پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه باید کمک کنند تا روستا هویت واقعی خودش را بازیابد/ فقط 24 درصد جمعیت کشور روستانشین هستند

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس با بیان اینکه نسبت جمعیت روستا نشین و شهرنشین در مقایسه با ابتدای انقلاب اسلامی برعکس شده است، گفت: امروز فقط ۲۴ درصد از جمعیت کشور در روستاها و ۷۶ درصد در شهرها ساکن هستند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 85716
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰

کرونا :

همه باید کمک کنند تا روستا هویت واقعی خودش را بازیابد/ فقط 24 درصد جمعیت کشور روستانشین هستند

علیرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت از بازدید خود به همراه مدیر کل بنیاد مسکن استان البرز و معاون‌های جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب استان در جمع مردم روستاهای ایپک، قانلی بلاغ، قراترپاق، حشن آباد و قوزلو از توابع شهرستان اشتهارد خبر داد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس، هدف از تشکیل این جلسه و بازدید را احصاء موارد و مشکلات روستای ایپک و حل این مسائل عنوان و تصریح کرد: این جلسه به منظور بررسی و رفع مشکلات این روستاها تشکیل شد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که حتما باید به آن توجه شود این است که در ابتدای انقلاب تقریبا ۷۰ درصد از جمعیت کشور در روستاها و ۳۰ درصد در شهرها سکنی داشتند اما امروز کاملا برعکس شده است و تقریبا ۲۴ درصد از جمعیت کشور را روستاها و ۷۶ درصد را شهرها تشکیل می دهند. که به دلیل نداشتن برنامه برای زندگی و اقتصاد روستائیان به این نسبت رسیده ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل برنامه ریزی و سیاستگزاری نادرست، مهاجرت از روستا به شهر به یک اجبار تبدیل شده است؛ افزود: باید در این زمینه با جبران کاستی ها، اصلاح سیاست ها و برنامه ها، مهاجرت را به عنوان یک امر انتخابی برای روستائیان تبدیل کرد.

وی افزود: وقتی در مورد نظام مسائل روستا سخن می گوییم، انتظار داریم دستگاه ها هماهنگ و  پاسخگو باشند ولی متاسفانه چنین نیست. در مورد روستا متولی واحد وجود ندارد و متولی های متعددی هم که در این حوزه وجود دارند، متاسفانه مسئولیت پذیر و پاسخگو نیستند.

خط و نشان تیم فوتبال مس کرمان برای رقبا
دنبال کنید

عباسی یادآور شد: در قانون تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی قسمتی از کار قانونگذار متوجه مسائل روستا بوده که موانع را از سر راه تولید بردارد و بحث مجوزها و سایر مسائل روستا را مدنظر قرار داده و برطرف کند.

وی ادامه داد: بعضی از مشکلات با هماهنگی درون بخشی و شهرستان قابل حل است و نیازی به ورود دستگاه های استانی هم نیست و برخی مشکلات که در سطح شهرستان قابل حل نیست می توانیم با ورود استانی یا ملی آنرا برطرف کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: تحقق برنامه ششم توسعه در بخش‌های کشاورزی و وزارت نیرو و سایر بخش ها ۲۵ تا ۳۰ درصد برآورد شده است.

وی تصریح کرد: برنامه هفتم‌ توسعه باید به صورتی نوشته شود که قابل تحقق و قابل کمی سازی باشد، به نحوی که میزان تحقق سال اول تا پنجم مشخص باشد.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: به روستاهای آسارا گازرسانی عملیاتی شده است، این کار جهادی در استان با  اعتبار  قابل توجهی از طریق وزارت نفت صورت گرفته است.

عباسی افزود: اصل موضوع امری مبارک است ولی وقتی روستا خالی از جمعیت باشد و امر تولیدی در روستا صورت نگیرد کار صورت گرفته به هدف اصابت نکرده و بیشتر هدر رفت منابع صورت می گیرد که باید با برطرف کردن موانع و تسهیل امور مهاجرت معکوس را به روستا رقم زد. 

وی تصریح کرد: اگر روستا تعطیل شود باید دست خود را جلوی کشورهای بیگانه دراز کنیم تا غذای کشور تامین شود و اگر در غذا وابسته شدیم دیگر هیچ استقلالی وجود نخواهد داشت./

۱۱۶ قبضه سلاح غیرمجاز در خوزستان کشف شد
دنبال کنید

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi