جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چاره‌جویی شواری سلامت دنا برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد/تاکید اکثریت شورا بر اجرای یک راه‌حل

به گزارش کرونا از سی‌سخت، جلسه شورای سلامت شهرستان دنا با دستور کار ساماندهی سگ های ولگرد با حضور فرماندار دنا، اعضای شورای اسلامی و شهردار سی‌سخت، بخشدار مرکزی، محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان دنا، نیروی انتظامی، دامپزشکی، دهیاران و حامیان محیط زیست در محل فرمانداری دنا برگزار شد. پناهی فرماندار دنا گفت: حدود

اختصاصی کرونا

کد خبر : 67607
تاریخ انتشار : جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲

کرونا :

چاره‌جویی شواری سلامت دنا برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد/تاکید اکثریت شورا بر اجرای یک راه‌حل

به گزارش کرونا از سی‌سخت، جلسه شورای سلامت شهرستان دنا با دستور کار ساماندهی سگ های ولگرد با حضور فرماندار دنا، اعضای شورای اسلامی و شهردار سی‌سخت، بخشدار مرکزی، محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان دنا، نیروی انتظامی، دامپزشکی، دهیاران و حامیان محیط زیست در محل فرمانداری دنا برگزار شد.

پناهی فرماندار دنا گفت: حدود ۳ هفته پیش دستور کار جمع‌آوری سگ های ولگرد در جلسه شورای سلامت مطرح گردید و قرار براین شد که تمامی دستگاههای متولی امر با همکاری هم این طرح را اجرایی کنند.

وی گفت: چند سالی هست که سگ های  ولگرد هم در سطح استان و هم در شهرستان دنا زیاد شده که این موضوع در بحث انتقال بیماری از حیوان به انسان و بر هم زدن آرامش حائز اهمیت است.

فرماندار دنا گفت: متاسفانه برخی از استان های همجوار به خاطر آرامش خودشان سگ ها را زنده گیری می کنند  و در منطقه ای دیگر رها می کنند که این یکی از دلایل ازدیاد این سگ‌ها است، در چند سال گذشته جلسات متعددی در استان و شهرستان  برگزار شد ولی مکانی مناسب برای ساماندهی آنها پیدا نشد و تاکنون این طرح با شکست مواجه شده ولی امسال  با اراده محکم و ستودنی شهرداری و شورای شهر سی سخت قرار است این کار با ارزش انجام شود.

پناهی اظهار داشت: در جلسه قبل  قرار شد محیط زیست با اسلحه هایی که دارند این سگ ها را زنده گیری کنند، دامپزشکی و بهداشت هم در بحث تأمین داروهای مورد نیاز همکاری کنند قطعه زمینی در نظر گرفته شده است که باید از طریق منابع طبیعی آماده گردد.

بخشدار مرکزی هم گفت: طی سالیان گذشته چندین جلسه گرفته شد ولی خروجی نداشت و اجرایی نشد چندین راهکار هست ولی تا کنون عملی نشده است، استفاده از اسلحه بازتاب خوبی ندارد، طعمه گذاری هم نمی شود و تنها راه حل ساماندهی سگ های ولگرد است که می‌توان با پای کار بودن شورای شهر و شهرداری سی سخت و کمک پدر حیات وحش دنا و حامی حیوانات  این طرح انجام گیرد، اگر قرار است که این طرح اجرا شود باید همه دستگاهها پای کار بیایند زیرا هزینه بر است و از عهده یگ دستگاه خاص برنمی‌آید.

حجت‌الاسلام تقی زاده رئیس شورای شهر سی‌سخت هم گفت: یکی از موضوعاتی که شورای شهر از طریق مردم و با توجه به  تقاضاهای زیاد مردمی  پیگیر بوده بحث سگ های ولگرد است که خیلی از  آن‌ها دارای نژاد بوده ولی به دلایلی در شهر رها سازی شدند که با زاد ولد بسیار زیاد هم اکنون تعداشان بسیار زیاد و گاها به صورت گله ای شدند که این تعداد  واکسینه نشده و باعث انتقال بیماری خواهند شد.

تقی‌زاده اظهار داشت: از جمله مشکلات ازدیاد این سگ ها  حمله به شهروندان را داشته‌ایم که از لحاظ شرعی  و وجدانی حذف این سگ ها عقلانی و جایز نیست می‌خواهیم به گونه‌ای آنها را  ساماندهی کنیم که جلـوی مشکلات موجود گرفته شود نه مشکلی بر مشکلات اضافه گردد.

وی گفت: رفتار زشتی است که گاها مشاهده می شود سگ ها را از جاهای دیگر می‌آورند و در شهر رها می کنند اگر ما هم به هر دلیلی سگ‌ها را در محیط زیست رها کنیم چرخه محیط زیست را نابود می‌کنند، اولین بار است که در استان  این کمپ قرار است احداث شود و کارگروهی  تشکیل گردد و قرار است شهرداری متولی شود اما باید تمام دستگاهها پای کار باشند همچنین باید کارشناسی شده عمل کنیم تا در میانه راه به مشکل برنخوریم و کار بی نتیجه نماند.

امام جمعه موقت آبادان: مردم ایران هرگز جنایات آمریکا را فراموش نمی‌کنند
دنبال کنید

صیادی شهردار سی‌سخت و دبیر جلسه شورای سلامت گفت:  زمین مورد نظر شناسایی شده است و می‌طلبد با  اداره کل منابع طبیعی در استان مکاتبه شود، برای هزینه این طرح بخشی را از سازمان شهرداری ها خواهیم گرفت مابقی هم از اعتبارات شهرستان تأمین شود، طرح باید موفقیت آمیز باشد و به گونه ای نباشد که بی دلیل هزینه کنیم، برای اجرا و محل نگهداری این طرح توسط کارشناسان تحقیقاتی انجام داده شود، تا ۱۵ اسفند مصوب شود که زمین، قلاده، ماشین حمل، داروهای بیهوشی و سایر مقدمات فراهم گردد.

شهردار سی سخت اظهار داشت: با توجه به شناسایی زمین مورد نظر در محدوده منابع طبیعی می طلبد در بحث فنس و تفنگ محیط زیست همکاری کند و در این بین مدیریت کار را شهرداری انجام خواهد داد، در بحث اعتبارات چون این طرح شهرستانی است باید از محل اعتبارات شهرستانی استفاده شود، دامپزشکی در بحث داروها و عقیم سازی همکاری لازم را داشته باشد تا هر چه سریعتر این عملیات اجرایی شود.

صیادی گفت: اگر قبل از اجرای این طرح  با استان هایی که این طرح را اجرا کردند مشورتی داشته باشیم، می‌توانیم با مشکلات موجود آشنا شویم و راهکارهای بهتری ارائه دهیم بنابراین نتیجه مطلوب تری خواهیم گرفت.

ظفر پریسای رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا هم گفت: قدردانی از شورا و شهرداری که بانی اصلی این کار هستند، در بحث سگ گزیدگی در سطح شهرستان  در  سال ۹۸ حدود ۷۰مورد گزیدگی داشتیم، در سال  ۹۹ حدود  ۷۳ مورد و در سال ۱۴٠٠ نزدیک به  ۱۱۱ مورد گاز گرفتگی سگ در شهرستان داشتیم که آمار بسیار بالایی است چرا که  بیماری بین انسان و دام مثل بیماری هاری خیلی مشهود است.

وی گفت: در خصوص کیست کبدی و سگها در استان ۴ مورد داشتیم، سگ علاوه بر بیماری هاری، بیماری انگلی، تب مالت،  و دیگر بیماریها را همراه دارد که  لازم است در سطح شهرستان کمیته ای تشکیل شود زیرا رها بودن سگ‌ها فاجعه بار است.

 آروین جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان دنا هم گفت: مشکل سگ های ولگرد در کل استان است ولی در شهر سی سخت این مشکل خیلی جدی تر و تعداشان خیلی زیادتر است، در سطح شهر سی سخت به صورت شبانه مأمورین ما تعداد زیاد این  سگ ها و گربه‌ها را مشاهده می کنند که  ما هم در صورت پای کار آمدن دیگر دستگاههای متولی هر کجا که لازم شد پشتیبانی خواهیم کرد.

 جانشین فرماندهی نیروی انتظامی دنا نیز اظهار داشت: متاسفانه  محیط زیست در برنامه کاری خود فقط حلال گوشت‌ها  را پایش می‌کند و کاری به سگ‌ها ندارد که می طلبد محیط زیست به عنوان دستگاه اصلی متولی این امر بیشتر پای کار باشد.

احداث سد چمشیر گامی بلند در مسیر توسعه گچساران
دنبال کنید

وی گفت: اگر قرار است که  این سگ ها ساماندهی شود باید همه هزینه ها محیا گردد و اینکه جلسه بگیریم ولی عملا کاری نکنیم فایده‌ای ندارد.

رجب زاده رئیس محیط زیست دنا هم گفت: اگه بخواهیم دلیل ازدیاد سگ ها را بدانیم باید سری به زباله های موجود در گوشه و کنار بزنیم که ساماندهی نمی‌شوند و سگ ها از این زباله تغذیه می کنند.

وی گفت: سگ ها در حوزه حیات وحش تعریف نشده‌اند و همین کار را برای ما سخت می کند ولی  در هر صورت این کار خیلی سختی است چرا که حتی  کشورهای آمریکایی در بحث عقیم سازی مانده اندو نتوانسته اند موفق عمل کنند.

رحب زاده اظهار داشت: در بحث ساماندهی و ایجاد کمپ باید این مسأله در نظر گرفته شود که در صورت احداث این کمپ و اجرای این طرح قطعا از استان های هم جوار سگ  هایشان را به اینجا می آورند و رها می‌کنند که این مسأله کار را برایمان مشکل می کند، اگر ما این سگ ها را در طبیعت و حیات وحش رها کنیم خرگوش، روباه و دیگر حیوانات کوچک جثه توسط همین سگ‌ها شکار می شوند که باعث به خوردن نظم اکوسیستم در طبیعت خواهد شد.

 رهامی عضو شورای شهرسی سخت گفت: شاید این موضوع توسط عده ای ساده به نظر آید ولی اگر همین سگ ها کسی را مورد حمله قرار دهد فردا همان افراد دنبال  مقصر می‌گردند، متاسفانه در بحث ساماندهی سگ های ولگرد محیط زیست خیلی خوب عمل نمی‌کند و همکاری لازم را نداشته است.

رهامی اظهار داشت: این کار مستلزم یک فرجه زمانی مشخصی است  که مصوب شود هر دستگاهی در یک فرجه زمانی مشخصی مقدمات کار را فراهم کند و کارگروهی مشخص شود و در راس کارگروه باید شخصی  باشد که بتواند تمام هماهنگی های لازم را انجام دهد و برخورد های لازم با دستگاه های کم کار و سهل انگار صورت گیرد که  بخشدار مرکزی گزینه مناسبی  است، انتظار می رود با توجه به اینکه شهرداری مجری کار است مصوب شود که دستگاههای متولی مقدمات کار را انجام دهند. 

شهردار پاتاوه هم گفت: اگر قرار است این مصوبه اجرایی گردد باید  وظیفه هر اداره با فرجه  زمانی  مشخص شود که  اگر اداره ای به تعهداتش عمل نکرد و سهل انگاری شد از طرف فرماندار اخطار داده شود، این طرح  باید در کل شهرستان اجرا شود، این سگ ها  عمر مشخصی دارند و می طلبد که  پلاک گذاری شوند و یک احتمال را باید در نظر بگیریم که اگه این سگ ها جمع آوری شود قلمرو برای بقیه سگ‌ها آزاد می‌شود و سگ های ولگرد دیگری جایگزین خواهند شد بنابراین باید به صورت کارشناسی عمل کنیم.

حیدری عضو شورای شهر سی‌سخت هم گفت: این طرح زمانی اجرایی خواهد شد که تمام دستگاههای متولی امر پای کار باشند و با همکاری و هماهنگی با یک مدیریت واحد ساماندهی کنند نه اینکه تمام مشکلات بر دوش یک ارگان باشد چرا که این طرح هم هزینه بسیار زیاد هم امکانات می‌خواهد.

چاره‌جویی شواری سلامت دنا برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد/تاکید اکثریت شورا بر اجرای یک راه‌حل 8

چاره‌جویی شواری سلامت دنا برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد/تاکید اکثریت شورا بر اجرای یک راه‌حل 9

چاره‌جویی شواری سلامت دنا برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد/تاکید اکثریت شورا بر اجرای یک راه‌حل 10

چاره‌جویی شواری سلامت دنا برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد/تاکید اکثریت شورا بر اجرای یک راه‌حل 11چاره‌جویی شواری سلامت دنا برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد/تاکید اکثریت شورا بر اجرای یک راه‌حل 12

چاره‌جویی شواری سلامت دنا برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد/تاکید اکثریت شورا بر اجرای یک راه‌حل 13

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi