پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

زنگ خطر برای دامداری و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/بهانه‌ای به نام «آغل گوسفندان»

به گزارش کرونا از یاسوج؛ همان گونه که در سند توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد آمده، یکی از محورهای توسعه استان حوزه کشاورزی است. استان کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز اقتصادی مبتنی بر کشاورزی داشته و آبا و اجداد و نیاکان مردم استان روزگار خود را با کشاورزی و دامداری سپری می‌کرده‌اند. استانی که بیشترین

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82249
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

کرونا :

زنگ خطر برای دامداری و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/بهانه‌ای به نام «آغل گوسفندان»

به گزارش کرونا از یاسوج؛ همان گونه که در سند توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد آمده، یکی از محورهای توسعه استان حوزه کشاورزی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز اقتصادی مبتنی بر کشاورزی داشته و آبا و اجداد و نیاکان مردم استان روزگار خود را با کشاورزی و دامداری سپری می‌کرده‌اند.

استانی که بیشترین وسعت آن را جنگلها و مراتع و دشت‌ها در برگرفته و همین موجب شده تا مردم بیشتر روی به کشاورزی و دامپروری آورده و آشنایی کمتری با صنعت داشته باشند.

هم اکنون نیز هیچ خانواده ای در استان وجود ندارد مگر اینکه کشاورز زاده بوده و حتی با تغییر سبک زندگی از روستایی به شهرنشینی هنوز بسیاری از مردمان شهرنشین، کشاورزی در روستاها را از یاد نبرده‌اند و به صورت محدود و سنتی محصولات کشاورزی تولید می‌کنند.

اما در این بین به دلیل تغییر کاربری‌ها و تغییر رویکردها در حوزه اشتغال، کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم دستخوش تغییرات زیادی شده است.

هر چند دولت‌ها تسهیلات بسیار خوبی برای رونق کشاورزی در استان در نظر گرفته اند اما همین تسهیلات به مانند حوزه صنعت انحراف بسیاری داشته است.

برای مثال در یکی از نشست‌های تخصصی در استان کهگیلویه و بویراحمد معلوم شد که بسیاری از متقاضیان واگذاری زمین و تسهیلات به نام آغل دامداری سعی در تصاحب برخی اراضی داشته‌اند بی آنکه دغدغه‌ای برای تولید داشته باشند.

از سوی دیگر با توجه به سطح زیر کشت باغات و تولید محصولات باغی در استان همانند سیب و انگور نیاز مبرم به ذخیره سازی این محصولات وجود دارد اما متقاضیان ایجاد سردخانه در استان معدود بوده که نشان می‌دهد درخواست واگذاری زمین و درخواست ارائه تسهیلات با اهداف دیگری دنبال می‌شود.

60 حکم قلع و قمع در اراضی ملی گچساران اجرا شد/فضای شهر را سیاسی و انتخاباتی نکنید
دنبال کنید

  در نشست کارگروه زیربنایی مشخص شد که برای مثال ۱۵۲ متقاضی واگذاری زمین برای ساخت آغل دامداری وجود داشته که بیشتر آن‌ها اهداف دیگری دارند و در مقابل تنها چهار متقاضی ایجاد سردخانه داشته‌ایم.

به گزارش فارس, با این رویکرد نمی توان آینده خوبی را برای حوزه کشاورزی استان ترسیم کرد زیرا علاوه بر این رویکرد نادرست در تصاحب زمین و تسهیلات بانکی؛ بسیاری از زمین‌های کشاورزی در حال تغییر کاربری بوده و یا دسترنج کشاورزان و باغداران و دامداران واقعی به دلیل کمبود یا نبود زیرساخت‌هایی مثل سردخانه بر باد می‌رود و بر همین اساس زنگ خطر برای آینده استان در حوزه کشاورزی به صدا درآمده است.

انتهای پیام/

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi