شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تنش آبی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد/ گره کوری که فقط به دست سپاه باز می‌شود

به گزارش کرونا از یاسوج، روزهای گرم سال از راه رسیده‌اند و با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد بارش‌های نرمالی در فروردین سال جدید داشته باشیم اما خبری از باران نیست تا همین روزهای ابتدایی سال شاهد تنش آبی در برخی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از جمله مناطق گرمسیری باشیم. مردم در مناطق چاه تلخ، بهره‌عنا،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 72526
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

کرونا :

تنش آبی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد/ گره کوری که فقط به دست سپاه باز می‌شود

به گزارش کرونا از یاسوج، روزهای گرم سال از راه رسیده‌اند و با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد بارش‌های نرمالی در فروردین سال جدید داشته باشیم اما خبری از باران نیست تا همین روزهای ابتدایی سال شاهد تنش آبی در برخی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از جمله مناطق گرمسیری باشیم.

مردم در مناطق چاه تلخ، بهره‌عنا، شهرک  تکیه، دمیه در شهرستان باشت و مناطق بهمئی و لنده با تنش آبی مواجه هستند و امسال این تنش آبی مضاعف شده است به طوری که به گفته یکی از فرمانداران شهرهای گرمسیری گاهی آب در حد یک وضو گرفتن هم پیدا نمی‌شود.

تنش آبی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد/ گره کوری که فقط به دست سپاه باز می‌شود 7

 

اهالی روستاهای باشت از فرسودگی لوله های آب شرب این مناطق گلایه‌مند هستند، فرسودگی لوله ها در حالی است که بنا به گفته مردم، در سال ۱۳۷۸ پروژه آبرسانی نهایی شده است اما به دلیل استفاده پیمانکار از لوله‌های اسقاطی، فرسوده، غیراستاندارد و غیرقابل استفاده، آب مردم این مناطق هر روز قطع می‌شود.

هر روز این لوله‌ها به علت فرسودگی شدید یا ترک برمی‌دارند یا نشتی دارند و حتی هر دو روز یکبار چند نقطه از لوله‌های خط اصلی انتقال آب شرب چاه‌تلخ و سایر روستاها ترکیده و آب، این سرمایه ملی هدر می‌رود.بطوری که کمتر از ۲۰ درصد آب پمپاژ شده از چاه لیراب به مخزن و منبع اصلی روستاها می رسد و بقیه ۸۰ درصد آن در مسیر گم و گور می‌شود.

فرسودگی و ترکیدگی و در نتیجه هدر رفت آب یکی از عوامل تنش آبی است که نمونه آن را در باشت مشاهده کردیم اما طولانی شدن پروژه‌های آبرسانی بر تنش‌ آبی شهرهای استان به خصوص در مناطق گرمسیری و مناطق روستایی افزوده و موجب شده از ظرفیت ۱۰ درصد تامین کننده آب شرب استان به خوبی استفاده نشود و آبرسانی با تانکر انجام شود.

انتشار ۶ کتاب در حوزه زنان و کودک/ حمایت از تولیدات حوزه بانوان در ۸ سال دفاع مقدس
دنبال کنید

تنش آبی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد/ گره کوری که فقط به دست سپاه باز می‌شود 8

 

طی مدت ۷ ماهی که سید علی احمدزاده به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد منصوب شده در بازدید از مناطق مختلف این استان آبرسانی از مطالبات و خواسته‌های اصلی مردم بوده است اما با این وضعی که دستگاه‌های متولی دارند پروژه‌های آبرسانی به این زودی‌ها به نتیجه نمی‌رسند.

چند روز گذشته بود که فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد به همراه جانشین و سایر همکارانش در قرارگاه سازندگی در جلسه با حضور استاندار، معاون عمرانی استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی آمادگی خود را برای استفاده از ظرفیت سپاه با اولویت مردم اعلام کرد.

سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد که در همه زمینه‌ها پای کار بوده این بار در حوزه عمرانی به کمک استان آمده تا پروژه‌های مختلفی که دستگاه‌ها طی این سال‌ها از اتمام آن عاجز بوده‌اند را به سرانجام برساند که آبرسانی یکی از آنها است.

تنش آبی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد/ گره کوری که فقط به دست سپاه باز می‌شود 9

 

در همین خصوص کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به اینکه دستگاه‌های عضو ستاد بحران آماده مقابله با بحران خشکسالی و تنش‌آبی شوند، گفت: تنش آبی در استان آغاز و نسبت به سال گذشته مضاعف خواهد شد.

معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: سپاه می‌تواند در رفع این مشکل و اتمام پروژه‌های آبرسانی به شهرها کمک بزرگی به استان کند.

وی با اشاره به ۲۰۸ میلیارد اعتباری که برای رفع تنش آبی در استان اختصاص داده شده، گفت: سپاه بیش از گذشته می‌تواند در پروژه‌های زیرساختی از جمله آبرسانی به روستاها و مناطق عشایری به ما کمک کند که پروژه‌های آبرسانی به قرارگاه امام حسن(ع) واگذار شده است.

صالحی مسئول بسیج سازندگی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه طرح آمایش روستاهای استان با نام اسراء توسط بسیج سازندگی تهیه شده گفت: بسیج سازندگی آبرسانی به ۳ روستا را انجام داده و ۱۵ روستای دیگر را در دستور کار دارد.

خطاب به شهردار دهدشت؛ غبار مُردگی از شهر بزدایید!
دنبال کنید

تنش آبی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد/ گره کوری که فقط به دست سپاه باز می‌شود 10

 

اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد با ابراز خرسندی از آمادگی سپاه برای مشارکت در پروژه‌های عمرانی از جمله آبرسانی گفت: همه پروژه‌هایی که می‌خواهیم سریعتر به نتیجه برسد از جمله پروژه‌های آبرسانی به سپاه واگذار شود.

سید علی احمدزاده با اشاره به کیفیت بالای پروژه‌هایی که توسط سپاه فتح انجام می‌شود، گفت: با کار جهادی با کمک سپاه طی دو سال می‌توانیم تغییر رویکرد در پروژه‌های استان را شاهد خواهیم بود.

سپاه در زلزله سی‌سخت، سیل، آتش‌سوزی و سایر بحران‌های طبیعی و در ایجاد اشتغال، توزیع بسته‌های معیشتی، ساخت مسکن و مسجد و سایر پروژه‌های عمرانی همواره در کنار مردم کهگیلویه و بویراحمد بوده و بارهای بارها خنده و شادی را به زنان و مردان و حتی کودکان مناطق و روستاهای استان هدیه کرده است.

سپاه این بار قرار است پروژه‌های بزرگ آبرسانی را به اتمام برساند، بدون شک مردم کهگیلویه و بویراحمد بازهم خبرهای خوبی از تلاش‌های بی‌وقفه و البته شبانه‌روزی سپاه خواهند شنید.

تنش آبی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد/ گره کوری که فقط به دست سپاه باز می‌شود 11

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi