جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مختومقلی الگویی برای همدلی و وحدت در جامعه است

نماینده مجلس در مجلس گفت: مختومقلی الگویی برای همدلی و وحدت در جامعه است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 74410
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

کرونا :

مختومقلی الگویی برای همدلی و وحدت در جامعه است

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت ،امانقلیچ شادمهر در همایش بزرگداشت شاعر عارف نامدار ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی در سالن اجتماعات دانشگاه گنبدکاووس افزود: چنین شخصیتی الگویی برای همدلی و وحدت بوده و در زمان حاضر جامعه نیاز به بررسی اندیشه ها و تفکرات این شاعر عارف نامدار برای پرورش افراد است.

نماینده مردم  گنبد کاووس  در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در زمان حاضر جامعه نیاز به نشر اندیشه های اشعار این عارف نامدار ایرانی ترکمن در اجتماع دارد.

وی بیان کرد: مختومقلی فراغی فردی  عافیت طلب و  گوشه نشین نبوده بلکه  سفرهای زیادی به نقاط مختلف دنیا داشته که  برای ادامه اصلاح گری خود در برخی مناطق سکنی گزیده است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: این شاعر نامدار  و مصلح سخت کوشی که رنج های زیادی در کنار پدر و مادرش دیده و در کنار کشمکش های اجتماعی و درگیری های عشایری برای اتحاد و انسجام زبان کوشیده  است.

شادمهر اظهارداشت: ترجمه فارسی اشعار مختومقلی فراغی، فرهنگ کاربردی آیات و روایات دینی در اشعار مختومقلی فراغی و خلوت نشین عشق سه کتاب چاپ و منتشر شده ای که در آنها به شخصیت و افکار این شاعر اشاره شده که به یقین عارف، اندیشمند اصلاح گر و مصلح بزرگ اجتماعی بوده است.

وی افزود: با چاشنی عشق و درد در اشعارش به عطار، در نصایح و پند به شیخ اجل سعدی، در عرفان ملایم و معتدل مولوی و در روانی و تیزی به حافظ مانند بوده البته به یقین نمی توان مختومقلی را  به یک شاعری تشبیه و تمثیل زد. 

رونق گردشگری در کرمان نیازمند اقدامات جدی است
دنبال کنید

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان حاضر با اقدام و حرکت خودجوش و مردمی از مصادره این شخصیت ملی توسط کشورهای دیگر جلوگیری کرده تا مانند مولوی بلخی به عنوان مفاخر به مصادره کشور دیگری نرود. 

شادمهر  افزود: تفکر این شاعر و عارف نامدار سراسر اندیشه و تفکر  بوده که در کتاب فرهنگ کاربردی آیات و روایات دینی در اشعار مختومقلی سعی در نشر آن شده است./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi