شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

احیا سدهای لیروک و ذالکی با پیگیری‌های محمد خدابخشی

به دنبال پیگیری‌های محمد خدابخشی نماینده الگودرز ۲ طرح سد لیروک و ذالکی استان لرستان که از سال ۱۳۸۰ در وزارت نیرو بایگانی شده بودند، احیا شده و حتی ردیف اعتباری هم دریافت کردند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 78606
تاریخ انتشار : جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

کرونا :

احیا سدهای لیروک و ذالکی با پیگیری‌های محمد خدابخشی

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، شب گذشته نشستی با حضور محمدخدابخشی نماینده الیگودرز، پورمقدم مدیر طرح‌های برق آبی شرکت آب و نیرو، فرماندار و جمعی از مسوولان و شهروندان استان لرستان با موضوع “بررسی آخرین وضعیت سد برق آبی ذالکی” برگزار شد.

در این جلسه محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه سدهای لیروک و ذالکی جزو طرح های ملی هستند، گفت: این دو طرح در اختیار استان نیست و تمام پیگیری‌ها در سطح کلان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار اولیه سد لیروک ۷ میلیارد تومان و اعتبار سد ذالکی ۲ میلیارد تومان است، افزود: در پروژه های ملی نباید به مبلغ اعتبار اولیه نگاه کنیم بلکه آنچه‌ مهم است در ردیف بودجه قرار گرفتن طرح ها است.

این نماینده مجلس بیان کرد: با توجه به‌ کمبود منابع و مخالفت دولت برای اجرای طرح های جدید، در مجلس رایزنی و تلاش کردیم و موفق شدیم این دو پروژه را در ردیف قانون بودجه قرار دهیم.

خدابخشی درخصوص چالش دسترسی به ساختگاه سد ذالکی، گفت: جاده پیر امام، چال امامزاده داود و مرگسر هم‌پوشانی خوبی با مسیر دسترسی به ساختگاه سد ذالکی دارد که باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

وی درخصوص جاده دسترسی سد لیروک نیز بیان کرد: احداث جاده الیگودرز به مسجد سلیمان مسیر دسترسی به سد لیروک را هموار می‌کند.

خدابخشی همچنین از آغاز عملیات قطعه دوم جاده الیگودرز به مسجد سلیمان خبر داد و گفت: مراسم کلنگ زنی قطعه دوم این پروژه ملی بزودی برگزار خواهد شد.

اختصاص اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی نفت به سازمان امور مالیاتی استان
دنبال کنید

بنابراین گزارش در این جلسه پورمقدم مدیر طرح های برق آبی شرکت آب نیرو به تشریح شرایط جغرافیایی سد ذالکی پرداخت و‌ گفت: از ساختگاه سد تا سد دز به‌صورت زنجیروار سدهایی تعریف شده است که می توان به سد رودبار در مرحله بهره برداری، سد لیروک در مرحله مطالعاتی و پس از آن سدهای ذالکی و بختیاری اشاره کرد که در نهایت به سد دز ختم می‌شود.

وی حجم مفید مخزن سد ذالکی را ۷۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید برق در نیروگاه این سد ۱۳۰۰ گیگا وات در ساعت می باشد و هزینه اجرای آن ۱۴ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بر آورد شده است.

پورمقدم با اشاره به اینکه اکثر طرح‌های آبی کشور ضعیف هستند، نسبت این طرح را در ردیف دو و بسیار خوب دانست و افزود: تولید انرژی، افزایش توان کنترل سیلاب و تنظیم آب رودخانه ذالکی، عمران و توسعه منطقه و ایجاد اشتغال و افزایش عمر مفید سد دز ازجمله فواید و اهداف مهم احداث سد برق آبی ذالکی است.

مدیر طرح های برق آبی شرکت آب نیرو افزود: با آغاز عملیات اجرایی سد ذالکی در دو شیفت ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۴۵۰۰ نفر غیرمستقیم در یک بازه زمانی ۱۰ ساله مشغول بکار می شوند که نقش تاثیرگذاری در کاهش آمار بیکاری این منطقه خواهد داشت.

پورمقدم افزود: مطالعات طرح سد ذالکی از سال ۱۳۷۷ آغاز و در سال ۱۳۸۰ پایان یافت اما متاسفانه به‌دلیل عدم پیگیری مسوولان لرستان و الیگودرز پرونده ۲ سد لیروک و ذالکی از سال ۱۳۸۰ در وزارت نیرو بایگانی شد تا اینکه در سال‌های اخیر با پیگیری‌های دکتر خدابخشی این ۲ طرح احیا شده و حتی ردیف اعتباری هم دریافت کردند البته دریافت ردیف اعتباری برای پروژه های بایگانی در نوع خود کم نظیر است.

در حوزه حمل و نقل و ترافیک نیاز به استفاده از متد روز و طراحی جدید است
دنبال کنید

وی مهمترین چالش احداث سد ذالکی را نبود جاده دسترسی عنوان کرد  و افزود: خوشبختانه در جلسه امشب با توجه به پیشنهادات کارشناسان‌ درخصوص مسیرهای دسترسی در اولین فرصت بازدیدی از منطقه و راههای دسترسی پیشنهادی انجام خواهد شد و به یقین این جلسه و نظرات مختلف مسوولان و کارشناسان به رفع چالش مذکور کمک شایانی کرد.

مدیر طرح‌های برق آبی شرکت آب نیرو در رابطه با تبعات زیست محیطی اجرای طرح بیان کرد: به طورحتم اجرای هر پروژه‌ای تبعات محیط زیستی را در پی دارد اما هنر مهندسان باید بر مدار کاهش تبعات زیست محیطی باشد اگر چه‌ در اجرای سد لیروک تبعات زیست محیطی وجود داشت که سعی کردیم آنها را کاهش دهیم، اما به یقین اجرای سد ذالکی تبعات بسیار ناچیزی نسبت به سد لیروک برای محیط زیست خواهد داشت.

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi