پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

انتشار ۳۲۰ کتاب در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس/ عاملی: دفاع مقدس، اهمیت تاریخ شفاهی را دوچندان کرد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات کرونا ، سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس صبح امروز (یکشنبه دهم بهمن ماه) با حضور حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 69242
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸

کرونا :

انتشار ۳۲۰  کتاب در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس/ عاملی: دفاع مقدس، اهمیت تاریخ شفاهی را دوچندان کرد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات کرونا ، سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس صبح امروز (یکشنبه دهم بهمن ماه) با حضور حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس و سایر مسؤولان لشکری و کشوری در سالن اهل قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

علاماتی: ۳۲۰ عنوان کتاب در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در ۴ سال منتشر شده است

در ابتدای این مراسم، غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، انقلاب اسلامی را یکی از رویدادهای بی‌نظیر تاریخ بشریت توصیف کرد و ابراز داشت: ملت ایران یک حادثه بسیار عظیم را در مقابل زورمندان به نمایش گذاشت. در این راستا واکاوی مداوم گنجینه دفاع مقدس یک وظیفه مهم است. زیرا دفاع مقدس تبلور علمی و تجلی عینی ارزش‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه روایت صحیح و دقیق دفاع مقدس برای جلوگیری از فراموشی و ثبت خاطرات رزمندگان و ایثارگران یک ضرورت است، افزود: تاریخ شفاهی یک از شیوه‌های پژوهش در تاریخ است که نقش ارزشمندی در تکمیل و تصحیح آن خواهد داشت.

علاماتی در ادامه به گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در چهار سال گذشته پرداخت و بیان داشت: در این مدت ۳۲۰ عنوان کتاب در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس به چاپ رسیده است. این همایش برای برگزاری هرچه بهتر در پایگاه علوم اسنادی جهان اسلام (ISC) نمایه ایجاد کرد و برای مقالات آن یک ویژه‌نامه به نام تاریخ شفاهی دفاع مقدس در انجمن تاریخ شفاهی ایران اختصاص داد.

وی ادامه داد: ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که تعداد ۲۰ مقاله در سایر حوزه‌های دفاع مقدس تدوین شده بودند و با موضوع همایش تناسب نداشتند. بنابراین ۸۰ مقاله در کمیته علمی هر مقاله برای ارزیابی به ۲ نفر از داوران واگذار شد و نهایتا ۵۰ مقاله اجازه انتشار یافت.

دانشگاه یاسوج رتبه نخست واکسیناسیون دانش‌آموزان و دانشجویان را کسب کرد
دنبال کنید

مختارپور: ۵ وظیفه پیش‌روی نشر دفاع مقدس است

در ادامه، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب به گنجینه بودن خاطرات دفاع مقدس اظهار داشت: معظم‌له این خاطرات را مرجع و سند غنی‌ترین میراث معنوی برای تاریخ می‌دانند که هزاران محصول فرهنگی قابل احصاء است. زیرا از منظر رهبر انقلاب تولید کتاب و محصولات فرهنگی در ابطال اهداف دشمنان انقلاب نقش دارد.

وی گفت: هر چند رهبر انقلاب انتقاداتی را متوجه برخی آثار دفاع مقدس دانسته‌اند، از جمله انتخاب دیدگاه ضعیف، غفلت از نقش فداکارانه دیگر شخصیت‌های تأثیرگذار مثل همسران، مادران و خانواده رزمندگان، ضعف در بازسازی و ترسیم حالات، گسیختگی و نارسایی در زبان.

مختارپور پنج وظیفه را پیش روی نشر دفاع مقدس برشمرد و بیان داشت: در این زمینه ضروری است که انبوه خاطرات و محصولات فرهنگی هنری تولید شود. رویداد‌های پیرامونی دفاع مقدس، مانند تشییع پیکر شهدا و اعزام‌ها ثبت شود. همچنین لزوم نهضت ترجمه، بررسی جامعه شناختی و روانشناختی این رویدادها مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

عاملی: در زمینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس هدف‌گذاری باید صورت گیرد

سخنران بعدی این همایش، حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. وی انقلاب اسلامی را بزرگ‌ترین حادثه تاریخ کشور قلمداد کرد و افزود: انقلاب اسلامی در شرایطی که جهان با فرهنگ‌های لیبرالیسم و مارکسیسم تغییر مسیر داده بود، دین را به میدان زندگی کشاند. به گونه‌ای که این انقلاب، زمینه‌های توجه به دین را در همه جای جهان فراهم کرد.

عاملی شهدا را سرمایه انسانی انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان نبرد فرصت‌های زیادی را به دشمن می‌داد تا برگردند. بنابراین هرجا از برگشت دشمن ناامید می‌شد، عملیات انجام می‌داد. در واقع حاج قاسم پر از ایمان بود و این ارزش بزرگ در او وجود داشت.

اشک دانش آموزان لنده ای در پی بی تدبیری مسئولان
دنبال کنید

وی ادامه داد: تاریخی شفاهی در فرهنگ تشیع، تاریخ هزاره‌ای دارد و تاریخ شفاهی استنادات معتبر دارد. چرا که تجربه روایت از جایگاه معصوم را داریم. می‌بینید که تاریخ شفاهی از جایی شکل گرفت که ثبت و ضبط مرسوم شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با نگاهی به تاریخچه ثبت تاریخ شفاهی گفت: بین جنگ جهانی اول و دوم تاریخ‌نگاری شفاهی پایه‌‌گذاری شد. البته در ایران اسلامی نیز بیش از سه دهه است که تاریخ شفاهی ذیل دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفته است.

وی نقطه کلیدی تاریخ شفاهی را ثبت بدون واسطه وقایع بیان کرد و افزود: در زمینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس هدف‌گذاری باید صورت گیرد تا بدانیم چرا می‌‌خواهیم تاریخ شفاهی ثبت شود. البته باید توجه داشت که مهم‌ترین موضوع در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ثبت فرهنگ اسلامی در جنگ است.

عاملی در ادامه گریزی به تحلیل فرهنگ اسلامی برخاسته از دفاع مقدس زد و تأکید کرد: بخشی از تاریخ شفاهی به سرداران دفاع مقدس و بخش دیگر مربوط به جنگجویان معمولی است. پس برای منبعی معتبر باید متکی به تکنیک معتبر باشد. در واقع روش تاریخ شفاهی کیفی، عمیق و عمقی است. 

در حاشیه این همایش همراه با رونمایی از کتاب‌های اسنادی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس، از خانواده شهیدان احمد برین، حجت ملاآقایی، احمد امینی و محسن طلوعی تجلیل شد.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi