جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پروتز پا بالای زانو چیست؟ (جنس این پروتز از چیست)

پروتز پا بالای زانو، در زمره پروتزهای تحتانی دسته بندی می شود. این پروتز که از بهترین مواد اولیه ساخته شده، تحمل وزن بیمار را دارد و به انجام فعالیت های او کمک شایانی خواهد کرد. این مقاله به منظور آشنایی بیشتر شما با انواع پروتز پا زانو تهیه شده است؛ اگر علاقمند به این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 68982
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱

کرونا :

پروتز پا بالای زانو چیست؟ (جنس این پروتز از چیست)

پروتز پا بالای زانو، در زمره پروتزهای تحتانی دسته بندی می شود. این پروتز که از بهترین مواد اولیه ساخته شده، تحمل وزن بیمار را دارد و به انجام فعالیت های او کمک شایانی خواهد کرد. این مقاله به منظور آشنایی بیشتر شما با انواع پروتز پا زانو تهیه شده است؛ اگر علاقمند به این موضوع هستید، حتماً تا آخر با ما باشید.

 

پروتز پا بالای زانو چیست

 

پروتز پا بالای زانو چیست؟

پروتز، عضوی مصنوعی است که جایگزین قسمت از دست رفته بدن می شود. همانطور که می دانید تصادف، بیماری هایی نظیر دیابت، سرطان و برخی عفونت ها و… مسبب قطع عضو در بسیاری از افراد می باشد. عمل پروتز، می تواند لذت زندگی را به این بیماران برگرداند و بخشی از سختی های قطع عضو را برای آنها جبران نماید.

پروتز بالای زانو، یکی از اندام های مصنوعی است که جایگزینی مناسب برای بخش بالایی پا خواهد شد. این نوع از پروتز، از سوکت، مفصل زانو، مچ پا و کف پا تشکیل شده و عملکرد آن به یک پای واقعی شباهت زیادی دارد.

کسانی که بخش فوقانی زانوی آنها دچار قطع شدگی می شود، به سختی می توانند فعالیت های روزمره خود را انجام دهند. حرکات مرتبط با زانو بسیار پیچیده است و همین موضوع راه رفتن را برای این افراد بسیار سخت خواهد کرد.

 

بخش های مختلف از پروتز پا بالای زانو و جنس آنها

پروتز پا بالای زانو، از بخش های مختلفی تشکیل شده است. متخصصان، اجزاء مختلف از پروتز بالای زانو را بر اساس طرحی استاندارد در کنار یکدیگر قرار می دهند و این وسیله کمکی ساخته می شود.

قسمت های مختلف پروتز پا بالای زانو:

  • مفصل زانو: مفاصل پروتز زانو، تنها در صورتی که قطع عضو در بخش های طبیعی زانو و بالاتر از آن رخ داده باشد، کاربرد دارد. این قسمت از پروتز، انواع مختلفی داشته که برخی ثابت اند و برخی دیگر متحرک. بخش ثابت، در هنگام راه رفتن قفل می شود و بیمار در هنگام نشستن، می تواند آن را از حالت ثابت خارج نماید.
  • سوکت: سوکت پروتز، در واقع همان بخشی است که عضو باقی مانده در آن قرار می گیرد. جنس سوکت پروتز بالای زانو، از لمینت یا مواد ترموپلاستیکی است و طراحی آن متناسب با عضو باقی مانده بیمار، قالب گیری می شود. به برخی از بیماران، کمربندهای متصل به بالای پروتز داده خواهد شد که هدف از آن، افزایش ایمنی حرکت با پروتز است.
  • مچ پا و کف پا: این دو بخش انواع مختلفی دارند و انتخاب از بین آن ها بستگی به وضعیت پای بیماران دارد. متخصص پروتز، در این باره به بیماران کمک فراوانی خواهد کرد.
  • لوله شین: لوله شین، از ماده ای سبک وزن و بسیار مقاوم تشکیل شده است؛ مثلاً آلومینیوم، فیبر کربن و تیتانیوم. لوله شین، بین سوکت و پای مصنوعی قرار می گیرد.
نیاز های فرهنگی باید برای مقابله با هجمه های دشمنان مرتفع شود
دنبال کنید

 

 

پروتز پا بالای زانو چیست؟ (جنس این پروتز از چیست) 3

 

چه مدتی از قطع پا بگذرد، می توان از پروتز پا بالای زانو استفاده کرد؟

برخی اوقات و به صورت ویژه در هفته های اول پس از آمپوتاسیون، پزشک پروتزهای موقتی را به بیمار خواهد داد. این مدت زمان به صورت میانگین ۲ تا ۶ ماه به طول می انجامد. در این زمان، زخم های جراحی در بیماران بهبود یافته و التهابات در قسمت بالای زانو، کاهش خواهد یافت.

زمان استفاده از پروتز دائمی، بستگی به روند بهبودی افراد دارد و در این باره نمی توان عجله کرد. وقتی پزشک تشخیص دهد که زمان نصب پروتز ثابت فرا رسیده، روند استفاده از پروتز را آغاز خواهد کرد.

 

نکات مهم استفاده از پروتز پا بالای زانو

نصب و پوشیدن پروتز پا زانو، فرایند بسیار مهمی است؛ به ویژه در هفته های ابتدایی که بیماران پای مصنوعی را دریافت می کنند. البته معمولاً دستورالعمل های لازم در خصوص چگونگی استفاده از پروتز پای مصنوعی به بیماران ارائه خواهد شد که اجرای مرحله به مرحله آن لازم است.

بیماران در روزهای اولی که با پروتز پا راه می روند، باید هر ۵ دقیقه یکبار پروتز را از پا خارج کنند و به جای آن روی پوست نگاه کنند. چک کردن مرتب پوست، آنها را متوجه زخم ها و آسیب دیدگی های احتمالی خواهد کرد.

اگر شما نیز پروتز بالای زانو دریافت کرده اید، حتماً این کار را انجام دهید و پشت عضو قطع شده را با یک آینه بررسی نمایید. چنانچه متوجه شدید که این قسمت از پوست زخم یا حتی سرخ شده، پروتز را از پا خارج کنید و تا وقتی رنگ آن عادی نشده، نپوشید.

تعرض و شعارهایی که عده کوچکی بنام حزب الله/این عده قلیل مفهوم انقلابی بودن و آتش به اختیار را بخوبی نفهمیده اند
دنبال کنید

چنانچه هیچ مسئله ای در استفاده از پروتز ندارید و فکر می کنید پوستتان تحمل پروتز را دارد، زمان چک کردن پوست را به مرور افزایش دهید و به تدریج این زمان را به یک ساعت و بیشتر برسانید.

 

بخش های مختلف از پروتز پا بالای زانو و جنس آنها

 

روش مراقبت از پروتز پا بالای زانو

چگونه از پروتز پا بالای زانو نگهداری کنیم:

  • هر روز پروتز را بررسی و آن را با یک پارچه تمیز کنید. این تنها راه حلی است که بروز مشکلات پوستی در پا را کاهش می دهد. یادتان باشد که حتماً آن را خشک کرده و بعداً از آن استفاده کنید.
  • در صورتی که متوجه شدید تنظیمات پروتز بهم ریخته شده یا به هر دلیلی مشکلی دارد و باید ترمیم شود، خودتان دست به کار نشوید و تعمیر آن را به کلینیک ارتوپد فنی پایار (payarcenter.com) بسپارید.
  • برخی از افراد سعی می کنند با استفاده از مواد شیمیایی نظیر روغن و گریس، سر و صدای پروتز را کاهش دهند و حرکت آن را روان کنند. این کار به بخش های دیگر از پروتز آسیب می زند. همانطور که گفتیم، تعمیر آن نیاز به تخصص دارد.
  • اگر پروتز پا زانو را در مجاورت گرما و حرارت بالا قرار دهید، مسلماً تغییر شکل می دهد. پس آن را دور از حرارت و البته تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید.

 

جمع بندی

امیدوار هستیم که این مقاله توانسته باشد به برخی از پرسش های شما درباره پروتز بالای زانو پاسخ دهد و اطلاعاتتان را در این خصوص بالا ببرد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید روی ما حساب کنید؛ کلینیک پایار از ابتدایی ترین مرحله نصب پروتز که ارائه مشاوره بوده تا مراحل نهایی نصب پروتز در کنار بیماران است و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. توجه داشته باشید کلینیک پایار ، کلینیک نور ، کلینیک خانه سفید جزو بهترین کلینیک های تهران می باشند.

 

 

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi