سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پشت پرده عرضه‌ نکردن نهاده به سامانه بازارگاه از سوی برخی واردکنندگان

به گزارش خبرنگار اقتصادی کرونا در چند روز گذشته و پس از طرح سیاست‌های جدید ارزی در کشور، برخی عنوان کردند که عرضه نهاده به تولیدکنندگان متوقف شده است، یعنی نهاده وارد کشور شده است اما برخی از این وارد‌کنندگان کلان، نهاده را به وزارت جهاد کشاورزی نمی‌دهند. وارد کنندگان موظف هستند نهاده‌ای که وارد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 86704
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲

کرونا :

پشت پرده عرضه‌ نکردن نهاده به سامانه بازارگاه از سوی برخی واردکنندگان

به گزارش خبرنگار اقتصادی کرونا در چند روز گذشته و پس از طرح سیاست‌های جدید ارزی در کشور، برخی عنوان کردند که عرضه نهاده به تولیدکنندگان متوقف شده است، یعنی نهاده وارد کشور شده است اما برخی از این وارد‌کنندگان کلان، نهاده را به وزارت جهاد کشاورزی نمی‌دهند.

وارد کنندگان موظف هستند نهاده‌ای که وارد می‌کنند را به سامانه «بازارگاه» وزارت جهاد کشاورزی تحویل بدهند تا از این طریق به دست تولید کنندگان کشور برسد.

*ماجرای عدم عرضه نهاده به تولید کنندگان چه بود؟

شنیده شده است که وارد کنندگان نهاده، پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهشت امسال، نهاده خود را با ارز نیمایی وارد کشور می‌کردند، در آن مقطع نرخ ارز نیمایی حدود ۲۴ هزار تومان بود، از زمان تخصیص ارز تا وارد شدن محموله نهاده به کشور، معمولا چندین ماه طول می‌کشد، از سوی دیگر بانک مرکزی سیاست جدید ثبات نرخ ارز نیمایی را اعلام کرد‌ که این موضوع دستاویز برخی سوء استفاده‌ها شده است.

‌با تعیین رقم ۲۸۵۰۰ تومان نرخ ارز نیمایی برای کالاهای اساسی وارداتی‌، مقرر شد به مدت دو سال محصولات اساسی با این نرخ وارد کشور شود، حال وارد‌کنندگان مدعی شده‌اند نرخ نهاده وارداتی آنها‌ باید با همین نرخ محاسبه و خریداری شود این در حالی است که هنوز این نرخ به وارد‌کنندگان تخصیص نیافته است و هر چه نهاده از سوی وارد‌کنندگان وارد شده است با نرخ نیمایی آن زمان یعنی ۲۴ هزار تومان بوده است.

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، امروز در این‌باره به خبرنگار فارس گفت:‌ چند شرکت بزرگ بودند که می‌خواستند در این حوزه سوء استفاده کنند اما وزارت جهاد کشاورزی با آنها موضوع را حل و فصل کرده است.

نظر پاسور تیم ملی والیبال درخصوص مسابقات جام واگنر/ کریمی: مردم دعاگوی ما باشند
دنبال کنید

یک مقام آگاه در وزارت جهاد کشاورزی هم به خبرنگار فارس در‌باره چگونگی مصالحه با این واردکنندگان کلان گفت: آنها با ارز ۲۴ هزار تومان نهاده وارد کرده بودند و ادعا و خواسته آنها درست نبود وبه این دلیل قانع شدند که نهاده وارداتی را به بازارگاه تحویل دهند، آنها به دنبال سودجویی بودند که عملی نشد.

بنابراین گزارش ‌از محل رانت و فسادی که از اختصاص ارز ۴۲۰۰ وجود داشت، با حمایت برخی مسولان سابق، ‌شرکت‌های قدری بروز و ظهور یافتند که حتی در مقاطعی برای دولت‌های گذشته خط و نشان می‌کشیدند و سیاست های وارداتی را آنها ترسیم می‌کردند و امروز هم چنین قصدی داشتند که با آنها مقابله شد.‌

پایان پیام/ ت ۱۸


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi