جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیین‌های عزاداری نایین در روزهای پایانی ماه صفر

به گزارش کرونا، سال‌ها است مردم نایین در یک روز مانده به روز ۲۸ صفر، جلوه‌های بی بدیل از عشق و ارادت به ساحت ائمه اطهار(ع) را با برگزاری مراسم سنتی « عَلِم عَلِم چورانًی» که از نیاکان خود نسل به نسل منتقل شده را به نمایش می‌گذارند و خیل عظیمی از مسافران را در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82188
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

به گزارش کرونا، سال‌ها است مردم نایین در یک روز مانده به روز ۲۸ صفر، جلوه‌های بی بدیل از عشق و ارادت به ساحت ائمه اطهار(ع) را با برگزاری مراسم سنتی « عَلِم عَلِم چورانًی» که از نیاکان خود نسل به نسل منتقل شده را به نمایش می‌گذارند و خیل عظیمی از مسافران را در این روزها به این شهر می‌کشانند.

ابوالقاسم محمدی، یکی از خادمان اهل بیت گفت: این مراسم سنتی بیشتر توسط اهالی محله پشت کوهه محمدیه نایین برگزار می‌شود، به نحوی که نوجوانان محله با خواندن شعرِ«عَلِم عَلِم چورانًی یَک سُکَچو در اِنداز نذری حسین و عباس»، که به تعبیر مردم محله یعنی برای برپا کردن آتش و روشنایی برای پخت و پز نذری امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) هر چقدر در توان داری کمک کنید که هر کس به اندازه توانایی مالی خود کمک های خود را از قبیل پول، گندم، چای، قند و … برای مراسم پخت آش اهدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پخت آش نذری در شب ۲۸ صفر انجام می‌شود، گفت: این مراسم به‌صورت خودجوش توسط اهالی محل برگزار می‌شود و در شب شهادت پیامبراکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) پس از حرکت دادن دسته زنجیر زنی از کنار دیگ‌های آش که قبلا تدارک دیده شده و توقف در مسیر، شروع به هم زدن آش و حاجات خود را از صاحب این شب طلب می‌کنند.

«پخت آشِ چهل دیگ»

از دیگر مراسم‌های سنتی می‌توان به پخت بزرگ‌ترین آش نذری شرق اصفهان در شام فراق جانگداز پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد.

علی نایینی، سرپرست اجرای پخت این آشِ نذری به ایسنا، گفت: قریب به نیم قرن با حمایت‌های مردمی مراسم پخت آش نذری که معروف به «چهل دیگ» است در جوار امامزاده حیدر و امامزاده حسن(ع) نایین انجام می‌شود که در شام غریبان شهادت امام حسن(ع) و رحلت پیامبر اعظم(ص) و آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع) این آش پخته می‌شود.

وی با اشاره به افزایش تعداد ۸۳ دیگ در این مراسم، افزود: از حدود پنج دیگ شروع کردم و امروز با حمایت‌های مردمی و مسئولان به ۸۳ دیگ رسیده که برای پخت این آش نذری افزون بر ۱۰۰۰ کیلوگرم گوشت، ۱۲۰۰ کیلوگرم گندم، ۱۴۰۰ کیلوگرم حبوبات، ۳۰۰ کیلوگرم برنج نیم دانه، ۲۴ هزار لیتر آب و دو تریلر چوب استفاده می‌شود.

نایینی گفت: در پخت این آش بیش از ۲۰۰۰ نفر از مردم شهرهای مختلف کشور مشارکت می‌کنند و در پایان مراسم آش بین بیش از ۲۰ هزار نفر توزیع می‌شود.

«چق چقه زنی»

آیین سنتی «چق چقه زنی» از دیگر مراسم‌هایی است که در روز ۲۹ صفر مصادف با شهادت امام رضا(ع) در صحن امامزاده سلطان سیدعلی(ع) با حضور هیئت عزاداری پادرخت محمدیه انجام می‌شود.

سید رضا موسی کاظمی، ذاکر اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پس از پایان ماه محرم و صفر، هیئت محله پادرخت محمدیه پس از طی مسیر در صحن امامزاده سلطان سیدعلی(ع) درحالی که به‌صورت نمادین تابوت آن امام همام(ع) توسط افرادی گلباران و تشییع می‌شود در حاشیه آن برای وداع با دو ماه محرم و صفر، مراسم «چق چقه زنی» توسط جوانان و پیرغلامان انجام می‌شود، به نحوی که هر فرد در حالی که دو قطعه چوب به نام «چق چقی» را در دست دارد، همزمان با مداحی مداح اهل البیت که وی نیز البته با آهنگ خاص و اشعار سنتی به نوحه خوانی می‌پردازد، این چوب‌ها را به هم می‌زند.

وی افزود: «چق چقی» بیشتر از جنس چوب گردو بوده که از محکم ترین چوب‌ها ساخته شده و در اندازه‌های گوناگون برای سنین مختلف، به‌صورت دایره‌ای و با قطر ۱۰ تا ۲۰سانتی متر، ساخته می‌شود و این افراد بیشتر با نوای «کو حسین من» به عزاداری پرداخته و در ریتم‌های مختلف پنج ضرب، چهار ضرب، سه ضرب و دوضرب تند و کند، به «چق چقه زنی»می‌پردازند.

«مراسم جوش و وداع در شهر بافران»

در پایان ماه صفر و پس از دو ماه عزاداری، مردم عزادار شهر بافران نایین پس از اقامه عزا در حسینیه این شهر، با نخل‌گردانی و طواف دور تا دور بقعه شهدای گمنام و خواندن ذکر «الوداع الوداعِ ای شه کربلا» اجر و مزد خود را از حضرت فاطمه(س) طلب می‌کنند.

سید موسی کاظمی از مجریان این مراسم سنتی به ایسنا گفت: در مراسم حسین سرور ماست دو نفر که ترجیحا هم قد وهم سن هستند درمقابل عده‌ای دیگر ازعزادارن در فاصله چند متری از آنها با خواندن اشعاری به‌صورت مناظره برنامه را شروع و با خواندن «حسین سرور ماست، امام رهبر ماست، در کربلا شهید است پس خاک برسر ماست، زهرا به محشر آید با حوریان سیه پوش، پیراهن حسین را فکنده برسر دوش» که مصرع اول را دو نفراول می‌گویند و مصرع دوم را جمعی که مقابل آنها ایستاده‌اند می‌خوانند و با حالت و حرکت خاصی به طرف یکدیگر حرکت می‌کنند و سپس عزادارن دو نفر را درحلقه خود قرار داده و با گفتن حسین حسین و زدن بر سر و صورت خود مراسم را به پایان می‌رسانند.

منبع: ایسنا

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi