جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

13 سال انتظار مردم برای پروژه‌ای که مبنای علمی ندارد !

به گزارش کرونا از ایلام، شهرستان هلیلان، از جمله مناطق محروم استان ایلام است که بیکاری، نبود امکانات بهداشتی و درمانی، نبود زیرساخت‌های مناسب و… باعث شده این منطقه یکی از محروم‌ترین مناطق کشور لقب بگیرد. یکی از مهمترین پروژه‌های حوزه آبرسانی استان ایلام در این شهرستان بوده که طرح عملیاتی پمپاژ و آبرسانی داجیوند-کهره

اختصاصی کرونا

کد خبر : 90887
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

کرونا :

13 سال انتظار مردم برای پروژه‌ای که مبنای علمی ندارد !

به گزارش کرونا از ایلام، شهرستان هلیلان، از جمله مناطق محروم استان ایلام است که بیکاری، نبود امکانات بهداشتی و درمانی، نبود زیرساخت‌های مناسب و… باعث شده این منطقه یکی از محروم‌ترین مناطق کشور لقب بگیرد.

یکی از مهمترین پروژه‌های حوزه آبرسانی استان ایلام در این شهرستان بوده که طرح عملیاتی پمپاژ و آبرسانی داجیوند-کهره نام دارد. این پروژه از سال ۸۹ با اعتبار پیش‌بینی شده بیش از ۳۶ میلیارد تومان کلنگ زنی شد و قرار بود تا پایان سال ۹۱ به بهره برداری برسد اما همچنان در پیچ و خم جذب اعتبارات لازم است و‌ نیمه کاره رها شده است.

گفتنی است این پروژه به نحوی با توجه به اهمیت آن برای مردم منطقه به یک پروژه سیاسی جهت انتخابات تبدیل شده و برخی کارشناسان معتقد هستند که این پمپاژ اصلا امکان پذیر نیست چرا که دبی آب سیمره پاسخگوی تنها همین پمپاژ نیست.

کلیپی که در ادامه می‌بینید در تاریخ ۴ تیر ۱۴۰۱ منتشر شده است.

 

 

جانمایی غیر اصولی پمپاژ تیری خلاصی بر عدم اجرای آن

یکی از اهالی شهرستان هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا در ایلام گفت: یکی از مشکلات دستگاه پمپاژ جانمایی غیر اصولی این دستگاه است که باتوجه به حجم بالای آب سیمره و به عدم تناسب طراحی شده پمپ‌ها حجم آب را پایین آورده و گل و لای را به بالا پمپاژ می‌کند، اجرای این پروژه از اول تاکنون جهت اهداف سیاسی و انتخاباتی بود چرا که کاندیداهای انتخابات به خوبی می‌دانند کشاورزی برای مردم این منطقه امری حیاتی است.

13 سال انتظار مردم برای پروژه‌ای که مبنای علمی ندارد ! 5

با توجه به اینکه ده سال از کلنگ زنی این پرژوه می‌گذرد، لوله‌های جایگذاری شده فرسوده یا توسط برخی از اهالی این لوله‌ها که از وسط زمین‌های کشاورزی عبور کرده، برداشته شده‌اند.

۲۰ طرح آب‌رسانی در روستاهای گچساران به بهره‌ برداری رسید
دنبال کنید

اقسامی از لوله‌های پمپاژ به سرقت رفته‌اند

یکی دیگر از اهالی هلیلان با بیان اینکه اخیرا مصاحبه‌ای توسط نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم ۸۰ میلیارد ریال جهت تکمیل این پروژه نیاز است، گفت: این میزان اعتبار به هیچ عنوان کافی نیست و کارشناسی شده نخواهد بود چرا که قسمتهایی از این پمپاژ لوله‌ای جهت عبور آب ندارد !

 احمدی یکی دیگر از اهالی هلیلان گفت: شهرستان هلیلان به واسطه زمین‌های بسیار حاصلخیزش هیچ گونه راه توسعه‌ای جز کشاورزی ندارد و اگر این پروژه‌های نیمه کاره رها شده سرانجام گیرد می‌تواند با دشت عباس در دهلران رقابت کرده و از لحاظ تولید محصولات کشاورزی توسعه چشمگیری داشته باشند.

این شهرستان با توجه به وجود رودخانه سیمره با ۷۰ کیلومتر و جزمان با ۲۰ کیلومتر ساحل آبی میتواند دریچه‌ای نو به پیشرفت کشاورزی را داشته باشد، اما بایستی نسبت به پمپاژهای ناقص و موجود در این شهرستان نگاهی واقع بینانه داشت.

13 سال انتظار مردم برای پروژه‌ای که مبنای علمی ندارد ! 6

دولت مصمم به اتمام پروژه‌های نیمه کاره هلیلان است

در ادامه این گزارش عیوضی فرماندار شهرستان هلیلان در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: ۸۰ ملیلیارد تومان اعتبار توسط نماینده مجلس (هنوز تایید نشده) اعتباری مازاد بر۳۰میلیارد تومان اعتبار اخیر است که با رایزنی‌های استاندار و رییس سازمان جهاد کشاورزی به طرح پمپاژ داجیوند اختصاص یافته است.

وی افزود: اعتبارت اختصاص یافته به این طرح در دولت‌های اخیر قطره چکانی بوده اما دولت سیزدهم در صدد است تکلیف تمام پروژه‌های نیمه کاره را روشن کرده و تا مرحله افتتاح پیش ببرد.

با وجود گذشت ۱۸ ماه از وعده رئیس جمهور تنها ۲۰ درصد از اعتبار موعود محقق شده

عباداله صابری مدیرجهادکشاورزی شهرستان هلیلان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: رییس جمهور در سفر اخیر خود به استان ایلام که بالغ بر ۱۸ ماه از آن میگذرد برای تکمیل این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفت اما تنها کمتر از ۲۰درصد آن محقق شد و با گذشت این مدت و با توجه به تورم موجود در بازار، افزایش قیمت‌ها این پروژه نیمه کاره مانده و اکنون به اعتبارات بیشتری در این رابطه نیاز است.

تیم اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد پای کار رفع مشکل سرمایه‌گذاران واحدهای تولیدی
دنبال کنید

13 سال انتظار مردم برای پروژه‌ای که مبنای علمی ندارد ! 7

وی افزود: با توجه فرسودگی تاسیسات شبکه بارانی داخل زمین و نیاز مبرم به ترمیم این شبکه امیدواریم با رایزنی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای گرفتن اعتبارات کافی جهت پیشرفت بیشتر این پروژه شاهد تکمیل پمپاژ داجیوند بوده و با همت مردم عزیز شهرستان هلیلان کشاورزی را در این منطقه ارتقاء بخشیم.

تامین آب از طریق آبیاری در زمان مناسب و با کنترل صحیح جریان همراه با تکنیک‌های کشت متناسب با محصول آبیاری و تجزیه و تحلیل محیطی محل کشت، از هدر رفتن جلوگیری کرده و بهره وری را افزایش می‌دهد، اما این مهم زمانی روی می‌دهد که پروژه‌هایی منطقی را پیش ببریم نه موضوعی که بسیار دور از اعداد و ارقام مد نظر مسوولین است.

شاید تکمیل پروژه پمپاژ داجیوند روزی با چنین ارقامی ممکن بود، اما امروزه دور از انتظار است.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi