جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نخستین راهپیمایی قرن جدید در همدان با حضور جانانه

کرونا -همدان: آسمان نم‌ زده است و صدای «سلام فرمانده» در زیر سقف کبود پیاده‌راه تاریخی امام خمینی(ره) طنین انداخته است، حافظه تاریخی این میدان کهن در همدان همه اتفاق‌های مهم را به خاطر دارد، همان روز که مجسمه طاغوت را از میانه آن به زیر کشیدند تا امروز که هر ساله میزبان فوج فوج

اختصاصی کرونا

کد خبر : 73153
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

کرونا :

نخستین راهپیمایی قرن جدید در همدان با حضور جانانه

کرونا -همدان: آسمان نم‌ زده است و صدای «سلام فرمانده» در زیر سقف کبود پیاده‌راه تاریخی امام خمینی(ره) طنین انداخته است، حافظه تاریخی این میدان کهن در همدان همه اتفاق‌های مهم را به خاطر دارد، همان روز که مجسمه طاغوت را از میانه آن به زیر کشیدند تا امروز که هر ساله میزبان فوج فوج انسان دلداده‌ای است که با تمام سختی‌ها در بزنگاه‌های سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی به میدان آمدند و صحنه را ترک نکردند. هیچ چیز جای عبارت تکراری و دلچسب «مردم همیشه در صحنه دارالمومنین و دارالمجاهدین» را نمی‌گیرد، حتی اگر سالها شاهد آن باشیم و سعی در توصیف آن برآییم.

جمع مستان اندک اندک از گوشه و کنار می‌رسد، قرارهای خانوادگی و دوستانه از روز قبل تنظیم شده‌اند، یکی زود می‌رسد و به رسم انتظار پیاده‌راه امام خمینی(ره) را بالا و پایین می‌کند و دیگری در تلاطم است تا خلف وعده رخ ندهد. گاهی آدم‌های در جمع‌های دو و سه نفری خاطراتی چون تشییع پیکر شهید چیت‌سازیان، شهید همدانی و گرامی‌داشت حاج قاسم را مرور می‌کنند و یادی از درگذشتگان هم به میان می‌آید.

اول وقت اندکی سوز سرد در میدان می‌پیچید، نظامی‌ها با لباس‌های خاکی و سبز خود تصویر شهدای مدافع حرم را به سینه چسباندند و از نخستین ساعت روز تا لحظه قرار و حرکت جمعیت سیل‌آسای مردم نیز از خود جدا نکردند. تصاویر آنها و یاد شهدا تلنگری برای همگان است، سال‌های قبل آنها نیز در جمع دوستان و خانواده حضور داشتند اما امسال تصاویرشان بر تخته شاسی‌های مدرن نقش بسته و چشم‌ها را مجذوب می‌کند.

نخستین راهپیمایی قرن جدید در همدان با حضور جانانه 9

خیابان شریعتی، مملو از جمعیت است و تا نزدیکی‌های پل شهید صوفی انسان‌ها در صفوف فشرده به هم ایستاده‌اند. ثانیه‌ها می‌گذرد و به ظهر نزدیک می‌شویم. چندان طول نمی‌کشد که صدای وزیرهای شعار می‌گیرد، گلو خشک است و روزه‌داری کار را سخت‌تر کرده است اما فریاد حق خواهی مردم عرش و فرش را در برگرفته است و خشکی گلوها، ترنم بهاری فضا را مهیا کرده است.

اقدام مومنانه موسسه خیریه سنا در لوداب/لبخند شادی بر لب دانش‌آموزان محروم
دنبال کنید

کسی از سوز هوا گلایه ندارد، گرمای جمعیت، هوای مطبوع بهاری را مهیا کرده تا بالاخره فریاد مظلومان فلسطینی، به گوش جهانیان برسد. پیش از حرکت، نقد و بررسی اوضاع جهانی در جمع‌های بزرگ و کوچک داغ داغ است. یاد امام در دل‌ها دست به دست می‌شود و مردم اذعان می‌کنند که روز قدس ضامن بقای فلسطین تا به امروز بوده است وگرنه هیچ قدرت زمینی توان مقابله با جنگ افزارهای مدرن فوق سنگین صهیونیست‌ها را ندارد و این قدرت معنویت است که استکبار جهانی را هر روز متزلزل‌تر می‌کند و ابتکار امام را تحسین برانگیز.

شعارها جان می‌گیرند، بر سه ابلیس آمریکا، اسرائیل و انگلیس، زبان‌های روزه‌دار مرگ می‌فرستند. مردم روزه‌دار سربازی خود را به ولی فقیه زمان ابراز و خون خود را فدای راه الهی می‌کنند. ندای خامنه‌ای رهبر است، ولایتش ولایت حیدر است، انگار زمین و زمانه را لرز انداخته است و نام علی ابن ابیطالب(ع) همان فاتح خیبر دگر با در آسمان و زمین جاری می‌شود.

نخستین راهپیمایی قرن جدید در همدان با حضور جانانه 10

دیگر امروز خون مدافعان حرم اثبات کرده است که نتیجه «حکم جهاد خامنه‌ای» چیست و آنها به چشم دیدن که  کلام «وای» و شرط «اگر» چه حکمی دارد. جبهه مقاومت و علمدار آن شهید حاج قاسم سلیمانی، نتیجه بارز شعار روح بخش « وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد» است و دشمن می‌داند که ملت ایران غلو نمی‌کنند، آنها لرز را بدون آنکه یک اسلحه کوچک به دست بگیرند و تیری حواله دهند تنها با یک مشت گره‌کرده، بر اندام مستکبران تا دندان مسلح انداخته‌اند.

در میان جمعیت گاهی مردم گوشی به دست می‌گیرند تا از شهرهای دیگر هم خبری کسب کنند، همه خبرها امیدبخش است و ایران بار دیگر مانند همه ۴۳ سال گذشته از رمضان ۱۳۵۸ تا امروز یکپارچه فریاد ظلم‌ستیزی است.

نخستین راهپیمایی قرن جدید در همدان با حضور جانانه 11

ابتدای جمعیت که وارد حسینیه امام خمینی(ره) می‌شود هنوز انتهای جمعیت در خیابان شریعتی قرار دارد و میدان شریعتی را هم رد نکرده است و وزیر شعار اعلام می‌کند که همچنان شعارها تا رسیدن آخرین نفرات ادامه دارد.

کسب رتبه اول کاهش نرخ بیکاری کشور طی سال ۹۵ توسط استان
دنبال کنید

کودکان در میانه فاصله پدر و مادر به طور مداوم در حال رفت و آمد هستند، پیش پدر که می‌رسند، طاقت دوری مادر را ندارند و وقتی کنار مادر می‌ایستند، بهانه پدر می‌گیرند. اما در این میان فرزند شهید مدافع حرم انتخابی جز چنگ بر چادر مادر ندارد. گاهی تصویر پدر را بر  روی پلاکاردی می‌بیند و یا آن قاب عکس که بر سینه همرزم پدر چسبیده را با دقت برانداز می‌کند اما همانجا آرام در کنار مادری که در ذهن همراهی با همسر را در روز قدس سال‌های گذشته مرور می‌کند و هرگز گمان نمی‌کرد که روزی این مسیر را بدون او برود؛ گام بر می‌دارد.

نخستین راهپیمایی قرن جدید در همدان با حضور جانانه 12

امسال جمعیت چهره جوانتری به خود گرفته است، این را می‌توان به ضرس قاطع گفت، سال‌ها این جمعیت این مسیر را رفتند و امسال چهره‌های جوان ناآشنای بیشتری دیده می‌شود، چهره‌های که شاید روزی تنها به حکم شهادت شناخته شوند.

 کاش کوی و گذر زبان داشت و از خاطرات این چهل و اندی سال سخن می‌گفت و شهادت می‌داد به حضور چه انسان‌هایی که راه کمال را در همین مسیر آموختند و به دیدار حق شتافتند. دانشگاه انسان‌سازی خمینی کبیر همچنان با قوت با سردمداری جانشین بر حقش امام خامنه‌ای انسان تولید می‌کند تا سرباز حریم ولایت و راه آزادگی و بندگی باشند.

آیین راهپیمایی روز قدس در حالی که آخرین صفوف مردم  روانه خیابان پاسداران و سرازیر به حسینیه امام خمینی(ره) می‌شدند، به پایان خویش نزدیک می‌شد و صدای قطعنامه راهپیمایی از بلندگوهای خیابان به گوش می‌رسید، کم کم آستین‌ها بالا می‌رود تا وضو ساخته شود و دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی یعنی نماز جمعه برپا گردد. چه زیبا است ترکیب میراث خمینی با اثر ماندگار انقلابش وقتی در حسینیه‌ای به نام خودش به هم می‌رسند.

نخستین راهپیمایی قرن جدید در همدان با حضور جانانه 13

نخستین راهپیمایی قرن جدید در همدان با حضور جانانه 14

نخستین راهپیمایی قرن جدید در همدان با حضور جانانه 15

 

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi