یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بحران کم‌آبی در کهگیلویه و بویراحمد جدی است/ تولید ۲۰ مگاوات برق از سد آبریز

به گزارش کرونا از یاسوج، کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به اینکه سدها می‌توانند خشکسالی و سیلاب را مهار کنند، گفت: معضل خشکسالی جدی است رودخانه بشار دچار کم‌آبی شده و  سطح چاه‌های کنار رودخانه  بشار تا۴۰ متر کاهش یافته است. معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر سد تنگ سرخ که در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 75413
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷

کرونا :

بحران کم‌آبی در کهگیلویه و بویراحمد جدی است/ تولید ۲۰ مگاوات برق از سد آبریز

به گزارش کرونا از یاسوج، کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به اینکه سدها می‌توانند خشکسالی و سیلاب را مهار کنند، گفت: معضل خشکسالی جدی است رودخانه بشار دچار کم‌آبی شده و  سطح چاه‌های کنار رودخانه  بشار تا۴۰ متر کاهش یافته است.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر سد تنگ سرخ که در سال ۹۰ کلنگ‌زنی شد دنبال و به نتیجه می‌رسید امروزه مشکل تامین آب نداشتیم و می‌توانستیم آب شرب، کشاورزی و صنعت را به خوبی مدیریت کنیم.

وی با اشاره به رعایت پیوست‌های زیست محیطی در پروژه‌های سدسازی گفت: خوشبختانه پروژه‌های آبی را به خوبی مدیریت کردیم و همه پروژه‌های آبی فعال هستند،تنها پروژه‌ تعطیلی آب لیکک بود که عملیات اجرایی آن به زودی انجام می‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت ۳۷ درصدی سد تنگ سرخ طی مدت کوتاهی که مجددا فعال شده افزود: کارهای مقدماتی سد سقاوه انجام و به زودی عملیاتی می‌شود، ضمن اینکه در مناطق گرمسیری نیازمند احداث سد هستیم تا بتواند مناطق و شهرهای اطراف را پوشش دهد، همچنین تولید برق هم صورت گیرد.

این مسئول بیان کرد: مطالعات در حوزه سد آبریز صورت گرفت و سد با گنجایش ۱۳۷ میلیون متر مکعب احداث می‌شود.

حاجی‌زاده عنوان کرد: سد مارون احداث شده اما بیشتر برداشت از سد در حوزه خوزستان انجام می‌گیرد، سد کوثر هم منبع آب پایداری برای استان خوزستان به شمار می‌رود البته هر زمانی که مشکل داشته باشیم می‌توانیم با رهاسازی آب مشکل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۳ درصد سد کوثر آبگیری شده است، گفت: احداث سد آبریز موجب پایداری آب در مناطق گرمسیری می‌شود گنجایش سد ۱۷۳ میلیون متر مکعب است و سالانه ۲۰ مگاوات برق از این سد تولید می‌شود، ضمن اینکه از محل ماده ۵۶ مبلغ ۱۰۰ میلیارد برای سد در نظر گرفته شده و تلاش می‌کنیم مجوز ماده ۲۳ در همین دولت اخذ و اعتبار اختصاص داده شود.

برگزاری یادواره سرداران و ۴۲۰ شهید کهگیلویه با حضور سردار سلیمانی
دنبال کنید

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آب ۲۶ هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی اطراف این سد نیز تامین می‌شود، پروژه آبرسانی به ۴ شهر کهگیلویه بزرگ بعد از ۴ سال فعال شده اما برای تامین برق با مشکل مواجه هستیم که سد آبریز می‌تواند این مورد را حل کند.

وی با بیان اینکه ۵ سد بزرگ در دومین حوزه بارشی کشور وجود دارد، افزود: سد تنگ سرخ به جد در حال پیگیری است،سد سقاوه مجوز گرفته باید عملیاتی شود، سد آبریز به دنبال اخذ مجوز است،سد کوثر دیگر سد استان است و سد چم‌شیر که مقدمات آبگیری آن باید انجام گیرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: سدها ابتدا در خدمت سایر استان‌ها بعد در خدمت استان است چرا که این سدها منابع ملی هستند.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: کسی فکر نکند هدف این است که آب در کهگیلویه و بویراحمد نماند بلکه بر اساس کار کارشناسی این سدها برای جلوگیری از سیلاب و خشکسالی لازم است چرا که کشور در شرایط اقلیمی بسیار خشک پیش می‌رود و آب‌های روان باید جمع شود.

وی بیان کرد: بارندگی‌های آذر،  دی و بهمن موجب بارش ۴۴۷ میلی‌متر باران شده و اگر این سدها نبودند سیلاب خسارات زیادی وارد می‌کرد.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi