شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نیمه شعبان و شب برات اهل سنت کردستان

به گزارش کرونا از سنندج، شعبان که می‌رسد، مردم از شیعه و سنی حس و حال خوبی دارند، در کردستان مردم سه روز اول شعبان را روزه می‌گیرند چرا که معتقدند روزه در این ماه از اجر معنوی برخوردار است. با نزدیک‌شدن به نیمه شعبان، فضای شهرها حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد، معابر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 89279
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

کرونا :

نیمه شعبان و شب برات اهل سنت کردستان

به گزارش کرونا از سنندج، شعبان که می‌رسد، مردم از شیعه و سنی حس و حال خوبی دارند، در کردستان مردم سه روز اول شعبان را روزه می‌گیرند چرا که معتقدند روزه در این ماه از اجر معنوی برخوردار است.

با نزدیک‌شدن به نیمه شعبان، فضای شهرها حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد، معابر چراغانی می‌شود که بیانگر یک خبر نویدبخش و شادی‌آوری است.  

کردهای اهل سنت عقیده دارند در شب برات روزی بندگان تقسیم می‌شود و برای افزایش روزی دعا می‌کنند.

اهل سنت کردستان شب برات را آغازی برای آمادگی مسلمانان برای ورود به ماه مبارک رمضان می‌دانند.

تعدادی از خانواده‌ها چند روز مانده به نیمه شعبان، جشن می‌گیرند و با غذای گرم از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

نیمه شعبان و حدفاصل نماز مغرب و عشا در بیشتر مساجد اهل سنت کردستان مراسم خاص اجرا می‌شود، قرائت سه بار سوره یاسین از جمله آیین‌های این شب است و هر بار به نیتی این سوره خوانده و خواسته‌ای از خداوند طلب می‌شود.

مردم کردستان معتقدند؛ روزهای مبارک شعبان و لحظات مبارک شعبانیه برای مسلمانان سرنوشت ساز است و هرآنچه که خیر و برکت الهی وجود دارد در نیمه شعبان با استناد به احادیث شریف پیامبر اکرم (ص)، تعیین اجل، پربرکت شدن عمر و تعیین رزق و روزی هر فردی در طول یک سال توسط خداوند مقدر می‌شود.

یکی از روحانیون اهل سنت کردستان می‌گوید: براساس روایات مشهور در نیمه دوم شعبان، یک شب به عنوان شب برات یا برائت است که این شب، یک شب تعیین‌کننده و به عنوان سند آزادسازی اهل ایمان و مسلمانان از آتش جهنم است.

۹ اکیپ امدادی به زلزله زدگان سی سخت خدمات رسانی می کنند
دنبال کنید

ماموستا عبدالسلام محمدی گفت: در مناطق اهل سنت کردستان، این شب را اهل ایمان به طاعت و عبادت و انابه و بازگشت به سوی خدا سپری کرده و با خیرات و احسان و طاعت و عبادت خود را برای ماه مبارک رمضان آماده می کنند.

وی افزود: ماه شعبان ماه توبه انابه و بازگشت و گرفتن روزه‌های سنت و شب بیداری و ماه ورود به ماه مبارک رمضان است.

در مساجد و حسینیه‌های اکثر مناطق شهرستان‌های بیجار و قروه که غالب اهل تشیع هستند، نیز مملو از جمعیت منتظری است که برای ظهور آخرین منجی دست به دعا می‌شوند.

خیلی‌ها هم این روز را روزه می‌گیرند و برای آمدن منجی بشریت دست به دعا می‌شوند چرا که با آمدنش دنیا از ظلم و گرفتاری رها خواهد شد.

حجت‌الاسلام برومند رازیانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان اظهار داشت: به مناسبت نیمه شعبان برنامه‌های مختلفی در سطح مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی و مهدیه شهر و روستاهای استان کردستان برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری جشن بزرگ نیمه‌شعبان در قروه با پیش‌بینی مشارکت ۵ هزار مخاطب، برگزاری ۱۵ جشن ولادت در شهر و روستاهای قروه، برگزاری مراسم باشکوه خانوادگی با حضور مردم در محوطه شهرک ورمقانی سنندج و اجرای جشن‌های شعبانیه در مساجد شهر و روستاهای استان از دیگر برنامه‌های نیمه شعبان در کردستان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان با اشاره به اینکه از دیدگاه اهل سنت نیمه شعبان، شب برات است، ادامه داد: مراسم شب برات در مساجد اهل سنت با اجرای دف‌نوازی و مولودی‌خوانی برگزار شد.

وی طبخ و توزیع ۱۰ هزار قرص نان در مناطق حاشیه سنندج، برپایی بیش از۵۰ ایستگاه صلواتی در شهرهای کردستان، تجلیل از فعالان جوان عرصه مهدویت و اهدای هدیه به افرادی که نامشان ملقب به حضرت مهدی و القاب مبارک آن حضرت بوده از دیگر برنامه‌های استان کردستان در نیمه شعبان ذکر کرد.

فراخوان دو رویداد بزرگ فرهنگی بسیج هنرمندان در کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

حجت‌الاسلام رازیانی اظهار کرد: توزیع کتاب زندگینامه ۱۴معصوم و پخت و توزیع رایگان ۱۰ هزار قرص نان در نیمه شعبان و آزادی زندانیان جرائم غیرعمد نیز از دیگر برنامه‌های استان کردستان در نیمه شعبان است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۴


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi