جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رشد ۱۶ برابری جاده‌های روستایی، برگ‌زرین خدمات انقلاب در گلستان

وجود راه‌ها و جاده‌های امن و مناسب یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه هر منطقه به حساب می‌آید، گلستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۴۷ کیلومتر راه روستایی داشت که این نیاز اساسی روستاییان طی ۴۳ سال گذشته ۱۶ برابر شده است. به گزارش کرونا، از گذشته های دور تاکنون محور اقتصاد گلستان با هزاران

اختصاصی کرونا

کد خبر : 68221
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱

کرونا :

رشد ۱۶ برابری جاده‌های روستایی، برگ‌زرین خدمات انقلاب در گلستان

وجود راه‌ها و جاده‌های امن و مناسب یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه هر منطقه به حساب می‌آید، گلستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۴۷ کیلومتر راه روستایی داشت که این نیاز اساسی روستاییان طی ۴۳ سال گذشته ۱۶ برابر شده است.

به گزارش کرونا، از گذشته های دور تاکنون محور اقتصاد گلستان با هزاران هکتار زمین حاصلخیز و مرغوب بر پایه کشاورزی استوار شده و بر این اساس دستگاه‌های اجرایی استان توسعه منطقه را بر پایه رشد شاخص‌های روستایی بنا نهادند و با سلسله اقدامات عمرانی پس از پیروزی انقلاب تاکنون سطح برخورداری روستاییان این استان شمالی از جاده به ۹۸.۸ درصد افزایش یافت.

گلستان افزون بر هزار پارچه آبادی دارد و حدود نیمی از جمعیت ۱.۹ میلیون نفری آن در روستاها زندگی می کنند که از حیث آمار نیروی کار و مولد (روستایی) جزو استان‌های پیش‌رو به شمار می رود.

بر این اساس دستگاه‌های اجرایی گلستان توجه به زیرساخت‌ها همچون توسعه راه‌های روستایی و انجام عملیات مرمت، بهسازی و آسفالت را برای بهبود عبور و مرور اهالی این سکونتگاه‌ها مدنظر داشته و اقدامات قابل قبولی در این حوزه انجام داده‌اند.

صاحب‌نظران بر این اعتقادند که باید فارغ از سیاست و راهبرد کلان توسعه، به طور ویژه و مشخص به توسعه روستاها پرداخت چرا که کمبود درآمد و امکانات اجتماعی موردنیاز روستاها از جمله خدمات بهداشتی، آموزشی، بیمه و تامین اجتماعی، جاده آب و آشامیدنی واقعیتی عریان و ملموس است.

اگرچه بسیاری از دولت ها، برنامه های گسترده و پرهزینه ای را برای بهبود این زیرساخت ها انجام دادند اما شواهد نشان می‌دهد که این تلاش ها در سال های گذشته به تنهایی نتوانسته مشکلات زندگی روستایی را حل کرده و سیل مهاجرت از روستا به شهر را کاهش دهد.

رشد ۱۶ برابری جاده‌های روستایی؛ برگ زرین انقلاب در گلستان
آسفالت یک راه روستایی در گلستان

راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه این سکونتگاه ها ایفا می کند به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می کنند.

جاده ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی، عامل اصلی جابجایی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستائی و شهرها هستند و باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می شوند.

راه ها حلقه اتصال روستاییان به شهرها برای عرضه محصولات

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: یکی از مهمترین نیازهای روستانشینان حمل و نقل و ارتباط با مناطق شهری است.

مهدی بشارتی اظهارداشت: وجود راه‌ها و جاده‌های امن و مناسب یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه در یک منطقه به حساب می‌آید و این امر در مناطق روستایی بسیار ضرورت دارد چرا که راه‌های روستایی حلقه اتصال روستاییان با شهرها برای عرضه محصولات دامی و کشاورزی است.

وی بیان کرد: احداث راه های مواصلاتی اعم از آزادراه، بزرگراه ها و راه آهن یکی از مهمترین دلایل توسعه یافتگی جهان است و شبکه زیرساخت های جاده ای به خصوص در مناطق روستایی شاخص مهم و توجیه‌کننده ورود سرمایه به آن نواحی است.

این کارشناس اقتصاد ادامه داد: احداث، حفظ و بهره برداری مناسب از راههای روستایی دارای اثرات بسیار مثبت و آشکار بر وضعیت توسعه یافتگی آن مناطق است.

بشارتی افزود: راه‌های روستایی به عنوان راه‌هایی تعریف می‌شوند که روستاها را به هم می‌پیوندند و فرصت‌های بیشتری را برای مسافرت و رساندن محصولات به بازار در اختیار روستاییان می‌گذارد.

وی بیان کرد: در همه کشورهای در حال توسعه، تعداد راه‌های اصلی اندک است و تصمیم گیری برای اینکه کدام راه روستایی احداث و بهسازی شود، بر توزیع درآمد و کاهش فقر روستایی بسیار موثرند.

برخورداری ۹۸.۸ درصد روستاییان گلستان از راه مناسب

رییس اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: طول راه‌های ارتباطی روستاهای استان با احتساب راه‌های مرزی سه هزار و ۹۹۳ کیلومتر است.

ابراهیم جاویدزاده اظهار داشت: وجود این مقدار راه روستایی و مرزی مناسب درحالی طی ۴۳ سال گذشته در گلستان احداث یا توسعه یافت که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این استان فقط ۲۴۷ کیلومتر راه روستایی مناسب داشت.

وی اضافه کرد: با این میزان راه ایجاد یا بهسازی شده در مناطق روستایی گلستان، هم اکنون ۹۸.۸ درصد جمعیت روستایی این استان به برکت انقلاب اسلامی از راه مناسب برخوردار هستند درحالی که متوسط برخورداری روستاییان کشور از راه مناسب ۹۶ درصد است.

رشد ۱۶ برابری جاده‌های روستایی؛ برگ زرین انقلاب در گلستان

جاویدزاده ادامه داد: از حیث راه‌های آسفالته روستایی  هم اکنون ۷۰.۵ درصد جاده‌های روستایی گلستان آسفالت شدند درحالی که متوسط آسفالت راه‌های روستایی کشور ۵۳.۵ درصد است.

رییس اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان همچنین گفت که این استان ۹۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که هم اکنون ۸۸۵ روستای آن از راه مناسب بهره‌مند هستند.

نیاز راه روستایی گلستان به پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال 

وی افزود: ۵۱ روستای باقی مانده گلستان از راه ارتباطی برخوردار هستند اما بهسازی و آسفالت ۲۸۴ کیلومتر راه این روستاها به پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که امیدواریم با همت جهادی دولت انقلابی آیت الله رییسی جاده های باقی مانده مناطق روستایی این استان شمالی هم بهسازی و آسفالت شوند.

جاویدزاده افزود: فقط طی یکسال گذشته یعنی از دهه فجر پارسال تاکنون با تلاش و همت دولت ۴۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان گلستان آسفالت شده است.

جاویدزاده اضافه کرد: اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی شهرستان‌های بندرگز، بندرترکمن، گمیشان، آق قلا و آزادشهر از راه مناسب و آسفالت برخوردار هستند و کمترین میزان برخورداری در حوزه راه روستایی در گلستان متعلق به شهرستان مرزی مراوه‌تپه است که به سبب وسعت بالا و پراکندگی روستاها نیاز به اعتبارات ویژه جهت بهسازی و آسفالت جاده‌های روستایی دارد.

توسعه جهادی پیشرفت گلستان بر پایه روستامحوری

توجه به ظرفیت روستاها از جمله تاکیدات دولت سیزدهم برای رسیدن به توسعه پایدار و عادلانه همه مناطق کشور است که در استان گلستان نیز به آن توجه زیادی می شود.

رشد ۱۶ برابری جاده‌های روستایی؛ برگ زرین انقلاب در گلستان

استاندار گلستان با اشاره به زندگی ۴۷ درصد جمعیت حدود ۲ میلیون نفری گلستان در مناطق روستایی گفت که توسعه جهادی برای پیشرفت این استان باید روستامحور باشد.

علی محمد زنگانه خاطرنشان کرد: شورای پیشرفت در هر روستا تشکیل خواهد شد تا توسط یک رهبر اجتماعی از درون خود بتواند روستا را به خودکفایی برساند.

زنگانه ادامه داد : به دنبال تحقق نرخ رشد ۷.۳ درصدی گلستان هستیم و این رشد باید با بهره وری در همه بخش ها محقق شود.

وی تصریح کرد : اگر منابع، امکانات و ظرفیت هایمان را بهینه مصرف و ضریب بهره وری را به آن اضافه کنیم، ۳/۵ درصد از  این رشد باید از محل بهره‌وری محقق می شود.

تاریخچه راهسازی در ایران

در واپسین سال های عمر حکومت قاجار اداره “طرق و شوارع” زیرمجموعه وزارت فلاحت و تجارت و فوائد عامه برای بهره برداری و ساماندهی راه ها در ایران تشکیل شد و منابع تاریخی همین سال ها را آغاز ساخت راههای شوسه در ایران ذکر کرده اند.

سال ۱۳۱۵ اداره طرق و شوارع به “وزارت راه” ارتقا یافت و تا سال ۱۳۲۰ طول راه های شوسه ایران به ۲۴ هزار کیلومتر رسید که تنها ۵۰ کیلومتر آن آسفالته بود.

از این تاریخ به بعد راه و جاده در ایران تحت تاثیر ورود متفقین در جریان جنگ جهانی دوم و سه برنامه عمرانی هفت ساله تا پیروزی انقلاب اسلامی توسعه یافت.

در میانه دهه ۱۳۴۰ علاوه بر واردات خودروهای آمریکایی، شرکتهای اروپایی همچون سیتروئن و بنز در کنار تالبوت به راه اندازی خطوط مونتاژ در ایران دست زدند و جاده های کشور آرام آرام با خودروهای وارداتی و مونتاژی پرترافیک تر شد.

روند راهسازی در ایران با اتکا به درآمد سرشار نفتی به ویژه در برنامه عمرانی هفت ساله سوم دهه ۱۳۵۰و به دست پیمانکاران خارجی ادامه یافت اما در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی طول راههای کشور فقط به ۵۶ هزار کیلومتر راه اصلی و ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی رسید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد اصلی وزارت راه وترابری ساخت و توسعه شبکه راههای کشور بود که در نتیجه آن و به گفته دارویش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اکنون ٢٠٨ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود ١١٣ هزار کیلومتر آسفالت است.

امانی همچنین درخصوص وضعیت راه‌های روستایی در کشور، بیان‌داشت: راه‌های روستایی کشور در چند سال اخیر با توجه به کمبود اعتبارات دچار فقر بوده است و در وضعیت متوسط رو به پایین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر با همین روند جهش اعتبارات بخش روستایی را ادامه دهیم، پیش‌بینی می‌شود در چهار سال آینده یک تحول اساسی در راه‌های روستایی هم از نظر کیفیت سرویس‌دهی و هم از نظر کمیت برخورداری کشور داشته باشیم.

امروز حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزاد راه، نزدیک به ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه و حدود ۸۸ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که اکثر آن ها بعد از انقلاب ساخته شدند.

گلستان افزون بر پنج هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، راه اصلی و فرعی درجه یک، ۲ و سه دارد که از این مقدار حدود چهار هزار کیلومتر آن فرعی یا روستایی و مرزی است. ‌

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi