جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گره کور معارض محلی در پروژه‌های کهگیلویه/ مانع‌زدایی در انتظار همت مردم و مسؤولان

به گزارش کرونا از کهگیلویه، در روند اجرایی پروژه‌های عمرانی و در مرحله تحویل زمین به پیمانکار رفع هرگونه معارض اعم از مالکیت افراد یا سازمان‌ها و یا مغایرت بین نقشه‌ها و وضع موجود قبل از شروع هر گونه عملیات اجرایی ضرورت دارد. در شهرستان کهگیلویه بر خلاف رویه اجرای پروژه عمرانی، کار را شروع

اختصاصی کرونا

کد خبر : 72992
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

کرونا :

گره کور معارض محلی در پروژه‌های کهگیلویه/ مانع‌زدایی در انتظار همت مردم و مسؤولان

به گزارش کرونا از کهگیلویه، در روند اجرایی پروژه‌های عمرانی و در مرحله تحویل زمین به پیمانکار رفع هرگونه معارض اعم از مالکیت افراد یا سازمان‌ها و یا مغایرت بین نقشه‌ها و وضع موجود قبل از شروع هر گونه عملیات اجرایی ضرورت دارد.

در شهرستان کهگیلویه بر خلاف رویه اجرای پروژه عمرانی، کار را شروع کرده تا حدودی پیش می‌برند و بعد از آن در بیان علت تأخیر در اجرا حرف از معارضات پیش می‌آید.

در حالی که بسیاری از پروژه‌های عمرانی این شهرستان قدمت بیش از یک دهه دارند و دچار فرسایش شده‌اند در ادوار مختلف پیشرفت به خود نمی‌بینند و در گفتار درمانی مسؤولان و متولیان بلا تکلیف و رها شده باقی می‌مانند.
 

گره کور معارض محلی در پروژه‌های کهگیلویه/ مانع‌زدایی در انتظار همت مردم و مسؤولان 4

مانع معارض در اجرای پروژه‌ها به حدی است که معاون عمرانی استاندار در شورای فنی استان گفته است« وقتی پیمانکار برای کار می‌آید و دست او را می‌شکنند و یا برای عبور لوله از زیر زمین‌های خودشان پول می‌خواهند چه کاری می‌توان انجام داد.!»

موضوعی که فرماندار پیشین شهرستان بارها مطرح کرده و از معارضات توسعه ستیز سخن گفته بود.

دارا کریمی‌نژاد فرماندار سابق شهرستان کهگیلویه با اشاره به وجود ۲ نوع معارض در اجرای پروژه‌ها گفت: در خصوص پیشگیری معارضات مردمی، می‌طلبد قبل از شروع اجرای پروژه از مردمی که در اطرف پروژه هستند، ازفرا دست و فرودست آن استفاده می‌کنند یک مطالعه اجتماعی انجام بگیرد.
 

گره کور معارض محلی در پروژه‌های کهگیلویه/ مانع‌زدایی در انتظار همت مردم و مسؤولان 5

وی در این خصوص به اجرای سد آبریز اشاره کرده و افزود: کارشناسان شفافیت سازی و اعتمادزایی ایجاد کنند که به فرض مثال مردم بدانید اگر این سد اینجا احداث شود، ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی سیراب می‌شود یا اینکه بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب حق آبه شما وارد جای دیگر نمی‌شود.

سهم شهرستان مارگون از پروژه‌های هفته دولت/ افتتاح و کلنگ‌زنی ۴۰ طرح عمرانی و اقتصادی
دنبال کنید

فرماندار سابق شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه پیش آمدن معارضات به این دلیل بوده که اعتمادزایی و شفافیت سازی کم بوده است، اضافه کرد: برخی معارضات به حق، بعضی هم به دلیل نا آگاهی که وظیفه کارشناسان است، اعتمادسازی کنند.

کریمی‌نژاد دسته دیگر معارضات را دولتی خوانده و گفت: ایرادی که ما در مواجه با مردم داریم این است که می‌خواهیم با کسی که مانع است بازی برد- باخت داشته باشیم به دنبال بازی برد -برد نیستیم.

وی افزود: به عنوان شهردار، فرماندار و … باید جاهایی حق به مردم بدهیم و بگوییم یک قدم ما عقب می‌کشیم و قدمی شما و به دنبال برد- برد باشیم. البته به جسارت و قاطعیت در تصمیم گیری مدیر هم ارتباط دارد.

کیومرث حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار آبان ماه ۱۴۰۰ در شورای فنی استان گفته بود معارض اجتماعی یکی از عوامل کندی روند اجرا، تکمیل و افتتاح طرح های عمرانی است

وی در سالی که به «پشتیبانی و مانع زدایی از تولید» نام داشت، تأکید کرده بود که باید معارضات اجتماعی موجود بر سر راه پروژه‌ها در سریعترین زمان ممکن برطرف شود.

معاون عمرانی استاندار از آمادگی لازم در حوزه معاونت عمرانی و شورای فنی برای پیگیری  رفع معارضات گفته بود اما وضع موجود نشان می‌دهد هیچ اقدام مؤثری برای مانع زدایی از پروژه‌ها به ویژه در کهگیلویه انجام نگرفت.

حاجی‌زاده که حالا در دولت مردمی رئیسی هم معاونت عمرانی استانداری را بر عهده دارد و طبیعتا باید با شناخت بیشتری نسبت به پروژه ها تصمیم گیری کند معارضات اجتماعی را مانع اصلی در اجرای پروژه‌های کهگیلویه می‌داند و فرمانداران را عامل به سرانجام نرسیدن این پروژه‌ها.

وزیر نیرو راهی منطقه پاکوه ماهور باشت گچساران برای افتتاح طرح آبرسانی این منطقه شد
دنبال کنید

این در حالی است که حوزه عمران باید مرتب و مستمر طرح‌ها را از ریز تا درشت رصد و کنترل کند و از مسؤولان شهرستان برای برداشتن موانع توضیح بخواهد. اگر اقدامی برای بررسی معارضات انجام گرفت نتیجه آن چه شد و اگر بی‌نتیجه بود چرا مردم را نسبت به اجرای پروژه ها امیدوار می‌کنند.

اگر برای هیچ پروژه‌ای مشکل اعتباری وجود ندارد چرا استانداران نسبت به کم کاری فرمانداران کهگیلویه در رسیدگی به معارضات مردمی که عامل اساسی در راکد ماندن طرح‌ها است بی‌تفاوت بودند.

انتظار می‌رود در اولین فرصت همه پروژه‌های معارض‌دار کهگیلویه با حضور شخص استاندار مورد بررسی قرار گیرد و راه‌کارهای لازم برای مانع‌زدایی عملی شود.

انتهای پیام/س

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi