جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اختصاص ۵۰۰۰میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه

به گزارش کرونا عدم اتمام تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، عدم تخصیص حق آبه مورد نیاز، نیمه تمام ماندن طرح‌های مهم از جمله تصفیه خانه ارومیه، کاهش بارش‌ها و خشکسالی‌های اخیر موجب شده است دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر به وضعیت بحرانی‌تر نزدیک شود. خلف وعده‌های مکرر و عدم برنامه ریزی اصولی به همراه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 85170
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲:۱۰

کرونا :

اختصاص ۵۰۰۰میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه

به گزارش کرونا عدم اتمام تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، عدم تخصیص حق آبه مورد نیاز، نیمه تمام ماندن طرح‌های مهم از جمله تصفیه خانه ارومیه، کاهش بارش‌ها و خشکسالی‌های اخیر موجب شده است دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر به وضعیت بحرانی‌تر نزدیک شود.

خلف وعده‌های مکرر و عدم برنامه ریزی اصولی به همراه شکست طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت‌های گذشته موجب شد دولت سیزدهم کارگروه نجات ملی دریاچه ارومیه را به استاندار آذربایجان غربی واگذار کرده و با تزریق اعتبارات مورد نیاز و اتمام طرح‌های نیمه تمام عزمی راسخی برای نجات این زیست بوم بین المللی بردارد.

امسال در بیست و یکمین سفر استانی هیئت دولت به آذربایجان غربی رئیس جمهوری، وزیر کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از نزدیک از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه بازدید کرده و مصوبه‌ای ۵۰۰۰ میلیارد ریالی برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شود.

شنبه شب در جلسه کارگروه استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه استاندار آذربایجان غربی از تحقق این مصوبه خبر داد و بر اتمام طرح‌های نیمه تمام به همراه تلاش برای احیای این زیست بوم بین المللی تاکید کرد، باید منتظر ماند و دید امسال بالاخره گره نجات دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم باز می‌شود یا نه؟

۵,۰۰۰ میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافت

محمدصادق معتمدیان شنبه شب در جلسه کارگروه استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه از تحقق مصوبه ۵ هزار میلیارد ریالی اعتبار مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه مشکل اعتباری ندارند، باید تمرکز دستگاه‌های اجرایی در زمینه احیای دریاچه ارومیه به اتمام طرح‌های نیمه تمام باشد.

وی با بیان اینکه باید با اتمام طرح‌های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه زمینه نجات این زیست بوم بین المللی فراهم شود، عنوان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلسات هماهنگی برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه دیگر دغدغه اعتباری ندارند.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه با انتقاد از عدم اتمام طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با هدف احیای دریاچه ارومیه افزود: اعتبارات مورد نیاز این طرح تأمین شده و هیچ بهانه و عذری برای نیمه تمام ماندن این طرح قابل قبول نیست.

طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه دهه فجر باید افتتاح شود

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در زمینه اتمام طرح نیمه تمام تصفیه خانه فاضلاب ارومیه کوتاه نمی آیم، تاکید کرد: اعلام می‌کنیم که در بحث طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد و این طرح باید هرچه سریع‌تر در دهه فجر امسال باید به اتمام برسد.

معتمدیان در این ادامه این نشست در خصوص پیشنهاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص واگذاری مابقی طرح نیمه تمام تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به پیمانکار جدید گفت: اعمال ترک تشریفات برای اتمام سریع این طرح باید توجیه قانع کننده‌ای داشته باشد و قرار نیست که عملکرد ضعیف یک مدیر منجر به اعمال ترک تشریفات برای پیمانکار جدید شود.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه همچنین خواستار برخورد با پیمانکاران کم کار شد و تاکید کرد: پیمانکاران کم کار و سو استفاده گر در اسرع وقت شناسایی و تدابیری اخذ شود که دیگر هیچ طرح عمرانی در آذربایجان‌غربی به آنان واگذار نشود.

به هر سو که بنگری، بیرق عزا برپاست + تصویر
دنبال کنید

اطلاعات ناقص باعث ایجاد ناامیدی مردم در زمینه احیای دریاچه ارومیه می‌شود

وی خواستار اطلاع رسانی شفاف و دقیق کارگروه استانی احیای دریاچه ارومیه شد و خاطرنشان کرد: باید با افکار عمومی صادقانه رفتار کرد، باید اطلاع رسانی شفاف و دقیق در دستور کار کارگروه استانی احیای دریاچه ارومیه قرار گیرد.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با احیای دریاچه ارومیه با برگزاری میزگرد، نشست و مصاحبه با رسانه‌ها، ارتباط مدیران مرتبط با سازمان‌های مردم در اقناع سازی افکار عمومی در خصوص احیای دریاچه ارومیه تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از عملکرد جهاد کشاورزی استان نیز انتقاد کرد و افزود: ارائه اطلاعات کلیشه‌ای و ناقص رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی قابل قبول نیست، آموزش و ترویج اصلاح الگوی کشت آنطور که باید ترویج نشده و کشاورزان با اصولی که سبب کاهش هزینه‌های کشت و افزایش بهره‌وری می‌شوند، آشنا نشده‌اند.

وی افزود: به طور مثال اگر کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه به جای سیب اقدام به کشت گردو کنند، نه تنها منجر به کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب خواهد شد بلکه ارزش افزوده‌ای بیش از ۱۲ برابر کشت محصول سیب تولید خواهد کرد.

لزوم جلوگیری از توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

معتمدیان با تاکید بر جلوگیری از توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تاکید کرد: مراکز خدمات روستایی تقویت و از نقش تأثیر گذار آنان در ترویج اصلاح الگوی کشت باید بهره‌مند شد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه دانشگاه ارومیه باید در تمام کارگروه‌های احیای دریاچه ارومیه حضور یابد، گفت: انتظار می‌رود که دانشگاه ارومیه در بروز رسانی، سیاست گذاری و بازنگری در طرح‌های احیای دریاچه ارومیه وارد عمل شود.

تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷.۱۰ متر رسیده است

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۰ متر است که به دلیل بارش‌های اخیر ۶ سانتی متر نسبت به کمینه امسال افزایش داشته است.

مجید رستگاری نیز در این نشست با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه در مدت زمان مشابه سال قبل خود ۱۲۷۰.۵۶و حجم آب دریاچه ارومیه ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب بود، گفت: حجم آب دریاچه ارومیه در حال حاضر یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه پایین‌ترین سطح تراز دریاچه ارومیه با تراز ۱۲۷۰.۰۴ سانتی متر در سال ۹۳ و با حجم حدود یک میلیارد متر مکعب آب ثبت شده است، ادامه داد: ۳۸ میلیون مترمکعب آب از اول سال آبی جاری وارد دریاچه شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با اشاره به اینکه مجموع آب رهاسازی شده از سد سیلوه ۲۰ میلیون مترمکعب آب بوده است، تصریح کرد: برای تکمیل سدچپر آباد ۴۴ میلیارد تومان اعتبار واریز شده که مشخص شدن پیمانکار و اجرای کارهای تکمیلی تا ۳ ماه آینده این سد افتتاح می‌شود که نهایتاً از طریق سد چپر آباد ۴۴ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می‌شود.

فرماندار بعدی باشت کیست؟
دنبال کنید

۳۲ میلیمتر بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ثبت شد

وی با اشاره به اینکه در ۱۲ روز اخیر ۳۲ میلی متر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بارندگی ثبت شد، تصریح کرد: میزان بارندگی در مدت زمان مشابه سال گذشته ۹.۳ میلی متر و مشابه دراز مدت ۱۵.۶ میلی متر بارندگی ثبت شده که نسبت به درازمدت ۱۰۵ درصد افزایش بارش‌ها را شاهد بودیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با تاکید به اینکه میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان از اول مهر سال جاری تاکنون ۶۲ میلی متر بوده، خاطر نشان کرد: در مدت زمان مشابه سال قبل میزان بارندگی ۵۹ میلی متر و در دراز مدت ۸۰ میلی متر بوده که کاهش ۲۱ میلی متری نسبت به دراز مدت و افزایش ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خود را دارد.

بارش‌ها در آذربایجان غربی ۳۳ درصد کاهش دارد

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه میزان بارش‌ها در استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۳۳ درصد کاهش یافته است، گفت: در سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۴.۵۴ میلی متر بارندگی ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۳۱ درصد کاهش بارندگی داشتیم، همچنین میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به نرمال نیز ۴۱ درصد کاهش داشته است.

اسماعیل سیمایی با اشاره به اینکه در سطح استان در آذر ماه سال گذشته ۴۷ درصد کاهش بارش نسبت به نرمال ثبت شد، خاطر نشان کرد: میزان بارش‌ها در آذر ماه سال جاری نسبت به نرمال ۱۳ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی با بیان اینکه با روند کاهش دما بارش‌ها پیش بینی می‌شود به صورت برف باشد، گفت: بارش‌های فصلی در استان کاهش یافته است اما در نیمه دوم سال جاری بیشترین بارش‌ها برای نیمه جنوبی استان خواهد بود و انتظار می‌رود با روند کاهشی دما اغلب بارش‌های آینده به صورت برف باشد.

۴۰ میلیارد تومان برای اتمام تصفیه خانه فاضلاب ارومیه اختصاص یافت

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه تکمیل ۲پ روژه مهم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب فاضلاب ارومیه از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه بر عهده شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی قرار داده شد، افزود: در سال گذشته ستاد احیا اعتبار این دو پروژه را قطع کرد.

لطیف خوش سیرت افزود: با پیگیری‌های استانداری ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل و افتتاح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه اخذ شده که بعد از رفع مشکل پیمانکار پیش بینی می‌شود دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

وی خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری پروژه فاضلاب ارومیه و ۴۵ میلیاردتومان برای خط انتقال پساب فاضلاب ارومیه تخصیص یافت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی یاد آور شد: ۲۳۰۰ متر خط انتقال پساب فاضلاب ارومیه باقی مانده که با عقد قرار داد با پیمانکار عملیات اجرایی باقی مانده نیز شروع خواهد شد.

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi