سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرگ تدریجی تنهاتالاب مرکزکشور/تهران و البرز در خطر یورش ریزگردها

نفس‌های صالحیه به‌عنوان تنها تالاب مرکز کشور این روزها به شماره افتاده و حیات وحش این تالاب در معضر نابودی است، البته خشک شدن این تالاب تبعات زیستی محیط دیگری را نیز به همراه دارد. به گزارش کرونا، تالاب صالحیه به عنوان تنها تالاب مرکز کشور در جنوب غرب استان البرز واقع شده است، این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 72083
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

کرونا :

مرگ تدریجی تنهاتالاب مرکزکشور/تهران و البرز در خطر یورش ریزگردها

نفس‌های صالحیه به‌عنوان تنها تالاب مرکز کشور این روزها به شماره افتاده و حیات وحش این تالاب در معضر نابودی است، البته خشک شدن این تالاب تبعات زیستی محیط دیگری را نیز به همراه دارد.

به گزارش کرونا، تالاب صالحیه به عنوان تنها تالاب مرکز کشور در جنوب غرب استان البرز واقع شده است، این تالاب زیبا در صورت آبگیری کامل در حدود ۱۶ هزار هکتار پهنه آبی زیبا را به خود و محیط اطراف می‌دهد که در سال‌های نچندان دور ضمن ایجاد یک جاذبه بکر برای علاقه‌مندان به طبیعت میزبان بیش از ۱۲۰ گونه پرنده از سراسر جهان بوده است اما حالا نفس‌های این تالاب به شماره افتاده است.

تالاب صالحیه از شمال به فرودگاه آزادی شهرستان نظرآباد و روستای صالحیه، از شرق به روستای شیخ حسن، از جنوب به قشلاق دایلر در استان البرز و از غرب به زمین‌های روستای شهرآباد در استان قزوین متصل می‌شود.

مرگ تدریجی تنهاتالاب مرکزکشور/تهران و البرز در خطر یورش ریزگردها

تالاب صالحیه در فصل گرم سال به علت بارش کم و همچنین نیاز کشاورزان منطقه به آب از حقابه طبیعی خود محروم می‌شود که این امر منجر به کم‌آبی و در حال خشک شدن آن شده است، میزان بارندگی سالانه در تالاب صالحیه به ۲۲۰ میلی متر می‌رسد که جوابگوی نیاز آن نیست، البته خروج آب از زهکش نیز نقش مهمی در خشک شدن این تالاب ایفا می‌کند.

آب مورد نیاز تالاب را رودخانه‌های زیاران در طالقان، کردان در غرب صالحیه، ابهررود و خر رود از سمت زنجان تأمین می‌کنند، البته اگر این منابع آبی به سمت این تالاب سرازیر شوند.

تالاب‌ها اگرچه به دلیل وجود خاک مناسب و آب، اکوسیستم خوبی از نظر زیست محیطی به شمار می‌روند و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در آن‌ها زندگی می‌کنند اما خشک شدن آنها یک تهدید بزرگ یعنی تشکیل کانون‌های تولید ریزگرد را ایجاد می‌کند، تالاب صالحیه نیز با داشتن وسعت قابل توجه محل زندگی گیاهان و جانوران بسیاری بود اما طی سال‌های گذشته به سمت خشک شدن رفته است. سال ۹۷ سعی شد تا این تالاب احیا شود و در همین راستا مازاد آب رودخانه‌های کردان و زیاران راهی این تالاب شد اما این اقدام نیز مثمر ثمر نبود و روند خشک‌شدن تداوم یافت.

مرگ تدریجی تنهاتالاب مرکزکشور/تهران و البرز در خطر یورش ریزگردها

جان حیات وحش در خطر است

اگرچه تا پیش از این صدای طبیعت اینجا شنیده می‌شد اما از زمانی که این تالاب خشک شده منطقه بیشتر شبیه شوره‌زار شده است، علی فلاح یکی از محیط‌بان فعال در نظرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این باره می‌گوید: در این تالاب انواع اردک، درنای خاکستری، حواصیل، غاز، مرغابی و پرنده‌های مهاجر از جمله فلامینگو، لک لک سیاه و پلیکان زندگی می‌کنند که تغییر اقلیمی باعث از بین رفتن برخی از آنها شده است.

وی ادامه می‌دهد: تأمین نشدن حقابه و همچنین کاهش بارش‌های فصلی حالا جان این پرنده‌ها را نشانه رفته است.

مرگ تدریجی تنهاتالاب مرکزکشور/تهران و البرز در خطر یورش ریزگردها

خطر ریزگردها در کمین است

آصف درخشان، رئیس حفاظت محیط زیست نظرآباد  می‌گوید: با دو فاجعه بزرگ زیست محیطی مواجه می‌شویم اول بحث زاد و ولد پرندگان که در فصل فرودین و اردیبهشت صورت می‌گیرد و عدم تحقق حقابه ضربه شدیدی به پرندگان وارد می‌کند و از طرفی تالاب مرکز ایجاد ریزگرد است و خشک شدن آن تبعات بدی را برای شهرستان و حتی استان در بر خواهد داشت.

با مرگ تدریجی تالاب صالحیه باید منتظر این باشیم تا هسته اصلی تشکیل ریزگردها دوباره در اینجا شکل بگیرد و سلامت البرزنشینان و البته پایتخت‌نشینان را تهدید کند.

مرگ تدریجی تنهاتالاب مرکزکشور/تهران و البرز در خطر یورش ریزگردها

استان قزوین همکاری کند

محمد بشیرزاده رئیس امور آب نظرآباد می‌گوید: همت مسئولان استان را می‌طلبد تا پیگیری‌های لازم در خصوص تخصیص حقابه طبیعی تالاب صالحیه از استان قزوین را به عمل بیاورند.

وی می‌گوید: در این راستا اقداماتی خوبی صورت گرفته است و سعی کردیم حقابه تالاب از استان را تأمین کنیم اما این امر کفایت نمی‌کند و قزوین نیز باید حقابه مورد نظر را تأمین کند.

دستور ویژه رئیس جمهور برای احیای تالاب صالحیه

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست البرز با اشاره به وضعیت فعلی تالاب صالحیه می‌گوید: رئیس جمهور در نوزدهمین سفر استانی خود در البرز دستور ویژه‌ای برای احیای این تالاب صادر کرد تا با بررسی کارشناسی راه‌حل‌های مناسبی را برای این معضل پیدا شود.

وی با بیان اینکه احیای تالاب صالحیه که از نظر زیست محیطی بسیار ارزش بالایی دارد، می‌افزاید: در این راستا استاندار البرز و امام جمعه کرج از رئیس جمهور درخواست کمک کردند و بر اساس دستور حجت‌الاسلام رئیسی قرار شد که کارگروهی تخصصی در این باره شکل گیرد و راهکارهای مناسب برای نجات تالاب صالحیه تهیه و ارائه شود، بلافاصله مقدمات این امر با حضور کارشناسان ذی‌ربط در دستور کار اداره کل محیط زیست استان البرز قرار گرفت که به زودی نیز وارد فاز اجرایی می‌شود.

حکیمی اظهار امیدواری کرد که با ارائه نتایج گزارش کارگروه یادشده علاوه بر تعریف وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی مرتبط، اعتبارات لازم برای حفظ و احیای تالاب صالحیه هم تخصیص بیاید.

البته همزمان با سفر اخیر رئیس جمهوری به استان البرز، ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز به عنوان نماینده وی ضمن بازدید از این تالاب، وضعیت آن را با حضور مسؤولان استانی مورد بررسی قرار داد.

مسئولان این بار وفای به عهد کنند

بر اساس نظر کارشناسان محیط زیست قرارگیری در محدوده کانون‌های انتشار گرد و غبار، کنترل و مهار سیلاب، جاذبه گردشگری و کمک به تغذیه آب‌های زیرزمینی از دیگر کارکردهای مهم تالاب صالحیه است که در صورت خشک شدن آن باید در انتظار چالش‌های زیست محیطی زیادی باشیم.

امیدواریم تا این بار مسئولان به داد این تالاب برسند که بار دیگر منتظر ابر و باد و مه و خروشید و فلک نباشیم تا دست به دست هم بدهند و این تالاب را احیا کنند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi