شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کهگیلویه و بویراحمد نگین سوادآموزی کشور/از رتبه برتر در بسیاری شاخص‌ها تا جامه عمل پوشاندن به 100 درصد تعهدات

به گزارش کرونا از یاسوج؛ سید حمزه باقری‌نژاد معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح مبارزه با بی سوادی در کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد و با اقدام یکی از شهدای این استان یعنی شهید نوروزعلی جلیل آغاز شد و اکنون همه ساله از یکم تا

اختصاصی کرونا

کد خبر : 86338
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰

کرونا :

کهگیلویه و بویراحمد نگین سوادآموزی کشور/از رتبه برتر در بسیاری شاخص‌ها تا جامه عمل پوشاندن به 100 درصد تعهدات

به گزارش کرونا از یاسوج؛ سید حمزه باقری‌نژاد معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح مبارزه با بی سوادی در کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد و با اقدام یکی از شهدای این استان یعنی شهید نوروزعلی جلیل آغاز شد و اکنون همه ساله از یکم تا هفتم دیماه هفته سوادآموزی را گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه ۳۰ برنامه مختلف در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود گفت: سه شهید سواد آموزی ما مربوط به روستای بنستان است که خانواده آنها را مورد تکریم قرار خواهیم داد همچنین فعالان عرصه سواد آموزی تکریم خواهند شد و از پیشکسوتان سوادآموزی استان تجلیل می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه شورای پشتیبانی سواد آموزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این استان فعال است گفت: در استان نرخ باسوادی در گروه سنی ۶ سال به بالا در اول انقلاب ۲۸ درصد بود و در جامعه هدف نهضت سواد آموزی ۲۸ و شش دهم درصد بود در این ۴۳ سال با همه فعالیت‌های صورت گرفته در سرشماری سال ۹۵ نرخ باسوادی از ۲۸ و شش دهم درصد به ۹۲٫۸ درصد رسید و طبق برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ به ۹۵٫۲ درصد رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد نگین سوادآموزی کشور/از رتبه برتر در بسیاری شاخص‌ها تا جامه عمل پوشاندن به 100 درصد تعهدات 5

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه جمعیت استان در سال ۹۵ در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۴۳۷ هزار نفر و میزان باسوادی ۹۲٫۷ درصد بوده است گفت: تقریباً ۶۳ درصد رشد را نسبت به اوایل انقلاب نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: اما رشد کشور بسیار کمتر بوده و نشان می‌دهد که استان کار بسیار زیادی در این حوزه انجام داده است.

باقری‌نژاد در ادامه گفت: در مدت مدیریت خود فعالیت های بسیاری انجام دادیم و توفیقات بسیاری نیز دست یافته ایم.

پروژه ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری کوه گل سی‌سخت کلنگ‌زنی شد
دنبال کنید

وی با بیان اینکه در جامعه عمل پوشاندن به سواد مهارتی حجم ابلاغی به ما در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۸۸۳ نفر در سه سطح بود گفت: همه این حجم را تماماً سال گذشته تحت پوشش بردیم که دو دهم درصد نرخ باسوادی ما را افزایش داد و به ۹۴٫۴ درصد رساند امسال حجم ابلاغی به ما ۵۳۰۰ نفر در سه سطح بوده که باید تلاش کنیم این عده را تحت پوشش قرار دهیم.

کهگیلویه و بویراحمد نگین سوادآموزی کشور/از رتبه برتر در بسیاری شاخص‌ها تا جامه عمل پوشاندن به 100 درصد تعهدات 6

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سطح استان ۱۶ مرکز یادگیری محلی داریم تعداد دو مرکز دولتی و ۱۴ مرکز نیز خصوصی هستند یادآور شد: علاوه بر خواندن و نوشتن باید ۴۰ مهارت را به سواد آموزان یاد دهیم.

این مسئول یادآور شد: در سال گذشته علاوه بر سواد پایه برای ۸۰۰ سواد آموز آموزش های مهارتی داشتیم گفت: سال گذشته طرح نماز کلید بهشت را داشتیم برای ۱۹۵۰ نفر سواد آموز اجرا شد کسانی که توانایی خواندن نماز را نداشتند این فریضه الهی را فرا گرفتند.

وی افزود: حلقه های کتابخوانی برای ۲۰۴۰ نفر از سوادآموزان داشتیم تا هم استمرار سوادآموزی را داشته باشند و هم در امر کتابخوانی توانمند شوند.

این مسئول گفت: در برخی مناطق مثل مناطق عشایری و روستایی که توانایی خواندن و نوشتن نداشتند طرح آموزش و توسعه سواد زنان روستا و عشایر را برای ۴۰۰ نفر اجرا کردیم.

کهگیلویه و بویراحمد نگین سوادآموزی کشور/از رتبه برتر در بسیاری شاخص‌ها تا جامه عمل پوشاندن به 100 درصد تعهدات 7

وی به توفیقات سوادآموزی استان اشاره کرد و گفت: در شاخص های ارزیابی سازمان نهضت سوادآموزی کشور در بین ۳۰ استان رتبه برتر را کسب کردیم و استاندار ما به عنوان رئیس شورای پشتیبانی سواد آموزی استان مورد تجلیل قرار گرفت.

این مسئول گفت: در جشنواره الگوهای برتر تدریس رتبه اول کشور را کسب کردیم در مسابقات انشا نویسی و مقاله نویسی با موضوع تاثیر سواد در زندگی آموزش دهندگان و آموزش پذیران ما حائز رتبه اول کشور شدیم.

۲۰فقره پروانه بهره برداری صنعتی درکهگیلویه و بویراحمد صادر شد
دنبال کنید

وی به مشکلات سوادآموزی در استان اشاره کرد و گفت: آموزش سه رکن اساسی دارد آموزش دهنده و محتوا و سوادآموز و نیرو محرکه آموزش‌دهنده است به همین خاطر برای اولین بار سه نفر از تحصیل‌کردگان ما یک نفر فوق لیسانس و دو نفر دکترا به تهران اعزام شدند تا آموزش های لازم را فرا گیرند و هر هفته در هر شهرستان حضور پیدا کرده و آموزش دهندگان را توانمند سازند.

این مسئول افزود: باشگاه خیرین سوادیار در استان راه اندازی کردیم کار آنها تیمی بوده متشکل از پنج نفر هستند در حوزه های سیاسی اجتماعی و فرهنگی دارای نفوذ بوده و در هر شهرستان زیر شاخه هایی را تشکیل می دهند تا در جذب و شناسایی بی سوادان همکاری لازم شود.

وی گفت: هفته آینده دو نفر خیر به استان می آیند و کار خود را از دیشموک شروع خواهند کرد هم در شناسایی و جذب و هم در تهیه اقلام آموزشی به ما کمک می کنند.

باقری یادآور شد: پیشنهاد دیگر ما طرح محله به محله کوچه به کوچه و روستا به روستا است تا بتوانیم بیسوادان و کم سوادان را جذب کنیم که در آن دهیار نقش اساسی داشته و روسای شورای اسلامی روستاها و یک نفر از معتمدین و همچنین معلم روستا جمع آن‌ها ۵ نفر این اقدام را انجام دهند.

وی افزود: از دانشگاه فرهنگیان نیز کمک خواهیم گرفت دانشجو معلمان ما هرکدام در روستاها در قالب نذر خدمت یک نفر را شناسایی و آموزش می‌دهیم.

این مسئول یادآور شد: آموزش دهندگان ما ۱۰۰۷ نفر هستند گفت تعداد کل آموزشیاران کشور ۲۲ هزار نفر هستند که نشان دهنده کار بسیار بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi