جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

از شیر تا آلاچیق و کپر!؛ اوضاع نابسامان آرامستان شرف‌آباد یاسوج/متولی اینجا کیست؟+تصویر

به گزارش کرونا از یاسوج؛ داستان بی نظمی‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد سر درازی داشته و مربوط به یک نقطه، یک زمان و یک شهرستان و یک موضوع خاص نیست بلکه از دهستان گرفته تا شهرستان و مرکز استان و از بیمارستان تا قبرستان شاهد بی‌نظمی و خروج از قاعده و قانون و رسم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 80400
تاریخ انتشار : جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

کرونا :

از شیر تا آلاچیق و کپر!؛ اوضاع نابسامان آرامستان شرف‌آباد یاسوج/متولی اینجا کیست؟+تصویر

به گزارش کرونا از یاسوج؛ داستان بی نظمی‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد سر درازی داشته و مربوط به یک نقطه، یک زمان و یک شهرستان و یک موضوع خاص نیست بلکه از دهستان گرفته تا شهرستان و مرکز استان و از بیمارستان تا قبرستان شاهد بی‌نظمی و خروج از قاعده و قانون و رسم و سنت‌ها در استان هستیم.

در شهر یاسوج این بی نظمی‌ها و  بی‌قاعدگی ها در سال‌های اخیر سر به فلک کشیده و شهری که نام پایتخت طبیعت و مرکز استان و قرارگاه فرماندهی استان چهار فصل را به دنبال دارد هر روز بیش از گذشته بی نظم و بی قاعده تر می‌شود.

از ابتدای سالم‌آباد تا انتهای شرف آباد چنین وضعیتی گفته و ادعای ما را ثابت می‌کند شهری که می بایست الگو و نمونه شهرهای دیگر استان باشد.

معضل امروز قبرستان شرف آباد در منتها الیه شهر یاسوج است که باید جوابگوی جمعیت ۲۰۰ و گاها ۳۰۰ و به عبارتی ۴۰۰ هزار نفری یاسوج و حومه و حتی شهرستان‌های دیگر استان باشد قبرستانی که به سرعت در حال افزایش جمعیت فوتی‌ها بوده و هرگونه بی نظمی در آن مشکلاتی را برای آینده ایجاد خواهد کرد.

قبرستانی که اکنون آکنده از آلاچیق‌های آنچنانی، کپرهای قدیمی و سازه‌های غیر مربوط شده او چهره آرامستان مسلمانان را تغییر داده است.

**در همین خصوص به سراغ عطا الله دانشی عضو شورای اسلامی شهر یاسوج رفتیم و از او پرسیدیم که چرا وضعیت آرامستان شهریاسوج اینگونه آشفته شده است.

وی با بیان اینکه چنین وضعیتی مربوط به دوره کنونی و مدیریت فعلی شهرداری و آرامستان نیست اظهار کرد: متاسفانه زمین ها به شکل قبیله ای و قومی و طایفه‌ای تقسیم شده و حتی تعصبات طایفه ای و قبیله‌ای را در آرامستان هم مشاهده می‌کنیم.

۴۵ هزار واحد مسکونی کم دوام و بی دوام در کهگیلویه و بویراحمد/ بانک ها در اعطای تسهیلات به متقاضیان طرح مقاوم سازی و نوسازی تعلل می کنند
دنبال کنید

از شیر تا آلاچیق و کپر!؛ اوضاع نابسامان آرامستان شرف‌آباد یاسوج/متولی اینجا کیست؟+تصویر 6

این عضو شورا گفت: نباید این موضوع ادامه پیدا کند برای مثال می بینیم که زمین یک طایفه در آرامستان شرف آباد تمام شده و در زمین طایفه دیگر تنها یک فوتی دفن شده است که این آشفتگی را در آرامستان شرف آباد نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تعصبات محلی و منطقه‌ای در آرامستان‌های ما هم رسوخ کند گفت: چشم و هم چشمی در آرامستان شهر یاسوج بیداد می کند استفاده از سنگ های چند طبقه و شیر و کپر و سایه‌بان که زیبنده آرامستان مردم ۱۰۰ درصد شیعه نیست.

از شیر تا آلاچیق و کپر!؛ اوضاع نابسامان آرامستان شرف‌آباد یاسوج/متولی اینجا کیست؟+تصویر 7

 

دانشی با بیان اینکه شهرداری یاسوج اکنون باید مدیریت لازم را داشته باشد تا وضع موجود حفظ شود گفت: نباید از امروز اجازه سایه‌بان و کپرهای غیر معمول را بدهند شهرداری و آرامستان می تواند و البته به نحوی با ایجاد سایه‌بان‌های یک دست این وضعیت به تدریج برچیده شود همچنین آنجا یک حسینیه بزرگ بسازند تا مردم برنامه های مربوط به ختم را در آنجا برگزار کنند.

همچنین باید وضعیت درختکاری و فضای سبز آن جا نیست تغییر پیدا کند وی با بیان اینکه از روز اول سنگ بنای آرامستان یاسوج غلط گذاشته شد گفت این آرامستان در محدوده منازل مسکونی و همچنین زمین های زراعی بوده و باید هرچه زودتر زمین حیدر محدوده سرابتاوه و یا گوشه خریداری شود تا در آینده به مشکل بر نخوریم وی همچنین از نوع دفن اموات نیست در آرامستان یاسوج انتقاد کرد و گفت باید حداقل فاصله بین قبور وجود داشته باشد تا مردم دچار مشکل نشوند و همچنین به قبور مسلمین بی احترامی نشود

استاندار: حماسه آفرینی دلاور مرد کهگیلویه وبویراحمدی موجب غرور ملی شد
دنبال کنید

این وضعیت نابسامان در قبرستان شرف آباد یاسوج در شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مورد بحث و گفتگو قرار گرفت جایی که شهابی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مشکلات فرهنگی فقط مربوط به یک یا دو مورد نمی‌شود، گفت به همین قبرستان شرف آباد نگاه کنید خیلی ها قبرستان را با پارک گردشگری اشتباه گرفته‌اند!! آلاچیق های آنچنانی ساز و دهل زدن‌ها و کارهای غیر معمول که در قبرستان شهر یاسوج رواج پیدا کرده است.

از شیر تا آلاچیق و کپر!؛ اوضاع نابسامان آرامستان شرف‌آباد یاسوج/متولی اینجا کیست؟+تصویر 8

وی با بیان اینکه چنین کارهایی در شهرهای دیگر استان مثلاً در دهدشت خیلی وقت است کنار گذاشته شده گفت: می‌بینیم که برای مثال در دهدشت مصوب شده تا قبرها یکسان ساخته شود اما در شهر یاسوج شهرداری به روی این موضوع چشم بسته است قبرستان‌ یاسوج طایفه طایفه و قبیله‌ قبیله‌ای شده است روی قبرها شیر درست می‌کنند و عکس های آن چنانی می‌زنند که در هیچ مرکز استانی چنین وضعیتی را نمی بینیم.

از شیر تا آلاچیق و کپر!؛ اوضاع نابسامان آرامستان شرف‌آباد یاسوج/متولی اینجا کیست؟+تصویر 9

به گزارش فارس؛ با وضعیت کنونی در آرامستان شرف آباد یاسوج قطعاً در چند سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و رسم و رسومات جدیدتری ابداع می شود که هرگز با یک استان صد درصد شیعه مطابقت نخواهد داشت مسئولان باید از هم اکنون جلوی برخی کارهای غیر متعارف را در آرامستان شرف آباد یاسوج بگیرند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi