پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۳۲۴ حلقه چاه در ساوه مجوز بهره‌برداری دارند/ افزایش افت آب چاه

به گزارش کرونا از ساوه، علی میرزایی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب این شهرستان با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۳۲۴ حلقه چاه در این شهرستان دارای پروانه بهره‌برداری است اظهار کرد: این چاه‌ها مجاز به برداشت سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب است اما متأسفانه سالانه بیش از ۳۷۰ میلیون

اختصاصی کرونا

کد خبر : 69329
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵

کرونا :

۱۳۲۴ حلقه چاه در ساوه مجوز بهره‌برداری دارند/ افزایش افت آب چاه

به گزارش کرونا از ساوه، علی میرزایی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب این شهرستان با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۳۲۴ حلقه چاه در این شهرستان دارای پروانه بهره‌برداری است اظهار کرد: این چاه‌ها مجاز به برداشت سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب است اما متأسفانه سالانه بیش از ۳۷۰ میلیون مترمکعب در این شهرستان برداشت می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون ۲۰۰ حلقه چاه در مناطق غرق‌آباد و نوبران نیازمند تعدیل و اصلاح است که ۱۵ فقره از آن انجام شده است.

فرماندار ساوه بیان کرد: حفاری غیرمجاز در این شهرستان به‌شدت در سال‌های اخیر کاهش یافته است و تمرکز بر انسداد چاه‌های جدید حفر شده غیرمجاز مورد توجه است.

میرزایی با بیان اینکه باید عمومی فکر کردن در موضوع حفاظت منابع آب مورد توجه مسؤولان باشد، ادامه داد: این مهم در رفع موانع و مشکلات فرا روی مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه ساوه دارای بحران جدی آب است، اضافه کرد: با توجه به پیش رو داشتن سال کم بارش، ایجاد تدابیر سازنده برای جلوگیری از جیره‌بندی آب کشاورزی مؤثر است.

فرماندار ساوه خاطرنشان کرد: ظرفیت دشت ساوه توان این همه بهره‌برداری ندارد و با افت آب از چاه‌ها باید به دنبال منابع دیگری مانند سد الغدیر بود که این امر امکان‌پذیر نیست.

میرزایی با بیان اینکه افت آب چاه در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش داشته است، گفت: حیات کشاورزی در گرو فرهنگ‌سازی مصرف آب کشاورزی در قالب تغییر مدل‌های توزیع و استفاده از آن است.

وی گفت: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، استفاده از روش‌های علمی و راه‌های جدید بهره‌برداری از آب مؤثری است.

باز هم بی‌توجهی مسئولان به شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد/ گلایه از حضور نمایندگانی که قدرت اجرا ندارند
دنبال کنید

فرماندار ساوه ارتقای فهم و بصیرت و فرهنگ‌سازی میان مردم، تهیه بروشور در قالب نهادینه کردن فرهنگ مصرف آب، در تکمیل گشت ملزم کردن دهیاران و شوراهای بخش در جلوگیری از حفر چاه، هوشمند سازی کنتورهای آب در تمامی بخش‌های صنعت، کشاورزی و…و بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌ها برای آگاهی بخشی به کشاورزان را در این خصوص سازنده عنوان کرد.

میرزایی بیان داشت: تغییر در نوع فرهنگ مصرف آب کشاورزی از سوی بهره‌برداران در صرفه‌جویی و هدر رفت آب مؤثر است.

رئیس امور منابع آب ساوه گفت: با توجه به شرایط بحرانی منابع آب این شهرستان، تأکید بر صرفه‌جویی و روش‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت شهرستان می‌باشد.

مجید امیر حسینی افزود: با توجه به این که این شهرستان دارای مسیرها و آب‌راه‌های متعددی است از مردم تقاضا می‌شود در صورت مشاهده تصرفات بستر رودخانه مراتب را به اطلاع اداره شهرستان برسانند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi