جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روتاویروس مسری است/4 علامت روتاویروس در کودکان

به گزارش خبرنگار سلامت کرونا ،روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که باعث اسهال می‌شود؛اگرچه عفونت‌های روتاویروس ناخوشایند هستند، اما معمولاً می‌توانید این عفونت را در خانه با مایعات اضافی برای جلوگیری از کم آبی درمان کنید. گاهی اوقات، کم آبی شدید نیاز به دریافت مایعات از طریق ورید (داخل وریدی) در بیمارستان دارد. رعایت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 91323
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵

کرونا :

روتاویروس مسری است/4 علامت روتاویروس در کودکان

به گزارش خبرنگار سلامت کرونا ،روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که باعث اسهال می‌شود؛اگرچه عفونت‌های روتاویروس ناخوشایند هستند، اما معمولاً می‌توانید این عفونت را در خانه با مایعات اضافی برای جلوگیری از کم آبی درمان کنید. گاهی اوقات، کم آبی شدید نیاز به دریافت مایعات از طریق ورید (داخل وریدی) در بیمارستان دارد. رعایت بهداشت، مانند شستن مرتب دست ها، مهم است، اما واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از عفونت روتاویروس است.

عفونت روتاویروس معمولاً در عرض دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس شروع می‌شود. علائم اولیه تب و استفراغ و به دنبال آن سه تا هفت روز اسهال آبکی است. عفونت می‌تواند باعث درد شکم نیز شود.در بزرگسالان سالم، عفونت روتاویروس ممکن است فقط علائم و نشانه‌های خفیفی ایجاد کند یا اصلاً وجود نداشته باشد.

روتاویروس دو روز قبل از ظاهر شدن علائم و تا ۱۰ روز پس از کاهش علائم در مدفوع فرد آلوده وجود دارد. ویروس به راحتی از طریق تماس دست به دهان در طول این مدت پخش می‌شود؛ حتی اگر فرد مبتلا علائمی نداشته باشد.

اگر روتاویروس دارید و بعد از استفاده ازسرویس بهداشتی دست‌های خود را نمی‌شویید یا فرزندتان روتاویروس دارد و پس از تعویض پوشک کودک یا کمک به کودکتان در استفاده از سرویس بهداشتی، دست‌های خود را نمی‌شویید ویروس می‌تواند به هر چیزی سرایت کند. لمس، از جمله غذا، اسباب بازی و ظروف. اگر شخص دیگری دست‌های شسته نشده یا یک شی آلوده شما را لمس کند و سپس دهان خود را لمس کند، ممکن است عفونت ایجاد شود. 

یک بام و دو هوا یاسوج فوق قرمز بود و‌کسی مقصر نشد گچساران قرمزگردید و رییس شبکه بهداشت ودرمانش ‌مقصر شد/ تعریف معاونت توسعه استانداری ازشبکه بهداشت ودرمان گچساران
دنبال کنید

روتاویروس مسری است/4 علامت روتاویروس در کودکان 4

افشین منیری،متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه روتاویروس، ویروسی مسری است که موجب اسهال، استفراغ، دل درد و تب می‌شود، اظهار کرد: نشانه‌های ابتلا به این ویروس دو روز پس از قرار گرفتن فرد در معرض ویروس آغاز می‌شود.

وی افزود: استفراغ و اسهال ناشی از ویروس که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می‌شود، ممکن است بین سه تا هشت روز طول بکشد.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بی‌اشتهایی و کم آبی بدن که به دنبال ابتلا به روتاویروس بروز می‌کند در نوزادان و کودکان می‌تواند خطرناک باشد.

وی با اشاره به اینکه کم آبی بدن شامل کاهش ادرار، خشکی دهان و گلو، احساس سرگیجه هنگام ایستادن، گریه با اشک کم یا بدون اشک و خواب آلودگی غیرعادی است، مراجعه فوری به پزشک متخصص در صورت بروز این نشانه‌ها را مورد تاکید قرار داد.

انتقال روتاویروس

 منیری با تاکید بر اینکه معمولا افرادی‌که با بیماران مبتلا به روتاویروس در تماس نزدیک هستند به این بیماری ویروسی مبتلا می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر ذرات روتاویروس وارد دهان شود، درگیر این بیماری خواهید شد، مبتلایان به روتاویروس این ویروس را همراه با مدفوع خود دفع می‌کنند، در این صورت ویروس وارد محیط می‌شود و دیگران را نیز آلوده می‌کند.

وی  افزود: واکسیناسیون روتاویروس بهترین روش برای محافظت از کودک در برابر این بیماری است.

روش درمان روتاویروس چیست؟

منیری با بیان اینکه داروی خاصی برای درمان روتاویروس مشخص نشده است ادامه داد: پزشکان برای تسکین علامت‌های مربوط به آن داروهایی را تجویز می‌کنند ولی از آنجایی که روتاویروس باعث بروز استفراغ و اسهال شدید می‌شود، فرد مبتلا کم آبی بدن را تجربه می‌کند. بنابراین بهترین روش برای محافظت در برابر کم آبی، نوشیدن مایعات فراوان است.

کشف 4 تن گوشت فاسد در کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

روتاویروس مسری است/4 علامت روتاویروس در کودکان 5

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا واکسن علیه این ویروس وجود دارد، گفت: در کشور واکسیناسیون عمومی علیه روتاویروس هنوز انجام نشده ولی در عین حال خانواده‌ها می‌توانند به صورت آزاد این واکسن را برای کودکان تزریق کنند، واکسن ROTARIX دو دز بوده و در دو و چهار ماهگی تزریق می‌شود.

وی نسبت به افزایش موارد ابتلا به روتاویروس هشدار داد و تاکید کرد: در صورت مشاهده علامت‎‌های ابتلا به این ویروس خصوصا در کودکان به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی پرهیز کنید.

پایان پیام/ 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi