پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

امام جمعه اصلاندوز: آقایی دلار باید شکسته شود

به گزارش کرونا از اردبیل، حجت الاسلام محمد جعفرزاده در خطبه های این هفته نماز جمعه اصلاندوز ضمن گرامیداشت عید سعید فطر، با اشاره به آیه ۱۷۷ سوره بقره، اظهار کرد: راه دریافت عیدیِ عید فطر چیست؟ چطور به این عیدی برسیم؟ چطور در مقام ابرار قرآنی سیر کنیم؟ وی افزود: آیه ۱۷۷ سوره بقره،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 90779
تاریخ انتشار : شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲

کرونا :

امام جمعه اصلاندوز: آقایی دلار باید شکسته شود

به گزارش کرونا از اردبیل، حجت الاسلام محمد جعفرزاده در خطبه های این هفته نماز جمعه اصلاندوز ضمن گرامیداشت عید سعید فطر، با اشاره به آیه ۱۷۷ سوره بقره، اظهار کرد: راه دریافت عیدیِ عید فطر چیست؟ چطور به این عیدی برسیم؟ چطور در مقام ابرار قرآنی سیر کنیم؟

وی افزود: آیه ۱۷۷ سوره بقره، بهترین راهکار است؛ این آیه به بیان مرحوم علامه طباطبایی در المیزان جامع ترین آیه قرآن است به همین جهت رسول خدا(ص) فرمودند هر کس به این آیه عمل کند ایمانش کامل است.

امام جمعه اصلاندوز دلار زدایی را سیاست راهبردی در استقلال اقتصادی عنوان و تصریح کرد: مقام معظم رهبری بیش از یک دهه است که در فرمایشات خودشان از کاهش وابستگی به نفت و دلار سخن گفته است؛ حتی به خاطر دارید که در خرداد ماه به صراحت فرمودند: «آقایی دلار باید شکسته شود» اما هر بار که میزان درآمدهای نفتی بالا رفت اصلاحات اقتصادی کنار گذاشته شد.

وی تشریح کرد: برای اقتصاد همه کشورها دلار زدایی مقدور است اما تاثیر و موانع آن بیشتر با نسبت چسبندگی دلار با روابط جهانی مرتبط است، که این چسبندگی می‌تواند سرعت کاهش وابستگی دلار را تاخیر بیندازد.

جعفرزاده بیان کرد: از دهه ۵۰ میلادی به بعد، که دلار به عنوان پول جهانی معیار عمل قرار گرفت، در کمتر از یک دهه اروپایی ها و بعد در سطح جهان اقتصادهای نوظهور به این سو رفتند که دامنه وابستگی خود را به دلار کمتر کنند و بعد نسبت تسویه بدهی و ذخیره حساب جهانی خود را با دلار کاهش دهند.

وی با اشاره به روش های جایگزین برای دلار زدایی و نظریه‌های متخصصین امر در این رابطه، افزود: روش های مختلفی برای جایگزینی این موضوع وجود دارد، نظیر پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه، پیمان های منطقه ای، استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی و همچنین استفاده از رمز ارزها و پول های دیجیتال که می‌تواند اقتصاد کشور را از وابستگی به دلار نجات دهد.

بازرسی به وضعیت نامناسب گلزار شهدای دهدشت ورود کند
دنبال کنید

خطیب جمعه اصلاندوز تصریح کرد: توافقات تهاتری نیز به افزایش قابلیت نقشه تجاری کشور برمی گردد اگر بتوان سطح کارایی نقشه تجاری و نقشه ارزی داخلی را بالا برد از اختلالی که در نقشه تجاری و ارزی کشور وجود دارد می توان خود را جدا از پول های جهان روا بهتر استفاده کرد.

وی گفت: در حال حاضر متاسفانه برای تنظیم بازار های داخلی از معیار جهانی استفاده و کالاهای اساسی با دلار سنجیده می‌شود درحالی‌که دلار نوسانات زیادی را در سال گذشته پشت سر گذاشت که وارد قیمت‌گذاری کالاهای اساسی شد این عامل می‌تواند شالوده تغییرات تورم اقتصاد داخلی باشد، که از آن به عنوان تورم وارداتی یاد می‌شود.

جعفرزاده افزود: مشکل دیگر نرخ گذاری دلار در داخل کشور است که باید آن را به درستی مدیریت کرد، در حال حاضر در فضای افسار گسیخته مجازی هر کس می‌تواند به عنوان یک سکوی قیمت گذاری، نرخ ارز را تغییر دهد و آن تغییرات را به کف بازار بکشاند، بنابراین برای کاهش وابستگی به دلار باید معیارهای نرخ گذاری و تنظیم روابط بازار سر و سامان داده شود.

وی به دلایل عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از تعرض به مسجد الاقصی پرداخته و تشریح کرد: در پی تشدید درگیری ها میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها پس از یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران و معتکفان در مسجد الاقصی، نخست وزیر رژیم اسرائیل دستور داد تا از ورود یهودیان به مسجد الاقصی تا پایان ماه مبارک رمضان جلوگیری شود.

امام جمعه اصلاندوز اضافه کرد: به نظر می‌رسد دو عامل مرتبط به هم موجب اتخاذ چنین تصمیمی از سوی نتانیاهو شده است که هرچند از ابعادی جلوی درگیری های بعدی با فلسطینی‌ها و گروه‌های مقاومت در داخل و خارج را می گیرد اما هزینه های دیگری برای نتانیاهو در پی دارد؛ یکی از عوامل موثر در این تصمیم این بود که طی روزهای گذشته یهودیان افراطی و شهرک نشین به مناسبت عید پِسح، دسته دسته در حال بازدید از مسجد القصی بودند که استمرار این روند می‌تواند به درگیری های جدید دامن بزند.

صعودهای بد موقع و دردسرساز کوهنوردان به ارتفاعات دنا+ تصاویر
دنبال کنید

وی افزود: عامل دیگری اتخاذ این تصمیم فراخوانی گروه‌های مقاومت از فلسطینی‌ها برای حضور در مسجد الاقصی در ۱۰ روز پایانی ماه مبارک رمضان است حماس خواستار حضور گسترده نمازگزاران در ده روز پایانی ماه مبارک رمضان با هدف شکست توطئه‌های رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی شد.

جعفرزاده گفت: در واقع آنچه شکست ها و ناکامی های اخیر را برای صهیونیست ها و در همان حال موفقیت و پیروزی های جدید را برای فلسطینی‌ها رقم زده است، افزایش وحدت و همبستگی داخلی و خارجی میان فلسطینی ها و مشارکت فعالانه آنها در حمایت و صیانت از مسجد الاقصی و فعال شدن همزمان جبهه های داخلی و خارجی در حمایت از فلسطین و  حضور در مسجد الاقصی است.

پایان پیام/۳۷۲۷/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi