جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی شهردار دوگنبدان به مراجع قضایی به دلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی

به گزارش کرونا از یاسوج، به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان مطابق با قانون مدیریت پسماند، پسماند به مواد جامد ، مایع و گاز بغیر از فاضلاب گفته می شود که بطور مستقیم یا غیرمستقیم ماحصل فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده زائد تلقی می‌گردد . پسماند به پنج گروه ؛

اختصاصی کرونا

کد خبر : 91525
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۴:۰۴

کرونا :

معرفی شهردار دوگنبدان به مراجع قضایی به دلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی

به گزارش کرونا از یاسوج، به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان مطابق با قانون مدیریت پسماند، پسماند به مواد جامد ، مایع و گاز بغیر از فاضلاب گفته می شود که بطور مستقیم یا غیرمستقیم ماحصل فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده زائد تلقی می‌گردد .

پسماند به پنج گروه ؛ پسماندهای عادی ،پسماند های پزشکی ، پسماند های ویژه ، پسماند های کشاورزی و پسماندهای صنعتی تقسیم می‌شوند. 

ساماندهی  هر پسماند متولی خاص خود را دارد اما دربحث پسماندهای پزشکی پس از بی خطر سازی و پسماندهای عادی،  شهرداران در محدوده شهر ، فرمانداران درحوزه شهرستانها ، دهیاران در حوزه روستاها ،بخشداران  حد فاصل شهر و روستا ، اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه راه ها با مدیریت وزارت کشور مسئولند تا پسماند را مدیریت کنند.

گر چه به زودی  به نحوه مدیریت پسماند در همه شهرستانها پرداخته خواهد شد ، اما در این خبر به وظیفه شهرداری دوگنبدان در مدیریت جایگاه  لندفیل این شهرستان خواهیم پرداخت.

بر همین اساس ، پس از پایش جایگاه زباله شهر دوگنبدان و عدم مدیریت صحیح در دفن زباله ها و بی مدیریتی در این لندفیل، مسئولین محیط زیست مطابق با وظیفه نطارتی حاکمیتی خود، برای شهردار گچساران بعنوان متولی مدیریت لندفیل اخطاریه زیست محیطی مدت دار صادر نمودند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان در این خصوص گفت: مطابق با مواد ۱۳ ، ۱۶ و ۲۰ قانون مدیریت پسماند و عدم مدیریت جایگاه زباله شهر گچساران در بحث شیرابه ، عدم دفن بهداشتی ، تخلیه و رها سازی زباله ها خارج از جایگاه ، برای شهردار اخطاریه زیست محیطی صادر شد .

کارگران تنگ سرخ یاسوج ۱۲ ماه حقوق نگرفته‌اند / سد مجوز زیست محیطی ندارد / زباله‌سوز بیمارستان امام سجاد استاندارد نیست
دنبال کنید

اسلام جاودان خرد گفت: علی رغم انقضا‌ مهلت مقرر، اما اقدام مثبتی از سوی شهرداری دیده نشد، فلذا این بی تفاوتی همچنان تهدیدی علیه بهداشت عمومی تلقی می شد. 
جاودان خرد گفت: مطابق بامواد ۱۳ ، ۱۶ و ۲۰ قانون مدیریت پسماند، شهردار بعنوان متولی مدیریت جایگاه به مراجع قضایی معرفی شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان افزود :‌ حداکثر وظیفه محیط زیست بعنوان یک دستگاه نظارتی در پایش لندفیل ها‌ ، مشاوره ، راهنمایی ،صدور اخطاریه زیست محیطی است که اگر شخص حقیقی یا حقوقی رعایت نکند ، نهایتا به مراجع قضایی معرفی خواهد شد .این کار درمورد لندفیل گچساران انجام گرفت، فلذا از مراجع قضایی تقاضامندم که آرای بازدارنده ای صادر نمایند . 

جاودان خرد در بخش دیگری از صحبت های خود به دریافت مبالغی توسط شهرداری ها تحت عنوان ” عوارض آلایندگی متاثر از صنایع آلاینده ” اشاره کرد و گفت : مطابق با ماده ۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده ابلاغی از سازمان برنامه و بودجه کشور ، اداره کل امور مالیاتی در هر استان ، سالانه مبالغی را به حساب شهرداری ها ، دهیاری ها و فرمانداری ها پرداخت می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: مطابق با بند ۸ این قانون ، دستگاه های موضوع این قانون که عوارض آلایندگی دریافت و مصرف می کنند، مکلفند حداقل ۵۰ درصد از عوارض آلایندگی وصول شده را با نظارت محیط زیست همان شهرستان در راستای مسائل زیست محیطی که عمده آن جایگاه پسماند است هزینه نمایند. 

جاودان خرد گفت : در همین راستا شهرداری دوگنبدان درسال ۱۴۰۱  قریب به ۲۴ میلیارد تومان از موضوع ماده ۴۰ دریافت نموده است اما جایگاه زباله این شهر همچنان وضعیتی اسفبار دارد.

کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در اغتشاشات با بصیرت عمل کردند
دنبال کنید

وی از دیوان محاسبات بعنوان دستگاه ناطر بر هزینه کرد خواست ، با توجه به عدم مدیریت جایگاه پسماند در شهر گچساران ، بر هزینه کرد این مبلغ نطارت داشته باشد، ضمن آنکه مراجع قضایی نیز می‌توانند در این زمینه اقدام لازم را مطالبه نمایند.

بر اساس این گزارش ، اداره روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد ، مبالغ دریافتی شهرداران سایر شهرستان ها و فرمانداران از ماده ۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده به زودی اطلاع رسانی خواهد شد تا مسئولان امر ملزم به پاسخگویی در این زمینه به افکار عمومی باشند.

انتهای پیام/۸۲۰۰۹


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi