دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

به بهانه حمایت و حفاظت از پلنگ زخمی سی‌سخت/چند نکته مهم برای حفظ حیات وحش دنا

به گزارش کرونا از سی سخت، پس از مشاهده شدن پلنگ زخمی در سی سخت و واکنش مثبت محیط زیست برای زنده گیری آن عبدالصمد رضایی فعال اجتماعی شهر سی‌سخت ضمن تقدیر و تشکر از اقدام به موقع محیط زیست چند توصیه هم به آنها یادآور شد. سید عبدالصمد رضایی می‌گوید تشکر و قدردانی از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 80796
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲

کرونا :

به بهانه حمایت و حفاظت از پلنگ زخمی سی‌سخت/چند نکته مهم برای حفظ حیات وحش دنا

به گزارش کرونا از سی سخت، پس از مشاهده شدن پلنگ زخمی در سی سخت و واکنش مثبت محیط زیست برای زنده گیری آن عبدالصمد رضایی فعال اجتماعی شهر سی‌سخت ضمن تقدیر و تشکر از اقدام به موقع محیط زیست چند توصیه هم به آنها یادآور شد.

سید عبدالصمد رضایی می‌گوید تشکر و قدردانی از تلاش های بی وقفه محیط زیست جهت حفاظت از حیات وحش و ذخیره گاه زیست کره دنا داشته و تشکر و قدردانی از تمام ارگانها از جمله دستگاه قضائی شهرستان دنا که هر کدام به نحوی در حفاظت و صیانت از حیات وحش دنا همراه و همگام با محیط زیست بودند و قدردانی از بابت اینکه به محض مشاهده فیلم پلنگ زخمی در سی سخت، بلافاصله وارد عمل شدند و عملیات جستجو و کمین برای زنده گیری این پلنگ خوش خط و خال را آغاز کردند.

مجموعه محیط زیست تا به امروز از وجود ظرفیت‌های محلی به خوبی استفاده کرده ولی اگر بتواند  ارتباطات خود را با ظرفیت‌های محلی که دارای تجارب و مهارت های خاصی هستند بیشتر کنند و آنها را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد قطعا تعامل خوبی بین آنها صورت خواهد گرفت.

 به طور مثال عیسی فرهی نسب، پدر حیات وحش دنا که دارای تجارب زیادی در نگهداری و تیمار حیات وحش دارد و تا به امروز خدمات زیادی در این زمینه انجام داده و دانش و تجربه کافی برای حفظ حیات وحش را دارند به خوبی می تواند در این امر مهم نقشی اساسی داشته باشد و کمک یار خوبی برای مجموعه محیط زیست باشد.

این فعال اجتماعی عنوان کرد: ذخیره‌گاه زیست‌کرهٔ دنا در شانزدهم تیرماه سال ۱۳۹۰ ه‍.ش به‌عنوان دهمین ذخیره‌گاه زیست‌کرهٔ ایران ثبت شد و بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ایران افزون بر ۱۵۲۰ گونهٔ گیاهی و جانوری در این منطقه شناسایی شده‌است که  مهم ترین پدیده طبیعی در این ذخیره گاه  رشته کوه دناست که از غرب به سمت جنوب غرب همچون دیواره ای سترگ به طول ۸۰ کیلومتر امتداد داشته و با دارا بون بیش از ۵۰ قله با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر در زمره نواحی ارزشمند کوهستانی کشور و منطقه می‌شود.

رکود در یک پروژه مهم یاسوج با برچسب کذب «تحریم»؟/تصفیه‌خانه‌ای که دیگر «اضطراری» نیست!
دنبال کنید

 این ناحیه بخش مهمی از سرچشمه های رودخانه کارون بزرگ و بخشی از حوزه آبخیز رودخانه دز را شامل می شود و در دامنه های جنوبی و غربی رشته کوه دنا تا ارتفاع ۲۹۰۰ متر جنگل بلوط همه جا را پوشانده و در این میان در نواحی و ارتفاعات مختلف گونه های جنگلی نظیر بنه، کیکم، ارژن، زالزالک و انوع بادام کوهی دیده می شود که از ارتفاع ۲۹۰۰ متر به بالا جنگل بلوط تمام شده و درختچه های ارژن، انواع گون و درختان سرو کوهی به چشم می خورد و از ارتفاع ۳۴۰۰ متر به بالا شاهد رویش گیاهان علفی و بوته ای هستیم.

 از ارتفاع ۴۰۰۰ متر به بالا گیاهان کوچک و زیبایی در پناه سنگ ها و شکاف صخره هاکه خود را از وزش بادهای سهمگین مصون نگاه داشته اند دیده می شود که تنوع جانوری در این ذخیره گاه از جمله ویژگیهای ارزشمند آن است و وجود گونه هایی نظیر بز و پازن، سنجاب ایرانی، خرس قهوه ای، گرگ و پلنگ، انواع کبک، کبک دری، انوع پرندگان شکاری نظیر عقاب طلایی، شاهین، کمر کولی کوچک و بزرگ، این منطقه را به لحاظ تنوع جانوری به منطقه ای منحصر به فرد بدل کرده است.

 فعال اجتماعی دنا گفت: ذخیره گاه جهانی زیست کره دنا با این همه خصوصیات منحصر به فرد از  ابزار آلات و سیستم های نوین به روز دنیا بی بهره است و به نظر می رسد نسبت به بقیه زیست کره ها از این تجهیزات و وسایل نقلیه بی بهره است که این امر می تواند آسیب های دراز مدت و خسارات جبران ناپذیری در پی داشته باشد که می طلبد نیازهای این زیست کره به مسئولین کشوری محیط زیست رسانده شود تا برای تهیه آنها اقدامی جدی انجام گیرد.

هشدار پلیس گچساران در آستانه چهارشنبه آخرسال
دنبال کنید

در خصوص فرهنگ سازی در حفظ زیست کره دنا و حیات وحش گفت: هر چند که تا به امروز فرهنگ سازی هایی در خصوص حیات وحش و زیست کره دنا انجام شده ولی می طلبد این فرهنگ سازیها  از طریق رسانه ها و صدا و سیما در ابعاد مختلفی انجام گیرد تا مردم بیشتر آگاه شوند و از قوانین اطلاع پیدا کنند و حتی با نصب تابلوهایی در گلوگاه های ورودی انسان ها به کوه نصب شود و قوانین در دید آنها قرار گیرد تا کمک بیشتری به محیط زیست انجام شود.

 بهتر است که سازمان محیط زیست با جهاد کشاورزی و منابع منابع در شغل‌هایی از جمله زنبور داری و گله داری هماهنگی بیشتری داشته باشند تا نظارت بیشتری بر روی این مشاغل شود و خسارات کمتری به محیط زیست وارد شود.

 بشر از روزگاران قدیم تا به امروز با حیات وحش و طبیعت ارتباط داشته و خدمت گرفته و بهره جسته است ولی در این زمان که شرایط فرق کرده است باید مدیریت بهره وی در حد تعادل، استاندارد و دانش به طوری که نه محیط زیست و حیات وحش ضرر کند نه انسان، انجام شود. 

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi