جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهشت دلالان سیب کهگیلویه و بویراحمد در سایه ضعف زیرساخت ها

به گزارش کرونا، کشاورزی و باغداری به لحاظ تولید و اشتغال یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور و به تبع آن کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل داشتن شرایط و موقعیت منحصربفرد و ظرفیت های بالقوه با تولید حدود ۳۰۰ هزارتن انواع میوه، یکی از قطب های باغداری بشمار می رود. سیب و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82639
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

کرونا :

بهشت دلالان سیب کهگیلویه و بویراحمد در سایه ضعف زیرساخت ها

به گزارش کرونا، کشاورزی و باغداری به لحاظ تولید و اشتغال یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور و به تبع آن کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل داشتن شرایط و موقعیت منحصربفرد و ظرفیت های بالقوه با تولید حدود ۳۰۰ هزارتن انواع میوه، یکی از قطب های باغداری بشمار می رود.

سیب و انگور بخش زیادی از تولید محصول باغی کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص می‌دهد با این وجود ۲ محصول یاد شده بدون فرآوری لازم به صورت فله ای به بازار عرضه می شود.

با فصل برداشت محصولات کشاورزی وباغی ، سر و کله دلالان از نقاط مختلف برای خرید محصولات کشاورزی استان پیدا می شود.

کار دلالان زدن بر سر مال است و با سوء استفاده از وضعیت نامطلوب زیرساخت های لازم از جمله نبود صنایع تبدیلی و فقدان فضای سردخانه ای مناسب و به اندازه کافی، بر دسترنج کشاورزان چواب حراج می‌زنند.

فرصت باغدار اندک است و جایی برای ذخیره میوه خود ندارد و مجبور است به دلالان چراغ سبز نشان دهد و با قیمت های پایین میوه اش را به آنان بفروشد.

باغداری که شب و روزش را پای به ثمر رساندن محصولش نهاده یک شبه به تاراج می رود و اگر ضرر نکند سود اندکی عایدش می شود.

سال های گذشته شاهد بودیم که برخی باغداران سیب در نقاط مختلفی از استان، در پی عدم خرید تضمینی سیب و اقتصادی نبودن باغ هایشان اقدام به قطع درختان کرده بودند.

کشاورزی و باغداری به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب و روان آب های بسیار شغل اصلی مردم این دیار محسوب می شود و با وجود ناملایمات بسیار و سود اندک برای کشاورزان از جمله هزینه های نهاده های کشاورزی نظیر کود، تهیه سبد و کرایه محصول تا بازارهای مصرف به حرفه شان ادامه می دهند.

بازار فروش سیب در فصل برداشت نیازمند ساماندهی و حمایت جدی از سوی بخش دولتی است و بخش خصوصی با سرمایه گذاری، صادرات و ذخیره سازی این محصول می تواند به اقتصادی تر کردن این فعالیت ها کمک کند.

کسی برای خرید تضمینی به باغداران مراجعه نکرده است

یکی از باغداران در منطقه کاکان بویراحمد به خبرنگار ایرنا گفت : تا این موقع از سال هنوز از جهاد کشاورزی و یا تعاون روستایی برای خرید سیب تضمینی به ما مراجعه نکرده است.

این کشاورز اضافه کرد: دلالان هم خرید را به روزهای آخر برداشت سیب موکول می کنند که دیگر باغدار چاره ای جز فروش سیب خود به آن ها ندارد.

سردخانه هایی که صنعتی نیستند

مرد سالخورده ای که به گفته خودش حدود ۵۰ سال در این منطقه کشاورزی کرده اظهار داشت: سال گذشته بسیاری از کشاورزان این منطقه سیب باغستان ها را در سردخانه های کاکان و یاسوج ذخیره کردند اما حجم عظیمی از سیب های آن ها در سردخانه فاسد شد.

وی ادامه داد: عامل این مهم صنعتی نبودن سردخانه های استان است که ضعف سردخانه ای در این منطقه کاملا محسوس است.

این کشاورز سالخورده عنوان کرد: سردخانه صنعتی با کیفیت در این استان نیست و باید سیب ها به سردخانه شیراز انتقال داده شوند.

وی افزود: بنابراین در نهایت سیب های مرغوب کاکان در میدان میوه و تره بار شیراز به فروش می رسند و مردم شهر یاسوج و دیگر مناطق استان مجبورند پس از مدتی این سیب را با قیمت خیلی بیشتری تهیه کنند.

او عنوان کرد: سیب کاکان حدود ۱۰ تا ۱۵ تومان از باغدار توسط دلالان خریداری و سپس به شیراز منتقل می شود.

ظرفیت نیمی از سردخانه های کهگیلویه و بویراحمد خالی است

مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به صنعتی نبودن سردخانه های این استان گفت: با اینکه بارها اعلام شده که کمبود زیرساخت های سردخانه ای برای نگهداری سیب در استان وجود دارد هم اینک نیمی از ظرفیت سردخانه های تعاون روستایی خالی است.

علی بخش شجاعی اظهار داشت: باغداران می توانند سیب باغستان های خود را تحویل سردخانه های تعاون روستایی دهند و تنها ۲۵ درصد اولیه عقد قرارداد نگهداری سیب از آن ها اخذ می شود.

وی افزود: به این معنا که دیگر مجبور نیستند سیب خود را با قیمت اندک در این موقع از سال بفروشند و چند ماه بعد می توانند سیب هایشان را با قیمت های بیشتر بفروشند و حمایتی برای کشاورز باشد.

مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اینکه نگهداری سیب در سردخانه های این تعاونی موجب فاسد شدن سیب ها می شود را به هیچ وجه تایید نمی کنیم.

شجاعی ابراز داشت: تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد آمادگی پذیرش و خرید محصول باغ‌داران در استان را به طور کامل دارد.

ظرفیت محدود سردخانه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد

اقدامات مهم قبل از کاشت مو
دنبال کنید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت : ۳۰۰ هزار تن محصول با قابلیت ذخیره در استان تولید می شود اما تنها ۱۲ هزار تن ظرفیت سردخانه ای در منظقه وجود دارد.

علی معتمدی پور اظهار داشت : سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که ۳٠٠ هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد.

وی افزود: ظرفیت نگهداری سردخانه‌ای استان با توجه به تولید ۳۰۰ هزار تنی محصولات دارای قابلیت ذخیره سازی ، پایین‌تر از تولید منطقه است.

او تصریح کرد: تفاوت بسیار فاحشی بین تولید محصولات کشاورزی و ظرفیت‌های سردخانه‌ای وجود دارد.

معتمدی پور با اشاره به مشکلات ذخیره سازی محصولات افزود: اولویت سرمایه گذاری سازمان کشاورزی در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی بیشتر حول مسائل سردخانه‌ای است.

نبود صنایع تبدیلی حلقه مفقوده توسعه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

محصول سیب بخش زیادی از تولید محصولات باغی کهگیلویه وبویراحمد را به خوداختصاص می دهد با این وجود این محصول بدون فرآوری و به صورت خام به بازار عرضه می شود.

یکی از چالش های اساسی در توسعه و موانع جدی برای فروش و سود حاصل از محصولات باغی، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری و سردخانه برای نگهداری است.

باغداران از سرناچاری مجبورند به دلالان چراغ سبز نشان دهند تا میوه های سیب شان فاسد نشود و بتوانند محصولات خود را بفروشند.

راهبرد دولت سیزدهم ایجاد سردخانه ها و صنایع تبدیلی در مناطق مختلف استان با ارایه مشوق های سرمایه گذاری و تسهیل گری در روند صدور مجوزها برای سرمایه گذاران است.

ساخت سردخانه در کنار باغ های سیب این استان و مکان های تولید این محصول موجب کاهش ضایعات محصول، تنظیم بازار قیمت آن، کم شدن هزینه های حمل و نقل، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سرمایه گذاری و رونق اقتصادی خواهد شد.

این باغداران نیستند که به علت نبود سردخانه، صنایع تبدیلی و بازار میوه و تره بار ضرر می کنند بلکه مصرف کنندگان در استان هم متضرر از آن خواهند بود.

به دلیل نبود مکان مناسب برای نگهداری میوه، محصولات استان با قیمت پایین یا به دلالان فروخته می شود و یا به استانهای همجوار صادر می شود و چند ماه بعد با قیمت های بسیار بالا در بازار کهگیلویه و بویراحمد به فروش می رسد.

ایجاد صنایع فرآوری و سردخانه ای و رونق بخش کشاورزی

کارشناس جهاد کشاورزی می گوید: ایجاد صنایع فرآوری و سردخانه در کنار تجاری سازی و بسته بندی های شیک محصولات مهمترین راهبرد در رونق این بخش خواهد بود.

علی داورپناه به ضایعات فراوان محصولات کشاورزی از زمان برداشت تا عرضه محصولات در کهگیلویه وبویراحمد اشاره کرد و یادآور شد: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی تا حد قابل ملاحظه ای موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات و پایین آمدن میزان تولید شده است.

وی عنوان کرد: اکنون بسیاری از محصولات زراعی و باغی استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله سیب ، انگور و گردو و حتی عسل این استان با نام تجاری و در بسته بندی بندی ها و برند تجاری سایراستان های به فروش می رسد.

داورپناه اضافه کرد: ساخت سردخانه های زیر صفرو بالای صفر در کنار مراکز تولید و باغداری های این استان موجب کاهش ضایعات محصول، کم شدن هزینه های حمل و نقل، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سرمایه گذاری و رونق اقتصادی خواهد شد.

کارشناس جهاد کشاورزی تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که در صورت توسعه نیافتن و بی توجهی برای ساخت سردخانه و صنایع تبدیلی سالانه بیش از نیمی از محصولات زراعی و باغی این استان به صورت خام و با قیمت های پایین از استان خارج شود.

وی بیان کرد: فقر و نداری مردم، وجود فرهنگ خام فروشی، سخت گیری های بی مورد بانک ها برای دریافت تسهیلات لازم جهت راه اندازی سردخانه ها و نبود امنیت شغلی از جمله مشکلات اساسی سرمایه گذاران و متقاضیان است.

داورپناه ادامه داد: برخی از باغداران کهگیلویه وبویراحمد نیز نبود سردخانه و انبارهای نگهداری را بزرگترین آسیب در رونق و افزایش راندمان تولید محصولات خود می دانند.

وی سخت گیری های بانک های عامل در زمینه تامین وثیقه، برخی بروکراسی های اداری برای دریافت استعلامات مجوز تاسیس، عدم اعطای تسهیلات کم بهره و کم توجهی مسوولان و متولیان امور اقتصادی و کشاورزی را از سایر موانع در بهبود وضعیت صنعت فرآوری محصولات باغی و کشاورزی در این استان ذکر کرد.

راهبرد دلگرم کننده دولت برای باغداران سیب

سیاست راهبردی دولت حمایت از تولید کنندگان و باغداران است و در این راستا با خرید تضمینی سیب از کشاورزان همچون سدی محکم در مقابل دلالان خواهند ایستاد تا حاصل دسترنج یک ساله کشاورزان به یغما نرود.

حضور نقال نوجوان گچسارانی در همایش شاهنامه خوانی سی سخت
دنبال کنید

در سفر مهر ماه ۱۴۰۰رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد یکی از مصوبات مهم این سفر خرید تضمینی سیب بود که پیش از سفر رییس جمهوری و هیات همراه به استان خرید سیب درجه یک باغداران کهگیلویه و بویراحمد به صورت محدود و به میزان ۲۰۰ تن برای مصرف شب عید انجام می شد.

با عملیاتی شدن این مصوبه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن محصول سیب صنعتی بهره برداران این خطه به صورت تضمینی خریداری شد.

پیش از این، سیب درختی درجه سه (صنعتی) باغداران کهگیلویه و بویراحمدی در سال های گذشته با قیمت ناچیز از سوی دلالان خریداری می شد اما حالا با نرخ تضمینی خریداری می شود تا بهره برداران استان انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشند.

خرید مستقیم محصولات از باغداران و حذف دلالان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای خرید مستقیم محصولات باغداران استان به منظور حذف دلالان تصمیماتی اتخاذ شده است.

معتمدی پور افزود: جهاد کشاورزی با هدف حذف واسطه‌ها و دلالان کشاورزی، برنامه ریزی برای خرید محصولات کشاورزی از باغداران را در دستور کار قرار داد.

وی تقویت فعالیت تعاونی‌ها در این راستا را ضروری دانست و ادامه داد: خرید سیب تولیدی باغداران استان آغاز شده و از طریق تعاونی‌ها با در نظر گرفتن کیفیت سیب خریداری انجام می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه تولید سیب استان در سال جاری تا ۱٠٠ هزار تن می‌رسد، خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت، قیمت گذاری از هشت تا ۱۳ هزار تومان را داریم.

وی افزود: خرید سیب صنعتی و پا درختی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معتمدی پور کیفیت سیب استان را در زمره بهترین‌های کشور دانست و گفت: توسعه ظرفیت‌های سردخانه‌ای و فرآوری به اشتغال و بهبود تولید محصولات با قابلیت نگهداری کمک می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت حمایت از کشاورزان، اظهار کرد: تقویت تعاونی‌ها و توسعه زیرساخت ها، بر رفع بسیاری از مشکلات کشاورزان مؤثر است.

سیب باغداران شهرستان دنا بصورت توافقی خریداری می شود

مدیر تعاون روستایی دنا از خرید توافقی سیب صنعتی و درجه یک باغداران این شهرستان خبر داد.

عابدین مرادی گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته ، سیب درجه یک شهرستان دنا بویژه سی سخت به صورت توافقی از کیلویی ۸ تا ۱۱ هزار تومان با توجه به کیفیت آن از باغداران خریداری می‌شود.

وی افزود: پارسال براساس مصوبه سفر رئیس جمهور با همکاری دولت و وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی سیب صنعتی یا همان سیب درجه سه در سی سخت انجام شد و طی آن بیش از ۶ هزار تن سیب صنعتی از کشاورزان به صورت تضمینی و با نرخ مصوب دولتی خریداری شد.

مدیر تعاون روستایی شهرستان دنا بیان کرد: امسال نیز به منظور کمک به کشاورزان خرید سیب صنعتی بصورت توافقی صورت می‌گیرد .
وی به کاهش تولید سیب در سی سخت طی سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته بدلیل سرمازدگی باغها و عدم گل دهی مناسب درختان تولید سیب با کاهش رو به رو شد.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته سالانه افزون بر ۴۵ هزار تن سیب با کیفیت از باغ‌های شهرستان دنا که مرکز اصلی تولید این میوه در کهگیلویه و بویراحمد است برداشت می شود.

سطح زیر کشت باغ های سیب در شهرستان دنا یک هزار و ۸۰۰ هکتار است که از هر هکتار به طور میانگین ۲۵ تن میوه برداشت می‌شود.

۷۰ درصد سیب تولیدی در شهرستان دنا ممتاز و با کیفیت و ۳۰ درصد هم صنعتی است و ارقام این محصول در شهرستان شامل رد، گلدن، گلاب و سیب ترش می شود.

سطح زیر کشت باغ های سیب در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶ هزار هکتار است که به طور میانگین از هر هکتار ۲۰ هزار تن از این میوه برداشت می شود.

امید است با با حمایت ویژه از بخش خصوصی قدرتمند و با نظارت مستمر و تسهیل گری و ایجاد صنایع تبدیلی چهره کشاورزی سنتی در سطح کشور به صنعتی تبدیل خواهیم کرد و زمینه افزایش بهره وری و تولید محصولات اورگانیک را فراهم خواهیم کرد.

هم اکنون یکهزار و ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند.

سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

منبع: ایرنا

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi