جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگرانی‌های شهردار از مشکلات سی‌سخت/ توقع 300 میلیاردی از دولت در سفر دوم و وعده‌ای که محقق نشد

به گزارش کرونا از سی‌سخت؛ استان کهگیلویه و بویراحمد که نام استان چهار فصل را به خود دیده یکی از مناطق بکر و کم نظیر در حوزه گردشگری و پذیرایی از گردشگر و توریست در جنوب و جنوب غربی کشور است که گل سر سبد آن شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا بوده که به

اختصاصی کرونا

کد خبر : 91023
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵

کرونا :

نگرانی‌های شهردار از مشکلات سی‌سخت/ توقع 300 میلیاردی از دولت در سفر دوم و وعده‌ای که محقق نشد

به گزارش کرونا از سی‌سخت؛ استان کهگیلویه و بویراحمد که نام استان چهار فصل را به خود دیده یکی از مناطق بکر و کم نظیر در حوزه گردشگری و پذیرایی از گردشگر و توریست در جنوب و جنوب غربی کشور است که گل سر سبد آن شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا بوده که به مانند نگینی در میان قله های بالاتر از چهار هزار متر دنا قرار گرفته است و یکی از زیباترین شهرهای ایران به شمار می‌رود که سالانه ده‌ها هزار مسافر در فصول مختلف سال از این شهر و جاذبه های طبیعی آن دیدن می کنند.

نگرانی‌های شهردار از مشکلات سی‌سخت/ توقع 300 میلیاردی از دولت در سفر دوم و وعده‌ای که محقق نشد 5

شهر سی‌سخت روزهای خوب و آرامی را در حوزه گردشگری و پذیرایی از مسافر پشت سر می‌گذاشت تا اینکه زلزله‌ای مهیب در ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۹ این شهر را به ویرانی کشاند و تقریباً بیشتر منازل مسکونی و زیرساخت‌های آن از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

هر چند دولت برای رفع دل نگرانی و دغدغه مردم مصوباتی داشت و کارهای خوبی در شهر سی‌سخت انجام داد اما به دلیل اینکه مردم این شهر یکی از خوش نشین ترین مردمان جنوب ایران به شمار می رفتند و در منازل مسکونی با متراژ بالا زندگی می کردند همین موجب شد تا تسهیلات در نظر گرفته برای ساخت شهر سی‌سخت جوابگوی نیاز مردم این شهر نباشد.

از سوی دیگر شهرداری شهر سی سخت نیز بعد از زلزله سال ۱۳۹۹ با همه توان خود وارد میدان شد تعهداتی برای شهرداری سی‌سخت ایجاد کردند که از جمله آنها صدور نزدیک به ۱۰۰۰ پروانه ساخت بود.

 

نگرانی‌های شهردار از مشکلات سی‌سخت/ توقع 300 میلیاردی از دولت در سفر دوم و وعده‌ای که محقق نشد 6

شهرداری سی‌سخت اینگونه فکر می کرد که با کمک دولت برای پرداخت مبلغی جهت صدور پروانه ها می تواند دوباره به روزهای قبل از زلزله بازگردد اما آنگونه که مسئولان شهرداری سی‌سخت می‌گویند تا کنون این تعهد دولت محقق نشده و همچنان شهرداری سی سخت با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کند.

مشکلاتی که از گذشته وجود داشته اما با اتفاقی که با زلزله سی سخت افتاد این مشکلات روی همد جمع شد و اکنون شهرداری سی‌سخت روزهای سختی را سپری می‌کند.

در همین خصوص به سراغ یکتاپرست سرپرست شهرداری سی‌سخت رفتیم تا از وضعیت کنونی این شهر و مشکلات و همچنین برنامه‌های این شهرداری برای سفر رئیس جمهور با او به گفت‌وگو بنشینیم.

قدردانی سرپرست شهرداری از عملکرد کرونا

**قبل از اینکه بخواهم در خصوص وضعیت کنونی شهرداری و شهر سیسخت صحبتی داشته باشم باید به فعالیت کرونا در شهرستان دنا و شهر سی‌سخت اشاره کنم از روز اولی که آمدیم کرونا با انتقادات سازنده خود در پی اصلاح امور بود آنجا که باید انتقاد می‌کرد کار خود را انجام داد و جایی که باید حمایت انجام می‌داد نیز بیطرفانه به فکر مردم بود ما انتقادات سازنده این رسانه اثرگذار را با جان و دل می‌پذیریم.

بزرگترین مشکل شما در بدو پذیرفتن مسئولیت چه بود؟

روزی که به عنوان سرپرست شهرداری سی سخت انتخاب شدیم ۲۴ ماه معوقه مطالبات کارگران و کارمندان خود را داشتیم هر چند ۷ تا ۸ ماه به صورت علی‌الحساب و به صورت میانگین پرداخت شده بود اوضاع به گونه ای بود که کارکنان وارد مبحث کار نکردن و روی زمین گذاشتن کار در شهرداری شده بودند که واقعا خطرناک بود ما تلاش خود را انجام دادیم پیش از آنکه به دنبال حرف باشیم به دنبال عمل بودیم با بزرگانی از این شهرستان که در تهران ساکن هستند مشورت‌های داشتیم و خیلی خوشحالم که آقایان رهنما و امیدی پور به عنوان دو نخبه از بزرگان شهرستان دنا زحمات زیادی برای ما کشیدند.

نگرانی‌های شهردار از مشکلات سی‌سخت/ توقع 300 میلیاردی از دولت در سفر دوم و وعده‌ای که محقق نشد 7

در جلساتی که در تهران حضور داشتیم با ما بودند و همفکری و مشورت های آنها بسیار اثرگذار بود از شورای شهر و همه اعضای شورا باید تشکر ویژه داشته باشم آنها اعتماد خوبی نسبت به ما داشتند و هیچگاه حمایت های خود را دریغ نکردند از فرماندار و بخشدار هم باید تشکر و قدردانی کرد زیرا در این مدتی که ما بودیم فقط بنای همکاری داشتند

نقره داغ شدن یک عامل متخلف توزیع گاز مایع در زابل
دنبال کنید

در مجموع هم مسئولان استانی و هم مسئولان شهرستانی تلاش‌های خوبی برای همکاری با ما داشتند تا بتوانیم بخش اعظمی از مشکلات را برطرف کنیم.

برای درآمدزایی چه کاری باید کرد؟

معتقدم که باید با مرکز ارتباط بیشتری داشته باشیم چرا که شهرداری سی سخت درآمد پایداری ندارد و اگر ارتباط خود را با تهران قطع کنیم دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد درآمدهای ما تقریباً از همین مجتمع است که اکنون در آن حضور دارید صحبت هایی شده که بقیه واحدهای آن را تجهیز کرده به هر قیمتی که باشد.

در خصوص درآمدهای کارخانه شن و ماسه لازم است بگویم این کار در ابتدا کار درستی بود که توسط جناب رهنما شهردار اسبق انجام شد و البته جوابگو هم بود اما اکنون چندین و چند سنگ شکن در این مسیر وجود دارد و سنگ شکن شهرداری به هیچ وجه جوابگو نیست و البته معدنی هم وجود ندارد و منابع طبیعی و محیط زیست هم اجازه نمی دهد که استفاده از معدن شود این کار از ابتدا اشتباه نبود و باید از آقای دکتر رهنما قدردانی کنیم اما الان دیگر جوابگو نیست.

برای مدیریت شهری از چه کسی الگوبرداری می‌کنید؟

در خصوص اینکه الگوی خود را برای شهرداری سی سخت چه کسی می‌دانید باید بگویم از اولین شهردار آقای رضایی تا آخرین آقای صیادی به رسم ادب باید قدردانی کنیم آنها هم زحمات خود را برای این شهر کشیدند اما به دلیل اینکه بیشتر با دکتر رهنما کار کردم اخلاقیات و خصوصیات او را بهتر می‌شناسم و می‌دانم که برای رونق شهر سی سخت چه تلاش هایی انجام می‌داد و پیگیری‌های زیادی از مرکز داشت ما نیز از ابتدای حضور خود در مسند سرپرست شهرداری با ایشان و دکتر امیدی پور که از نخبگان شهرستان هستند مشورت کردیم و البته آنها را الگوی خود قرار داده ایم.

پی‌گیری‌های ما از تهران تا اندازه زیادی جواب داد و توانستیم مقداری پول بیاوریم و بخشی از مطالبات را بدهیم در خصوص درآمد پایدار هم اگر بخواهیم از همین الان کاری انجام بدهیم نتیجه آن را ۴ سال دیگر خواهیم دید لذا در کوتاه مدت هم باید برنامه‌ای برای درآمدزایی داشته باشیم.

برنامه‌ای هم به شورا داده‌اید؟

در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای ادامه کار داریم و برنامه‌ای به شورای شهر داده‌ایم صادقانه بگویم که برنامه‌ای از ابتدا به عنوان سرپرست به شورای اسلامی ندادم آنها آقای فرهادی را معرفی کردند انشالله که ایشان مورد تایید قرار بگیرد امورات شهر را در دست گرفته و ما هم در خدمت ایشان هستیم و همکاری می‌کنیم اگر هم ورق جور دیگری برگردد ما هم برنامه های خود را به شورای اسلامی شهر خواهیم داد.

شهرداری چند نیرو دارد؟ نیروی مازاد هم دارید؟

در پاسخ به این سوال که شهرداری سی سخت چند نفر نیرو دارد باید بگویم که ۷۹ نفر هستیم و این تعداد اصلا هم زیاد نیست چارت سازمانی ما کم است ولی اگر دست شهرداری باز باشد حداقل به ۳۰ نفر نیروی دیگر نیاز داریم که آنها را در واحدهای اداری، نقلیه، فضای سبز و خدمات شهری مورد استفاده قرار دهیم لازم به توضیح است که شهرداری شهر سیسخت طی سرشماری انجام شده ۷ هزار نفر جمعیت دارد که در فصولی از سال به ۲۱ هزار نفر جمعیت می‌رسد یعنی که سه برابر جمعیت ما در فصولی از سال در این شهر ساکن می شوند و این یعنی که نفرات حاضر جوابگوی خدمت به مردم و مسافران و گردشگران نیستند.

عاقبت مطالبات پرسنل چه خواهد شد؟

در زمینه مقدار مطالبات کارکنان باید بگویم زمانی که تحویل گرفتیم ۲۴ ماه حقوق معوقه داشتیم یعنی اینکه شهرداری سی سخت رکورددار معوقات در کل استان کهگیلویه و بویراحمد بود به اضافه این که عیدی ۱۴۰۰ و عیدی ۱۴۰۱ مانده بود از این ۲۴ ماه هشت ماه به صورت علی الحساب پرداخت می‌شد عیدی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به اضافه برخی از مطالبات دادیم هر چند احکام ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ زده نشده است و به زودی زده خواهد شد در واقع همه در شهرداری سی‌سخت زحمت کشیدند و سنگ تمام گذاشتن برای اینکه مشکلات را برطرف کنیم خواب و خوراک نداشتیم شورای اسلامی شهر هم با همه توان پشت قضیه آمد تا بتوانیم بخش اعظمی از مشکلات را برطرف کنیم.

273 کیلوگرم تریاک در فارس کشف شد
دنبال کنید

در حوزه نقلیه چه وضعیتی دارید؟

در حوزه نقلیه آخرین وسیله ای که تحویل گرفیم سال ۹۴ یک دستگاه لودر بود اما در زلزله سی سخت شهرداری تهران پای کار آمد و چندین دستگاه خودرو به ما داد به غیر از این تعداد داده شد بقیه فرسوده هستند.

چه میزان مطالبات از دستگاه‌ها دارید؟امیدی به پرداخت هست؟

مطالبات ما از دستگاه‌ها به میزان ۳۰ میلیارد تومان است برای مثال نوسازی مدارس هشت میلیارد تومان به ما بدهکار است و البته یکی دو دستگاه و نهاد هم هستند که گویی از پرداخت بدهی معاف شده‌اند البته این را هم بگویم که با روند کنونی امید چندانی برای دریافت مطالبات نداریم.

اما عمده مطالبات ما این است که در زلزله سی سخت ۹۵۰ پرونده صادر کردیم و قرار شد دولت پول صد متر رایگان هر پروانه را به ما بدهد اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است در این خصوص سه تعرفه داریم یکی در سال ۹۹ به میزان بیش از هشت میلیارد و دیگری تعرفه ۱۴۰۰ به میزان بیش از ۱۰ میلیارد و آخرین تعرفه ۱۴۰۱ به میزان بیش از ۱۳ میلیارد تومان بوده که هر سه را به مدیریت بحران داده‌ایم که در دولت مطرح شود و آن را پرداخت کنند و به وعده و قولی که دولت داد وفا شود.

یعنی عملا ضرر کرده‌اید؟

با این وضعیت در زلزله سی سخت واقعا ضرر کردیم تنها یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان بنیاد مسکن برای پروانه ها به ما داده و بقیه در دیگر هیچ. شهرداری سی‌سخت تا ۲۰ یا ۳۰ سال آینده نباید امیدی به صدور پروانه داشته باشد زلزله سی سخت عملاً از لحاظ زیرساختی و درآمدی آواری را بر سر شهرداری خراب کرد.

از تهران از طرف نماینده و همچنین بنیاد مسکن و بزرگانی مانند دکتر امیدی‌پور در حال پیگیری هستیم امیدوارم نتیجه بدهد برخی از مطالبات ما پرداخت شود.

در خصوص اینکه شهرداری سی سخت مشکل دارد و ناتوان شده بسیار ناراحت می‌شوم وقتی که می گویند ما بدبخت هستیم و یا اینکه کسی بخواهد چیزی به عنوان صدقه سری به ما بدهد در همین نداشتن‌ها ساختمان شهرداری را با ۴۰۰ میلیون تومان تجهیز کردیم ۱۵۰ میلیون تومان برای تجهیز تالار کنار گذاشتیم تعداد ۲۴ سوئیت در مجتمع داریم که باید آنها را رو به راه کرده و درآمد زایی کنیم.

چه توقعی از مردم سی‌سخت دارید؟

اما در خصوص مردم سی‌سخت باید بگویم آنها مردم کم توقعی هستند و همین کم توقعی آنها باعث شده در سالیان گذشته مورد بی‌‌توجهی و کم مهری قرار گیرند اما انتظاری که ما از آنها داریم این است که حریم شهری را رعایت کنند در بقیه موارد عالی هستند.

انتظار شهرداری در سفر دوم دولت به استان چیست؟چه قدر اعتبار نیاز دارید تا سی‌سخت متحول شود؟

 در بحث زلزله اعتباراتی به میزان ۹۶ میلیارد تومان برای ما در نظر گرفته شد که ۵۶ میلیون تومان آن را به ما دادند و ما ۳۰ میلیارد تومان اضافه بر آن در معابر کار کردیم و الان به پیمانکار بدهکار هستیم.

پیمانکار هم در حال شکایت است بسیاری از آن مبلغی که به ما دادند یعنی ۸۰ درصد از آن مبلغ پرداخت شده اوراق بود یعنی اینکه واقعاً شهرداری و شهر سی‌سخت با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کند.

در خصوص سفر دولت هم باید بگویم برای اینکه سی سخت به نقطه اول خود قبل از زلزله سال ۱۳۹۹ برگردد چیزی در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوانیم دوباره به شهری پویا زنده و قبل از زلزله مهیب و ویرانگر سی‌سخت برگردیم.

پایان پیام/

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi