جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تحول در فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد/چند اقدام نوآورانه و گلایه مدیرکل از یک خلأ بزرگ

به گزارش کرونا از یاسوج؛ سید نورالله هدایت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسالت ما ارائه آموزشهای کوتاه مدت کاربردی برای ایجاد شغل و ترمیم مهارت برای افراد فاقد شغل و حرفه است. مدیرکل فنی حرفه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آموزش های ما در بخش های مختلف و دارای تنوع بوده که در دو

اختصاصی کرونا

کد خبر : 80853
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

کرونا :

تحول در فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد/چند اقدام نوآورانه و گلایه مدیرکل از یک خلأ بزرگ

به گزارش کرونا از یاسوج؛ سید نورالله هدایت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسالت ما ارائه آموزشهای کوتاه مدت کاربردی برای ایجاد شغل و ترمیم مهارت برای افراد فاقد شغل و حرفه است.

مدیرکل فنی حرفه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آموزش های ما در بخش های مختلف و دارای تنوع بوده که در دو بخش دولتی و خصوصی ارائه می‌شود ۱۱ مرکز آموزشی ثابت با تعداد ۹۰ کارگاه آموزشی در حدود ۳۰۰ حرفه و شایستگی این آموزش‌ها در سطح استان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای رشته، حرفه و شایستگی داریم گفت: وقتی می‌گوییم رشته کامپیوتر خود از چند حرفه تشکیل شده است البته آموزش‌ها رایگان بوده اما بخشی از آموزش ها به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان تعداد ۱۶۰ آموزشگاه فعال، نیمه فعال و راکد داریم و در کل تعداد ۹۰ آموزشگاه ما در حال حاضر فعال است.

تحول در فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد/چند اقدام نوآورانه و گلایه مدیرکل از یک خلأ بزرگ 3

هدایت با بیان اینکه خانواده کوچکی هستیم اما تعداد مهمان‌های زیادی روی سفره‌های ما قرار دارند گفت: گروه های هدف و مخاطبان آموزش فنی و حرفه ای بسیار زیاد است آموزش ها را در زندان‌ها، پادگان‌ها در روستاها و در میان عشایر و برای قشر های مختلف مردمی داریم و در ۱۹ گروه آموزشی هدف کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: اعتبارات ما بسیار ناچیز است تا که بتوانیم آموزش‌های مدنظر جامعه را ارائه دهیم بنابراین اگر اعتبارات لازم وجود داشته باشد عدالت آموزشی را در سطح استان به نحو احسن برقرار خواهیم کرد تا آموزش همگانی شود یعنی در دورترین نقاط استان هم کلاس درس و مربی و وسیله نقلیه و تجهیزات و مواد مصرفی خواهیم داشت هر چند که هم اکنون نیز چنین کاری را با اعتبارات کم انجام می‌دهیم اما خیلی از روستاهای ما متقاضی آموزش ها هستند.

این مسئول با بیان اینکه در زمینه مواد مصرفی باید به آموزش فنی و حرفه ای کمک شود گفت: آموزش‌های ما به گونه‌ای است که ۷۵ درصد به صورت عملی و ۲۵ درصد به صورت نظری بوده وقتی کار آموزی وارد چرخه می شود باید مواد مصرفی در اختیار باشد تا آموزش‌ها با کیفیت شوند.

آقای وزیر حال بلوط‌های زاگرس خوب نیست!
دنبال کنید

وی با بیان اینکه در دولت جدید تحولات بسیار خوبی را شاهدیم گفت: در شش ماهه امسال اتفاق‌های بسیار خوبی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افتاده تقریباً اکنون همه کارگاه‌ها مواد مصرفی دارند و روز به روز وضعیت بهتر می‌شود و حمایت‌ها جدی تر از گذشته شده است.

هدایت با بیان اینکه اعتبارات فنی و حرفه‌ای به صورت ملی است گفت: در استان کمک ها فقط در زمینه تملک دارایی است امسال به نسبت  سال ۱۴۰۰ در تعمیرات و تجهیزات ۸ برابر اعتبارات بیشتر شده و این اعتبارات در شش سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه تعهدات آموزشی در گروههای هدف مهارت آموزی در محیط کار واقعی را نیز در دستور کار داریم گفت: کاری مهم در سازمان اتفاق افتاده و برگرفته از یک طرح موفق از کشور آلمان است که در دو سال اخیر در حال اجراست و بالای ۹۰ درصد کسانی که در محیط واقعی کار آموزش می بینند نیز جذب بازار کار می‌شوند.

هدایت در توضیح این طرح گفت: برای مثال شرکت خدماتی شخصی را به عنوان کارآموز زیر نظر کارفرما آموزش می‌دهد و بعد از مدتی که می‌گذرد در همان بنگاه اقتصادی مشغول به کار خواهد شد و البته کارفرما دیگر دغدغه‌ای برای بیمه کارآموز نخواهد داشت یعنی اینکه تحت بیمه قرار می‌گیرد همچنین شامل بخشودگی مالیاتی نیز می‌شوند و البته گواهینامه مهارت آموزی بین المللی نیز ارائه می‌شود که نزدیک به ۴۰ بنگاه تاکنون مجوز برای این کار داده ایم.

وی با بیان اینکه چند مدت قبل از زندان یاسوج بازدید داشتیم و الان تقریبا مرکز واقعی کار برای زندانیان را داریم گفت: در صنایع چوب هم تعداد زیادی کارآموز داریم و در سی‌.ان‌.جی ها نیز مجوز مهارت آموزی داده شده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان در ادامه گفت: جشنواره های متعدد مهارت آموزی را در استان برگزار می کنیم بیشتر در زمینه صنایع دستی است همچنین تولید محتوای الکترونیکی را داریم.

وی با بیان اینکه ۹۲ مربی رسمی و پیمانی و ۲۰ مربی حق التدریس داریم خاطرنشان کرد: بسیاری از آنها شرایط آموزش ها خاص برای نقاط دیگر کشور را دارند.

از شفافیت مالی تا تبعیض در آسفالت خیابان ها و مشکلات شهرک های لنده+ تصاویر
دنبال کنید

هدایت در ادامه با اشاره به اینکه حلقه معیوب و مفقوده در آموزش های فنی حرفه ای استان ما نبود بازارچه محلی است گفت: کارآموزان در کجا باید محصولات خود را به معرض دید عموم بگذارند؟ برای مثال موردی در بهزیستی داریم که معلولان یک کارگاه خوب برای تولیدات خود تشکیل دادند هر چند برای مثال با بیمارستان برای تولید روپوش قرارداد بسته‌‌اند اما محصولات خود را در کجا باید در معرض دید عموم بگذارند.؟

وی در ادامه با بیان اینکه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ساعت باید امسال در بخش دولتی و غیردولتی آموزش بدهیم گفت: تا امروز که پنج ماه از سال می‌گذرد بالای ۶۰ درصد این تعهد محقق شده است.

هدایت همچنین با اشاره به طرح هایی مثل کحاد و نخلستان به تعداد آموزشهای ارائه شده به دانشجویان و دانش آموزان در سال جاری اشاره کرد و گفت: برای تعداد ۱۳۵۸ دانشجو و دانش آموز به تعداد ۲۳۹ هزار و ۸۳۲ ساعت آموزش ارائه داده‌ایم.

وی در ادامه اظهارات خود به تدوین سند حرفه ای در زمینه منشی‌های عمومی اشاره کرد که می بایست ۳۰ استاندارد داشته باشند و فنی و حرفه ای استان در حال تدوین این سند است همچنین سال گذشته استان در زمینه گیاهان دارویی سند حرفه ای گیاهان دارویی را برای کشور تدوین می‌کنیم و استانداردها را نوشته‌ایم که از سوی ما ۷ دوره برای کشور برگزار می‌شود.

هدایت در همین خصوص گفت: با همکاری دکتر جعفری از بزرگترین متخصصان گیاهان دارویی در کشور و از فرزندان استان به میزان ۱٫۵ هکتار گیاهان دارویی را در زمین های متعلق به فنی و حرفه ای زیر کشت بردیم و تعداد ۳۰ گیاه که در حال انقراض بود را کشت می‌کنیم و امیدواریم که این عدد به ۱۰۰ برسد که استارت کار زده شده است و در نهایت این آموزش‌ها را برای سطح کشور اجرا خواهیم کرد همچنین در بعضی رشته ها که حرفی برای گفتن داریم اساتید ما در سطح کشوری دوره برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi