سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

آقای وزیر حال بلوط‌های زاگرس خوب نیست!

کرونا   یاسوج؛ نسیم راوند: چند سالی است که خشکسالی موجب ظهور آفاتی شده که درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد را از نفس انداخته و همینطور به پیش می‌روند. آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط نائی برای درختان بلوط زاگرس نگذاشته‌ و هر لحظه وضعیت جنگل‌های زاگرس وخیم‌تر می‌شود.  حال ناخوش درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 76308
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

کرونا :

آقای وزیر حال بلوط‌های زاگرس خوب نیست!

کرونا   یاسوج؛ نسیم راوند: چند سالی است که خشکسالی موجب ظهور آفاتی شده که درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد را از نفس انداخته و همینطور به پیش می‌روند.

آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط نائی برای درختان بلوط زاگرس نگذاشته‌ و هر لحظه وضعیت جنگل‌های زاگرس وخیم‌تر می‌شود.

 حال ناخوش درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد موجب شد عیسی حسنی معاون پیشگیری جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص نامه‌ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی حال ناخوش درختان بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد را شرح دهد.
 

آقای وزیر حال بلوط‌های زاگرس خوب نیست! 5

در این نامه خطاب به آقای ساداتی‌نژاد آمده؛ حال جنگل‌های بلوط در استان کهگیلویه و بویر‌احمد ناخوش است به دلیل هجوم و بلایای طبیعی و انسانی، بی‌رمق و ناتوان شده‌اند. آتش‌سوزی‌های گاه و بی‌گاه، هجوم گال، خشکسالی، کم آبی و این روزها هم بحرانی جدی و نگران کننده به‌نام پروانه برگ‌خوار دامنگیر آن شده و بخش زیادی از جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد دچار این آفت شده‌اند.

گویا مصیبت‌ها در جنگل‌های بلوط زاگرس تمامی ندارد و هر بار باید منتظر بحرانی جدیدی بود و حال جنگل‌های بلوط استان در شرایط فعلی بسیار اسف‌بار است.

در ادامه این نامه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی آمده؛ استحضار دارید که پروانه برگ‌خوار آفتی است که درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات پسته و بادام و بسیاری از گیاهان حمله می‌کند این آفت به پنج نسل در طبیعت می‌تواند خسارت وارد کند.

پروانه جوانه خوار بلوط که در دهه اخیر گونه‌های مختلف را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل،  تغییر در زادآوری توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.
 

ادای احترام نماینده بویراحمد و دنا به شهدای آتشنشان + تصاویر
دنبال کنید

آقای وزیر حال بلوط‌های زاگرس خوب نیست! 6

این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند، این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از  برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان خشکیدگی درخت به قطع آن در عرصه اقدام کنند.

چنانچه فکر اساسی برای نجات درختان بلوط زاگرس اندیشیده نشود با این روند باید شاهد مرگ دسته جمعی این درختان باشیم که در پی آن حیات سایر موجودات نیز از بین خواهد رفت.

درختان بلوط در بخش‌های زیادی از مناطق کهگیلویه و بویراحمد از بین رفته‌اند و البته هم اکنون هم در منطقه باشت و کهگیلویه دچار گونه مهاجم پروانه برگ‌خوار سفید شده در حال زوال هستند این در حالی‌ است که جنگل بلوط در تثبیت خاک، تعدیل آب و هوا و حفظ اکوسیستم منطقه اهمیت خاصی دارد.

در ادامه نامه معاون دادگستری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی آمده؛ بنا به نظر فعالان محیط زیست طغیان گونه مهاجم علاوه بر اینکه درختان بلوط را از پا می‌اندازد مشکلات زیادی هم برای ساکن ایجاد خواهد کرد و تغییرات اکولوژیک و نهایتاً مشکلات دشواری زندگی در این منطقه عاری از جنگل‌ها و مهاجرت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

اگر چه این مهاجرت‌ها به دلیل از بین رفتن رویشگاه‌ها، مراتع و جنگل‌ها در بخش‌های زیادی از استان جنگلی کهگیلویه و بویراحمد چند سالی شدت گرفته و خیلی از روستا خالی از سکنه شدند لذا هشدار داده می‌شود چنانچه فکر اساسی در این خصوص نشود از قِبِل این آفت جنگل‌های استان رو به نابودی کامل رفته و نتواند در جهت بازسازی و سیستم منطقه کاری از پیش برد.

تشریح آخرین وضعیت روند توزیع کتب درسی در بهمئی
دنبال کنید

با توجه به اذعان منابع طبیعی استان مبنی بر اینکه هیچ اعتباری به منظور مبارزه با این آفت به‌رغم پیگیری‌های فراوان اختصاص داده نشده به هر سوی شایسته است موضوع به‌طور جد در دستور کار آن وزارتخانه قرار گرفته و اقدامی سریع و باید در این خصوص انجام شود.

شناسایی ۳۳ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط به آفت در مناطق بویراحمد و دنا 

اما در همین خصوص باقری‌پور رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به فارس از شناسایی ۳۳ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط به آفت جوانه‌خوار بلوط در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا خبر داد و گفت: ۲۲ هزار هکتار از جنگل‌های مناطق گرمسیری به خصوص باشت و منطقه دشمن‌زیاری کهگیلویه به آفت برگ‌خوار سفید مبتلا شدند.
 

آقای وزیر حال بلوط‌های زاگرس خوب نیست! 7

وی با بیان اینکه آفت باعث شده برگ درختان بلوط در باشت کاملا خشک و در حال از بین رفتن است، گفت: عدم تخصیص به موقع اعتبار باعث شده کار مبارزه با آفات هنوز آغاز نشده باشد که برای مبارزه با آفات در سطح ۲۲ هزار هکتار به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد.

وی بهترین زمان مبارزه با آفت را ۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت دانست و عنوان کرد: مدیرکل منابع طبیعی در تلاش برای جذب اعتبار از طریق جابه‌جایی اعتبار بوده و حتی در  این خصوص به استاندار کهگیلویه و بویراحمد نامه نوشته است.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi