جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تب آنفلوآنزا در قزوین بالا رفت/ «پیشگیری و رعایت پروتکل های بهداشتی» بهترین راهکار است

بهزاد نجف پور در گفت و گو با خبرنگار فارس قزوین با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش موارد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا اظهار کرد: طی سه سال اخیر که کرونا شیوع داشت و مردم شیوه نامه های بهداشتی اعم از زدن ماسک، فاصله فیزیکی و شست و شوی دست را رعایت می

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82926
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

کرونا :

تب آنفلوآنزا در قزوین بالا رفت/ «پیشگیری و رعایت پروتکل های بهداشتی» بهترین راهکار است

بهزاد نجف پور در گفت و گو با خبرنگار فارس قزوین با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش موارد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا اظهار کرد: طی سه سال اخیر که کرونا شیوع داشت و مردم شیوه نامه های بهداشتی اعم از زدن ماسک، فاصله فیزیکی و شست و شوی دست را رعایت می کردند آنفلوآنزا کنترل شده بود اما در حال حاضر با عادی انگاری، برگشت به روال عادی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، آنفلوآنزا فرصت پیدا کرده و خود را نشان داده است.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه موارد ابتلا به آنفلوآنزا و شبه آن در مهر ماه افزود: در هفته سوم مهر ماه پیک آنفلوآنزا واضح بود و با درگیری دانش آموزان به این بیماری در مدارس، به خانواده ها هم سرایت می کند و سبب افزایش موارد ابتلا می شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: آنفلوآنزا بیماری دستگاه تنفسی و ویروسی است که می تواند بسیار جهش یافته باشد و در شکل های متنوع خود را بروز دهد.

نجف پور علائم آنفلوآنزا را شبیه کرونا و سرماخوردگی و شامل علائم عمومی گلودرد، آبریزش بینی، سرفه، تب و خستگی و… ذکر و اضافه کرد: آنفلوآنزا برخلاف کرونا، بسیار  پر سر و صداست و علائم آن شدیدتر و درگیری آن کوتاه تر و بازه زمانی درگیری به آن هم کمتر از کروناست و در هر شکلی می تواند خودش را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزا به دلیل تنوع و اشکال مختلف واکسن گریز است و هر سال واکسن های جدیدی تهیه می شود که استفاده از واکسن برای همه توصیه نمی شود. برای یک گروه همچون پرسنل های درمان و بهداشت که در مواجهه با بیماران بخش های عفونی، داخلی، مراقبت ویژه، پرسنل درمانگاه ها و مراکز بهداشتی، برای گروه بیماران خاص مانند سرطان و ایدز و مادران باردار در اولویت دریافت واکسن قرار دارند و رایگان دریافت می کنند که از دو هفته پیش آغاز شده است.

افزایش پروازهای هفتگی فرودگاه گچساران
دنبال کنید

این مسئول تصریح کرد: افراد دارای بیماری های زمینه ای شامل فشار خون، دیابت، ریوی مزمن، افراد بالای ۶۵ سال و  کودکان ۶ ماهه تا ۱۸ سال که آسپرین مصرف می کنند می توانند برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند و برای تهیه واکسن باید به داروخانه ها مراجعه شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود: هر واکسن آنفلوآنزا که در بخش خصوصی و داروخانه ها موجود است مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و مردم می توانند برای تزریق آن اقدام کنند.

نجف پور «پیشگیری» را روش موثر، ارزان و سهل الوصول و مراقبت مردم از خود با افزایش آگاهی و رعایت پروتکل های بهداشتی را در جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: در صورت ابتلا به آنفلوآنزا افراد نباید در محل کار یا مدرسه حضور یابند و باید استراحت و خود را قرنطینه کنند.

وی افزود: افراد در صورت ابتلا به آنفلوآنزا، می توانند دو هفته بعد از بهبودی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi