پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

توسعه اقدامات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری ضروری است

نماینده مردم بروجن در  مجلس با بیان اینکه اقداماتی در خصوص آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری صورت گرفته است اما برای استان کافی نیست،گفت: آبخیزداری باید در این استان وسیع‌تر با بودجه بهتر و برنامه‌ریزی منسجم انجام می‌گرفت.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 67475
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

کرونا :

توسعه اقدامات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری ضروری است

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، حجت‌الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری با اشاره به اهمیت ویژه آبخیزداری برای کل کشور، اظهار داشت: منابعِ آبِ محدود و داشتن یک سوم بارش‌ها از میانگین جهانی، نشان دهنده شرایط خاص کشور است که باید همین مقدار منابع آب را در کشور حفظ کرد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آبخیزداری و ضرورت آن برای کشور، افزود: آبخیزداری شیوه‌های مختلفی از کشت گیاهان، جنگل و … را تا بندها، سیل‌بندها و سدها شامل می‌شود، نباید اجازه داد منابع آب کشور از دسترس ما خارج شود و به دریا برود یا تبخیر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت دوچندان آبخیزداری در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: به علت ویژگی توپوگرافی سرزمینی در استان چهارمحال و بختیاری اهمیت آبخیزداری دوچندان می‌شود، این استان بام ایران بوده و نگهداری آب بسیار سخت است.

جعفری افزود: به علت ارتفاع زیاد استان، وقتی بارشی در کوهرنگ صورت می‌گیرد، ۱۲ ساعت بعد پشت سد زاینده رود و ۴ ساعت بعد پشت سد کارون ۴ جای می‌گیرد که این نشان دهنده خارج شدن آب در کمتر از ۲۴ ساعت از استان چهارمحال و بختیاری به دورترین نقطه است.

رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این استان با چنین اقلیمی ضرورت آبخیزداری دو چندان می‌شود، وقتی استان در ارتفاع باشد نه تنها نمی‌توان منابع آب را حفظ کرد بلکه خاک آن سرزمین با فرسایش بسیار بالا مواجه خواهد بود، مهمتر از دست رفتن منابع آب فرسایش خاک است که نه تنها در استان ما بلکه استان‌های دیگر را هم در بر می‌گیرد.

احیا و نجات تالاب بین المللی نیازمند ایجاد طرح ملی
دنبال کنید

وی افزود: اگر بتوان منابع آب استان را با آبخیزداری مدیریت کرد در طولانی مدت استان‌های دیگر هم حفظ می‌شوند چرا که فرسایش خاک مربوط به یک استان نمی‌شود و قطعا گریبان‌گیر استان‌های همجوار خواهد شد‌‌.

رئیس کمیته آب در مجلس شورای اسلامی گفت: باید اقدامات زیادی در خصوص آبخیزداری انجام داد، در این چند دهه اخیر سفره‌های زیرزمینی در استان به شدت آسیب دیده که ممنوعه و ممنوعه بحرانی بودن دشت‌های استان زنگ خطر تخلیه آبخوان‌ها را به صدا درآورده و این نشان دهنده لزوم حرکت جدی در آبخیزداری است‌.

جعفری ادامه داد: اقداماتی در خصوص آبخیزداری صورت گرفته است اما برای استان اصلا کافی نیست، آبخیزداری باید در این استان وسیع‌تر با بودجه بهتر و برنامه‌ریزی منسجم انجام می‌گرفت که متاسفانه این اتفاق نیفتاده، اکنون استان چهارمحال و بختیاری با شرایط سختی مواجه شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی گفت: از سال گذشته در مجلس یازدهم اعتبارات بیشتری در خصوص آبخیزداری برای استان در نظر گرفته شد، باید حتما منابع آبی را برای تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، تجدید حیات آبخوان‌های بحرانی و جلوگیری از فرسایش خاک حفظ کرد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال جاری طبق سفر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به استان چهارمحال و بختیاری، اعتبارات خیلی خوبی در خصوص آبخیزداری استان در نظر گرفته می‌شود و شایان ذکر است که در اعتبارات بودجه ۱۴۰۱ رشد خوب اعتبارات در حوزه آبخیزداری کشور را شاهد خواهیم بود.

جعفری با تاکید بر عزم همگانی در خصوص اجرای آبخیزداری، خاطرنشان کرد: اجرای آبخیزداری هدفمند نیاز به همکاری با یکدیگر دارد و تنها شامل استان چهارمحال و بختیاری نمی‌شود، استان‌های پایین دست باید همکاری لازم  را در جهت انجام آبخیزداری در استان چهارمحال و بختیاری داشته باشند تا منافع این اقدام به آنها نیز برسد، امید است با مدیریت درست در استان منابع آبی را حفظ و از فرسایش خاک جلوگیری کرد./

هر چه سریعتر تکلیف پتروشیمی های کازرون و ممسنی مشخص شود
دنبال کنید

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi