چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

تأکید فرماندار بر تسریع در روند اجرای طرح آبرسانی شهر لیکک از سد کوثر

به گزارش کرونا از بهمئی مدیرعامل شرکت آب منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد با فرماندار شهرستان بهمئی دیدار کرد. علی محمدی فرماندار شهرستان بهمئی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های ادارات مختلف شهرستان علی رغم کمبود اعتبارات با توجه به شرایط خاص کشور، بر همدلی، همزبانی، جدیت و  حساسیت بیشتر در انجام کارهای اداری بالاخص

اختصاصی کرونا

کد خبر : 71686
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

کرونا :

تأکید فرماندار بر تسریع در روند اجرای طرح آبرسانی شهر لیکک از سد کوثر

به گزارش کرونا از بهمئی مدیرعامل شرکت آب منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد با فرماندار شهرستان بهمئی دیدار کرد.

علی محمدی فرماندار شهرستان بهمئی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های ادارات مختلف شهرستان علی رغم کمبود اعتبارات با توجه به شرایط خاص کشور، بر همدلی، همزبانی، جدیت و  حساسیت بیشتر در انجام کارهای اداری بالاخص در زمینه رفع کمبود و تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی مردم تاکید کرد.

فرماندار شهرستان با اشاره به طرح‌های مهم و راهبردی در دست اجرا در شهرستان بالاخص طرح آبرسانی از سد کوثر و ایستگاه برق لیکک، گازرسانی و … و ضمن تقدیر و تشکر از پیشرفت خوب احداث ایستگاه برق پایدار شهرستان ابراز امیدواری کرد طرح آبرسانی از سد کوثر به شهرستان بهمئی با تلاش‌ مسوولان هر چه زودتر به نتیجه لازم و مطلوب برسد.

 وی گفت:  بی شک با اجرای این پروژه گام مهمی در زمینه تامین آب شرب و صنعت شهرستان به عنوان یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در امنیت غذایی، سلامتی مردم، رونق اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال برداشته خواهد شد.

با بیان اینکه طرح آبرسانی از سد کوثر به لیکک و حومه با مسیر انتقال ۵۷ کیلومتری، ظرفیت انتقال ۸٫۵ میلیون متر مکعب آب در سال را دارد،گفت: این پروژه دارای ۲ ایستگاه پمپاژ و ۴ مخزن ذخیره آب است که با توجه به افزایش جمعیت شهرستان بهمئی و عدم پاسخگویی آب شرب موجود شهرستان، از اوایل سال ۱۳۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی افزود: کاهش سطح آب زیرزمینی ناشی از برداشت بیش از  ۵/۵ میلیون متر مکعب از منابع استراتژیک آب زیرزمینی شهرستان، عدم کیفیت مطلوب آب شرب چاه های موجود، مشکلات تامین آب مورد نیاز صنایع شهرستان  و حرکت در مسیر اجرای سیاست‌های پدافند غیر عامل از دیگر عواملی بود که این پروژه را در اولویت طرح های عمرانی مسئولان قرار داد.

فرماندار بهمئی خاطرنشان کرد: با بهره برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان از آب آشامیدنی پایدار و سالم برخوردار می‌شوند و با توجه به رشد شهرستان نزدیک به ۳ میلیون متر مکعب برای تامین آب صنایع و خدمات شهرستان در نظر گرفته شد.

محمدی گفت: با وجود همه تلاش‌های شرکت آب منطقه‌ای و پیگیری نمایندگان مجلس اما به دلیل نوسانات و مشکلات اقتصادی کشور و به تبع آن عدم تخصیص اعتبار لازم این طرح حیاتی بهمئی تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی گفت: امیدواریم با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته در سطح استانی و کشوری اعتبارات مصوب طرح به حدود ۸۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱  افزایش پیدا کند که بر این اساس امکان اتمام عملیات لوله گذاری پروژه تا پایان امسال از نظر فنی و اجرایی (در صورت تخصیص اعتبار مذکور) امکان پذیر است.

ثبت ۱۱ روز هوای آلوده در گچساران/ایجاد ۲۰۰ کیلومتر آتش بر
دنبال کنید

وی با اشاره به بازدید به عمل آمده به همراه اعضای کارگروه پسماند و با توجه به بالا بودن سطح آب زیرزمینی در لیکک و دفع بخشی از فاضلاب‌های خانگی و بهداشتی لیکک از یک طرف و خروجی بخش دیگر فاضلاب شهری در رودخانه دائمی قلات از طرف دیگر و با هدف کاهش اثرات زیست محیطی بالاخص در بحث آلودگی منابع آب و از همه مهمتر استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده، از اداره آب و فاضلاب شهری لیکک خواست نسبت به پیگیری طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهری لیکک اقدام و حسب مصوبات جلسات گذشته، در جلسه آینده از مسئولین و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان جهت ارائه توضیحات دعوت کنید.

محمدی با بیان اینکه تالاب برم الوان با توجه به جاذبه‌های طبیعی که دارد، می‌تواند نقش بسزایی در حوزه گردشگری و توسعه شهرستان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد:از ادارات محیط زیست و منابع آب شهرستان می خواهم که در بحث انجام اقدامات قانونی حفاظتی و حراستی تالاب برم الوان با مشارکت ذینفعان و مجاورین و مالکین را در نظر بگیرند و در این رابطه لازم است تا جهت تبیین موضوع، در محل تالاب، جلسه ای با حضور مالکین و مدیران استانی و شهرستانی دستگاه های ذی ربط برگزار شود.

فرماندار شهرستان بهمئی، با اشاره به موضوع الزام قانونی تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز و خانگی در شهرستان، از اداره منابع آب شهرستان و شرکت آب منطقه ای استان خواست تا با توجه به وضعیت کمتر توسعه یافتگی شهرستان، در خصوص صدور مجوز چاه های خانگی، شرب، صنعتی و زهکش های ساحلی قدیم الحفر که از نظر کارشناسی، اثرات بهره برداری و استحصال آنها حداقل است، توجه و همکاری بیشتری کنند.

وی گفت: تالاب برم الوان علاوه بر اینکه یک نقطه حساس گردشگری – تفریحی شهرستان بهمئی است، یکی از مهمترین منابع ارزشمند چرخه حیاتی آب می باشند که حفاظت صحیح و اصولی از آنها مورد توجه خواهد بود و با تعامل و همکاری مالکین و مجاورین حریم تالاب مذکور بیش از پیش به سمت حفاظت اصولی از این زیست بوم طبیعی و زیبا که امانتی از به نسل های آینده هست، گام بر خواهیم داشت. 

بهمئی امن‌ترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

وی با توجه برنامه ها و مطالعات صورت گرفته در حال انجام برای ساماندهی و زیباسازی و ایجاد مراکز گردشگری – تفریحی در روستاها و حاشیه تالاب بر ضرورت هر چه زودتر انجام نشانه گذاری حریم کمی تالاب که طبق مکاتبه مسئولان شرکت آب منطقه ای ۲۰ متر از حد بستر است تاکید کرد.

سپس آرش مصلح مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری ، بعد از ۴۳ سال ما دیگر نباید کار عجولانه انجام دهیم لذا همه کارها باید پخته و حساب شده انجام پذیرد. تولید نقش مهمی در هر جامعه ای دارد و این موضوع در شهرستان بهمئی لازمه اصلی و مهم آن آب است.

وی در ادامه گفت: در شهرستان بهمئی ۳ مدل طرح شامل طرح های مطالعاتی ،طرح در حال اجرا و طرح بهره برداری وجود دارد که در همه این عناوین طرح آبرسانی از سد کوثر به این شهرستان در اولویت اصلی قرار دارد.

مصلح در خصوص پروژه سد کوثر گفت : این پروژه از سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شده است و ۵۵ کیلومتر خط انتقال است.

وی ادامه داد : با بهره برداری از این سد بالغ بر  ۸/۵ میلیون متر مکعب آب به شهرستان بهمئی انتقال داده خواهد شد و این حجم آب برای جمعیتی به میزان ۸۵ هزار نفر یعنی ۲ برابر جمعیت شهرستان بهمئی است و تا ۳۰ سال آینده نیاز این شهرستان به آب شرب را تامین خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص میزان پیشرفت این پروژه گفت : از سال ۱۳۹۰ تا به امروز و‌ پس از ۱۱ سال از زمان کلنگ‌زنی آن تنها ۵۰ درصد پیشرفت کار داشته است.

وی در خصوص تامین اعتبار این پروژه گفت : به همت دولت ظرف مدت ۶ماه گذشته اعتبار خوبی دریافت کرده‌ایم و دیگر بهانه مالی برای تکمیل این پروژه نخواهیم داشت.

مصلح در خصوص زمان بهره برداری این پروژه گفت : ۵۰ درصد باقیمانده و تکمیلی پروژه آبرسانی آب سد کوثر به شهرستان بهمئی را ظرف ۱۶ ماه آینده به اتمام خواهیم رساند و با تلاش شبانه روزی ، همت دولت و با بررسی ها و‌ مطالعات دقیق این پروژه ، قطعا در آذر ماه ۱۴۰۲ این پروژه به بهره برداری آزمایشی خواهد رسید و در بهمن ماه همان سال شاهد افتتاح رسمی از این پروژه خواهیم بود.

انتهای پیام/۸۲۰۰۹


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi