جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهمترین عامل کاهش نرخ فرزند آوری تغییر سبک زندگی است

به گزارش کرونا، دکتر محمدمهدی مجذوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، درهمایش نبض زندگی که با مشارکت امور بانوان و خانواده دانشگاه، روابط عمومی، مرکز بهداشت شهرستان همدان و معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ویژه کادر بهداشت و درمان برگزار شد اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان کار در حوزه جمعیت را از آذرماه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 78335
تاریخ انتشار : شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰

کرونا :

مهمترین عامل کاهش نرخ فرزند آوری تغییر سبک زندگی است

به گزارش کرونا، دکتر محمدمهدی مجذوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، درهمایش نبض زندگی که با مشارکت امور بانوان و خانواده دانشگاه، روابط عمومی، مرکز بهداشت شهرستان همدان و معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ویژه کادر بهداشت و درمان برگزار شد اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان کار در حوزه جمعیت را از آذرماه ۱۴۰۰ آغاز کرده و با موجی که ایجاد شد اجرای برنامه‌هایی نظیر این همایش شکل گرفت.
رییس دانشگاه افزود: در کشور ما موجی راه افتاده اما تغییرات جدی در این راستا نیاز است زیرا موانع فرهنگی متعددی بر سر راه این موج وجود دارد از جمله اینکه در برخی اقشار، توجه به خود جای توجه به خانواده را قرار گرفته و ارتقای خود را جایگزین اولویت‌پنداری خانواده کرده است.
وی افزود هر موقعیت شغلی برای آقایان مبنای تشکیل خانواده است اما موقعیت شغلی برای بانوان زمینه‌ساز ازدواج با شخص هم طراز یا بالاتر است ،که این موضوع گاهی مشکلاتی در مسیر ازدواج افراد ایجاد می‌کند، در جامعه ما تمایل به تحصیل بالا رفته است، پیگیری موقعیت‌های شغلی توسط خانم‌ها بالاتر رفته به طوری که در همین دانشگاه ۵۷ درصد کارکنان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.
دکتر مجذوبی تأکید کرد: این روند در کنار آمار رو به رشد نازایی تاثیرات جدی بر کاهش نرخ رشد گذاشته است البته تغییر سبک زندگی مهمترین عامل کاهش نرخ رشد است .

* نرخ باروری در استان همدان حتی از میانگین کشوری کمتر است

دکتر ترکمان اسدی معاون بهداشتی دانشگاه دراین همایش گفت: مسأله جمعیت، امروز به بحران مهم کشور تبدیل شده‌است ،که در سال ۵۷ میانگین تعداد فرزند در هر خانواده ۷نفر بوده و حالا کشور در حال افول از نرخ جایگزینی فرزند است و متاسفانه نرخ باروری در استان همدان حتی از میانگین کشوری کمتر است.
وی ادامه داد: مسایل اجتماعی، اقتصادی و … بر تمایل به فرزندآوری تاثیر داشته و میزان مهاجرتها نیز اثرگذار بوده اما مهم‌ترین مسأله، نگرش‌ها، باورها و عقاید مردم است که در این سال‌ها دچار تحول شده و نیازمند بازنگری است.

* با یک ابربحران در حوزه جمعیت مواجه هستیم

دکتر صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور نیز در این همایش با تأکید بر اینکه کشور با یک ابربحران در حوزه جمعیت مواجه شده‌است گفت: ما حدود ۱۳ سال با ۷ کمیته تخصصی خانوادگی، سیاسی، اجتماعی و… تمام لایه‌های جمعیتی را در ابعاد جهانی مطالعه و بررسی کردیم.
پژوهشگر حوزه جمعیت ادامه داد: مقام معظم رهبری ۵۵ مرتبه طی ۱۰ سال اخیر در حوزه جمعیت سخن گفتند و تصریح کردند تنم از فکر کردن به بروز این بحران می‌لرزد.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور ادامه داد: در حال حاضر به میزان کافی، متخصص طب سالمندی در کشور وجود ندارد و قطعا این روند در آینده با بروز بحران سالمندی تشدید می‌شود و به چالشی جدی بدل خواهد گشت.

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi