جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تلاش نمایندگان مجلس برای استقلال بودجه مدیریت بحران کشور/ استان بحران‌خیز گیلان نیازمند توجه پیش از وقوع هرگونه حادثه

اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان ضمن تأکید بر توجه به استان بحران‌خیز گیلان پیش از وقوع هرگونه حادثه، تلاش دارند تا با سایر نمایندگان مجلس برای کمک به مدیریت بحران کشور، موضوع موادی از قانون مدیریت بحران که بودجه این سازمان را زیر نظر سازمان برنامه و بودجه قرار می‌دهد را برطرف کنند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 84252
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

کرونا :

تلاش نمایندگان مجلس برای استقلال بودجه مدیریت بحران کشور/ استان بحران‌خیز گیلان نیازمند توجه پیش از وقوع هرگونه حادثه

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، نشست مجمع نمایندگان استان گیلان با محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عصر امروز (یکشنبه، ۲۲ آبان ماه) در مجلس شورای اسلامی پیرامون معضلات و مشکلات بحرانی این استان برگزار شد. همچنین در این جلسه درباره چگونگی کمک مجلس به سازمان مدیریت بحران کشور در راستای تسهیل اجرای وظایف آن صحبت شد.

سیدکاظم دلخوش اباتری رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در این نشست ضمن تشکر از سفر اخیر وحیدی وزیر کشور به همراه معاونان وی به این استان، گفت: قانون مدیریت بحران کشور را خودمان تدوین کرده ایم پس بحث ایجاد فراکسیون و سایر موارد مربوط به این قانون را نیز پیگیر هستیم تا مشکلی در اجرای آن وجود نداشته باشد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مجلس هشتم قانون مدیریت بحران را تصویب کرد و سازمان مدیریت بحران در راستای آن ایجاد شد که قرار شده بود تمام منابع و بودجه در اختیار این سازمان باشد تا با توجه به اینکه کشور ما حادثه خیز است، در زمان حوادث بتوانند مدیریت کنند.

دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان با سردار نامی

وی افزود: اما متأسفانه بعد از مدتی این سازمان به لحاظ بودجه ای زیر نظر سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و در حال حاضر مواد ۱۴، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ قانون مدیریت بحران کشور دچار مشکلاتی است که باید آن را حل کنیم تا دست این سازمان برای زمان وقوع حوادث باز باشد.

دلخوش در ادامه این جلسه با بیان اینکه ۹ ماه از سال استان گیلان بارندگی است، گفت: بحران خشکسالی در فصل کشاورزی به کشاورزان فشار می آورد و در زمان بارندگی نیز بارش زیاد باعث تخریب زمین ها، پل ها و جاده ها می شود که نیاز به چاره اندیشی دارد.

پرویز محمدنژادقاضی محله نیز در این نشست با تأکید بر اینکه باید تعریف مشخصی از بحران صورت بگیرد، گفت: بحران هم یک اتفاق است و هم مجموعه ای از رفتارهایی که یک پدیده رقم می زند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل اساسی ما در بحران این است که باید در حوزه پیشگیری کار شود و قوانین آن نیز موجود است.

محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت نیز در این جلسه به مشکل آب های سطحی ورودی این شهر اشاره و بیان کرد: وجود میزان زیاد آب‌های سطحی در ورودی شهر باعث آب گرفتگی های گسترده در زمان بارش می شود همچنین پل های قدیمی اطراف بسیار قدیمی است که با کوچک ترین اتفاقی امکان تخریب آن وجود دارد.

دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان با سردار نامی

سیدعلی آقازاده دافساری در ادامه جلسه عنوان کرد: قطعا در جلگه و خارج از آن مشکل آب زراعی وجود دارد و بحران شدید خشکسالی نیز باعث شده است کشاورزان و مردم منطقه در عذاب زیادی زندگی کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس در ادامه با اشاره به تغییرات اقلیمی استان گیلان اظهار کرد: این اتفاق نه تنها بار منطقه ای بلکه بار ملی برای کشور دارد که باید از قبل پیش بینی شود همچنین موضوعات فاضلاب و مسائل زیست محیطی نیز نیاز به رسیدگی بحرانی دارد.

خلیل بهروزی فر نیز در ادامه این نشست با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه استان گیلان، استانی حادثه خیز است، گفت: این استان در فصل خشکسالی و ترسالی دچار بحران می شود و تغییرات آب و هوایی و اقلیمی اتفاقاتی را در طول سال برای آن رقم می زند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آسیب این استان در حوزه بحران کشاورزی بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: سردهنه ها و رودخانه ها در جریان اتفاقات بحرانی تخریب می شوند و شاهد رانش هایی در مناطق کوهستانی هستیم که همگی نیاز به برنامه ریزی برای زمان های بحرانی دارد.

حسن محمدیاری با اشاره به وزش تندباد و وقوع سیل اخیر در تالش، گفت: در این منطقه ۱۳ رشته رودخانه وحشی داریم که اتفاقات خوبی را برای منطقه رقم نمی زند.

دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان با سردار نامی

نماینده مردم طوالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: از ۳ سال پیش تا کنون که سیلی در منطقه آمده است یک پل عابر پیاده در مجاورت یک پل ماشین رو تخریب شده و عابران پیاده باید از محل ماشین رو عبور کنند و شهرداری نیز بضاعت تعمیر آن را ندارد.

رسول فرخی میکال نیز با اشاره به وضعیت روستادی گندلاور در مجاورت سد آیت الله بهجت(ره) در شهرستان لاهیجان گفت: قرار بود محل این روستا پس از تصویب در شورای تأمین و با دستور وزیر کشور جابجا شود چرا که مردم آن مجبور هستند برای تردد به شهر از قایق استفاده کنند اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: گیلان در شرایط عادی هم بحرانی است و چون جو اقلیمی باعث رانش زمین می شود در شرایط بحرانی می تواند خسارات زیادی را به بار آورد که پیش از وقوع باید فکر علاج بود.

احمد دنیامالی نیز در این نشست با بیان اینکه وزارت کشور باید طبق قانون چند سند تهیه می کرد، گفت: یک سند که در خصوص راهبرد ملی این سازمان است و دو سند مربوط به استان ها است که موضوع یک سند آن در خصوص برنامه استانی کاهش خطر و سوانح و سند دیگر در خصوص برنامه استانی آمادگی و پاسخ است.

دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان با سردار نامی

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نمی دانیم استان گیلان در ضریب تاب آوری در چه سطحی از کشور قرار دارد، گفت: شما باید آموزش و برنامه ریزی را در دستور کار قرار دهید اما پیگیری ها نشان می دهد هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

مهرداد گودرزوندچگینی نیز در این نشست با بیان اینکه رودبار یک شهرستان خشک است، گفت: هنوز خیلی از بخش های این شهرستان استعداد رانش را دارد و بسیاری از بخش های آن نیز از سال ۶۹ مورد بهسازی قرار نگرفته و از آنجایی که مناطق آن صعب العبور است بودجه خوبی به آن تخصیص داده نمی شود.

نماینده مردم رودبار و منجیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر چند میلیارد تومان برای بهسازی نیاز است که اگر این رقم تخصیص نیابد بعد از بروز یک حادثه باید چند صد میلیارد تومان بودجه به آن تخصیص داد.

جبار کوچکی نژادارم ساداتی نماینده مردم رشت نیز در این جلسه عنوان کرد: عموما تخصیص بودجه ها به زمانی است که بحرانی به وقوع می پیوندد از این رو به نظر می رسد این تقسیم اعتبار میان استان ها عادلانه نباشد لذا باید بودجه مشخصی در حوزه بحران به استان ها داده شود.

نامی: تغییرات اقلیمی، بحران را افزایش داده است

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در انتهای این جلسه و بعد از ارائه گزارشی از سوی معاونانش، گفت: به نظر می رسد ایجاد فراکسیون مدیریت بحران در مجلس امری ضروری است چرا که نقش نمایندگان بسیار بوده و اراده آنها می تواند هر موضوع روی زمین مانده ای را برطرف کند.

دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان با سردار نامی

معاون وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه تمام دستگاه های دولتی و سازمان ها باید بحران را باور داشته باشند، یادآور شد: تغییرات اقلیمی در زمین و خارج از جو زمین باعث شده میزان بروز بحران افزایش یابد از این رو باید از وقوع آنها پیش گیری شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی مسائل استان گیلان و اقدامات این سازمان در این استان، عنوان کرد: تمام رودخانه ها باید بریک بندی شود تا گل و لای و شن و ماسه به داخل سد نرود. همچنین ۴ هزار و ۲۰۰ سازه قطعی داریم که با اینها برخورد می کند و در استان های شمالی این موضوع خطرناک تر است و متولی کار نیز مشخص نیست و کار زمین مانده است.

دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان با سردار نامی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان خاطرنشان کرد: مواد ۱۴، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ قانون مدیریت بحران کشور دارای اشکالاتی است که دست ما را در تخصیص بودجه در حوزه بحران بسته است و نیاز به همکاری و کمک مجلس داریم تا بتوانیم این مسأله را حل کنیم./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi