شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه شست و شوی دست برای بیماران پوستی

نحوه شست و شوی دست برای بیماران پوستی برای جلوگیری از روند شیوع بیماری COVID-19 ، توصیه تمام دست اندرکاران حوزه ی بهداشت و سلامت این است که دستان خود را به طور صحیح و مکرر بشویید. با این حال ، ش...

اختصاصی کرونا

کد خبر : 72216
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

کرونا :

نحوه شست و شوی دست برای بیماران پوستی

برای جلوگیری از روند شیوع بیماری COVID-19 ، توصیه تمام دست اندرکاران حوزه ی بهداشت و سلامت این است که دستان خود را به طور صحیح و مکرر بشویید. با این حال ، شستشوی منظم دست می تواند شرایط خاص پوستی، مانند اگزما یا پسوریازیس را تشدید کند. در این خصوص نظر کارشناسان را راجب نحوه شستشوی دست را جویا شدیم که در زیر با نقطه نظرات ایشان آشنا خواهید شد.

نحوه شستن دست

شستن منظم و کامل دست ها با محصولات بهداشتی نیروان یکی از بهترین راه ها برای کاهش سرعت گسترش SARS CoV 2 است.

ویروس کرونا – که از ووهان چین آغاز شد و اکنون SARS-CoV-2 نامگذاری شده است تا به این لحظه به جز قطب جنوب به همه قاره های کره زمین رسیده است. از آنجا که این ویروس جدید است، محققان هنوز در جستجوی راه هایی برای پیشگیری، درمان یا بهبود بیماری ناشی از آن هستند.

 

توصیه متخصصان برای کسانی که بیماری پوستی دارند

مؤسساتی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه های خود را ارائه داده اند. در رأس این موارد شستن کامل دست ها با آب و صابون یا انواع محلول ضد عفونی کننده دست حاوی الکل یا ژل های ضدعفونی کننده دست قرار دارد.

حتما بخوانید: علت و راه درمان سیاهی و تیرگی زیر چشم

شرایط پوست و شستن دست

شستن دست ها یکی از قدرتمندترین روش ها برای کاهش سرعت شیوع بیماری های عفونی است.

با این حال ، برای افرادی که پوستی خشک دارند یا دچار عارضه هایی مانند اگزما یا پسوریازیس هستند، شستن بیش از حد دست می تواند منجر به آسیب پوست و ایجاد درد شود. حتی برای افرادی که پوست سالم دارند، استفاده بیش از حد از صابون ها و ضدعفونی کننده ها می تواند باعث خشکی و ترک پوست شود. بهتر است بعد از شستشوی دست ها از یک کرم مرطوب کننده استفاده نمائید.

این بخشی از صحبت های دکتر زینب لافتاح، متخصص پوست و سخنگوی بنیاد پوست انگلیس بود.

وی همچنین افزود: “استفاده مکرر از مواد ضدعفونی کننده دست و شستن دست ها با آب و صابون می تواند پروتئین های موجود در اپیدرم (لایه بالایی پوست) را از بین ببرد و منجر به از بین رفتن سد پوست و در نتیجه خطر عفونت شود. علاوه بر این ، صابون ها می توانند باعث درماتیت تحریک کننده دست شوند، که به صورت پوستی قرمز رنگ و خشک، پوسته پوسته و خارش دار، به ویژه در فضا های بین انگشت ها و در بند بندها خود را نمایان میکنند. ”

قانون مجلس برای لغو تحریم ها باید با دقت اجرایی شود/فرمایش رهبر معظم انقلاب در این زمینه فصل الخطاب است
دنبال کنید

شستن دست هایی که بیماری پوستی دارند

پیشگیری و درمان عوارض مواد ضدعفونی کننده دست

برای جلوگیری از این موضوع، دکتر لافتاح “استفاده از مرطوب کننده های معمولی دست” را توصیه می کند.

افرادی که بیماری پوستی قبلی دارند بیشتر در معرض آسیب پوست هستند. دکتر لافتاح توضیح می دهد این افراد “بهتر است از شوینده های دستی که دارای مرطوب کننده و حاوی یک ماده ضد باکتری، به عنوان مثال کلرهگزیدین یا کلرید بنزالکونیوم هستند، استفاده کنند.”

با این حال ، وی خاطرنشان می کند که یک مطالعه اخیر گزارش داده است که “ضد عفونی کننده های دست که حاوی این مواد بیوسید هستند ، در از بین بردن ویروس کرونا کم اثر تر از مواد ضدعفونی دست مبتنی بر الکل هستند.”

علاوه بر مرطوب کنندگی، خشک کردن کامل دست پس از شستشو نیز مهم است. این موضوع دو دلیل مهم دارد: اولاً ، میکروب ها به راحتی بین دستان خیس منتقل می شوند.

دوم اینکه “آب ، خود با کاهش روغنهای طبیعی پوست هنگام تبخیر، باعث خشک شدن پوست می شود.

بهترین روش برای شست و شوی دست ها

به طور کلی ، متخصصان یکی از دو گزینه زیر را توصیه می کند:

دست ها را با آب و صابون معمولی یا صابون های حاوی مواد نرم کننده بشویید و سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

یا از محلول یا ژل های ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید و سپس از مواد مرطوب کننده استفاده کنید. در نظر داشته باشد استفاده از کرم مرطوب کننده بلافاصله پس از ضدعفونی کردن ممکن است خواص ضد میکروبی ژل یا محلول الکلی را از بین ببرد.

به دنبال این موضوع همچنین دکتر آدیل شراز، متخصص پوست و سخنگوی بنیاد پوست بریتانیا، توضیح داد: “اگر افراد مجبور هستند از الکل یا ژل های ضدعفونی کننده دست استفاده کنند (استفاده از این مواد ممکن است اگزما یا خشکی پوست را تشدید کند)، حتما بعد از آن نرم کننده بزنید تا تحریک پوست به حداقل برسد.”

۱۰ هزار سمت حذف‌شده در صنعت نفت احیا شده است
دنبال کنید

شست و شوی دست

به حداقل رساندن تأثیر منفی شستشوی دست

انجمن متخصصان پوست انگلیس توصیه های زیر را برای کمک به حداقل رساندن اثرات منفی که ممکن است افزایش شستن دست بر روی پوست آسیب دیده داشته باشد، ارائه می دهند:

  • مرطوب کننده ها یا نرم کننده ها برای درمان درماتیت دست بسیار مهم هستند. آنها به ترمیم پوست آسیب دیده و تأمین رطوبت داخل آن کمک می کنند. افراد باید آنها را به طور مکرر در طول روز و هر زمان که پوست احساس خشکی می کند، استفاده کنند.
  • هنگام شستن ظرف ها، استفاده از محصولات تمیز کننده یا شستن موهای کودک، فرد می تواند با پوشیدن دستکش از دستان خود محافظت کند.

ضعیف بودن سیستم ایمنی

برخی بیماری های پوستی یک عنصر سیستم ایمنی دارند.به همین دلیل پزشکان سرکوب کننده های سیستم ایمنی که شامل متوتروکسات وسیکلوسپورین میشود را تجویز میکنند.

برخی از افراد نگرانی نشان داده اند و می پرسند که آیا باید مصرف داروهای خود را قطع کنند یا  خیر.

به عقیده دکتر شراز”هیچ گواهی خوبی برای اینکه  ضعیف بودن سیستم ایمنی لزوما ریسک مبتلا شدن به کرونا ویروس را افزایش میدهد  و یا اینکه  بیماری در این نوع افراد سخت تر میشود،نیست.با این حال هنوز هم  چیزهای زیادی برای یادگیری درمورد این ویروس وجود دارد و رعایت کردن توصیه های دولت ضروری است”

پیام آخر

موضوع اصلی این است که شستن دست بسیار ضروری است و افرادی که دارای پوست خشک هستند یا بیماری پوستی دارند باید از نرم کننده ها استفاده کنند تا آسیب به دست هایشان را به حداقل برسانند. فروشگاه اینترنتی نیروان بهترین محصولات را برای جلوگیری از این عوارض ها و مشکلات در سایت خود دارد. برای خرید این نوع محصولات و کرم ها می توانید “محصولات مراقبت از پوست نیروان” را در گوگل جستجو نمائید و وارد سایت nir-one.com شوید.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi