شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع کمال گرایی و روش‌های درمان آن

کمال گرایی اغلب به عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می‌شود که شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد، اما می‌تواند منجر به افکار یا رفتارهایی شود که دست‌یابی به اهداف را دشوار کند. همچنین ممکن است باعث استرس، اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان شود. افرادی که به دلیل احساس بی‌کفایتی یا شکست برای رسیدن به کمال تلاش

اختصاصی کرونا

کد خبر : 66832
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶

کرونا :

انواع کمال گرایی و روش‌های درمان آن

کمال گرایی اغلب به عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می‌شود که شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد، اما می‌تواند منجر به افکار یا رفتارهایی شود که دست‌یابی به اهداف را دشوار کند. همچنین ممکن است باعث استرس، اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان شود. افرادی که به دلیل احساس بی‌کفایتی یا شکست برای رسیدن به کمال تلاش می‌کنند، ممکن است صحبت با یک درمانگر را مفید بدانند. این روش اغلب می‌تواند به افراد کمک کند تا انتقاد بیش از حد از خود را مدیریت کنند.

انواع کمال گرایی- تصویر ۱

کمال گرایی چیست؟

کمال گرایی اغلب به عنوان نیاز به کامل بودن یا کامل به نظر رسیدن یا حتی باور به رسیدن کمال، تعریف می‌شود. کمال گرایی معمولا به عنوان یک ویژگی مثبت به جای یک نقص در نظر گرفته می‌شود. افراد ممکن است از اصطلاح «کمال گرایی سالم» برای توصیف یا توجیه رفتار کمال‌گرایانه خود استفاده کنند.

برنه براون، نویسنده، استاد و محقق در دانشگاه هیوستون، بین کمال گرایی و رفتار سالم تمایز قائل می‌شود. او می‌گوید: «کمال گرایی به معنای تلاش برای بهتر بودن نیست. کمال گرایی به معنای موفقیت و رشد سالم نیست.» او توضیح می‌دهد که کمال گرایی توسط بسیاری از مردم به عنوان سپری برای محافظت در برابر درد سرزنش، قضاوت یا شرم استفاده می‌شود.

نشانه‌های که می‌تواند نشان دهد یک کمال گرا هستید

اکثر مردم هر از گاهی یا در زمینه‌های خاصی از زندگی به کمال گرایی می‌پردازند. افرادی که تقریبا تمام وقت کمال گرا هستند، ممکن است احساس کنند که دائما به کامل بودن نیاز دارند. آنها همچنین ممکن است:

– نمی‌توانند کاری را انجام دهند مگر اینکه بدانند می‌توانند آن را به خوبی انجام دهند.

– نتیجه نهایی را به عنوان مهمترین بخش هر تعهدی می‌بینند. در نتیجه ممکن است تمرکز کمتری روی فرایند یادگیری یا تکمیل یک کار در حد توان خود داشته باشند.

– تا زمانی که نتیجه مطابق با استانداردهای آنها کامل نشود، کار را تمام شده نمی‌بینند.

– به تعویق انداختن. افراد دارای کمال گرایی ممکن است بترسند کاری را شروع کنند تا زمانی که بدانند می‌توانند آن را به خوبی انجام دهند.

– زمان زیادی را برای انجام کاری که معمولا انجام آن توسط دیگران طولی نمی‌کشد، اختصاص می‌دهند.

انواع کمال گرایی- تصویر ۲

نمونه‌هایی از رفتار کمال‌گرایانه

بیشتر مردم می‌خواهند به موفقیت برسند، اما تلاش سخت برای رسیدن به اهداف، همیشه نشان‌دهنده‌ی رفتار کمال‌گرایانه نیست. افرادی که کمال گرا هستند معمولا معتقدند هر کاری که انجام می‌دهند، هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه کامل باشد. به جای اینکه به پیشرفت، یادگیری یا سخت‌کوشی خود افتخار کنند، ممکن است دائما کار خود را با کار دیگران مقایسه کنند یا روی دست‌یابی به نتیجه‌ی بی‌عیب و نقص تمرکز کنند.

حتی زمانی که افراد دارای ویژگی‌های کمال‌گرا به نتایج دلخواه خود می‌رسند، ممکن است همچنان ناراضی باشند. آنها ممکن است احساس کنند که اگر واقعا کامل بودند، مجبور نبودند برای رسیدن به اهدافشان اینقدر سخت تلاش کنند.

اجرای طرح بافت فرسوده گچساران، با فراهم آوردن زیرساخت‌های اجرایی ممکن است
دنبال کنید

چند نمونه از کمال گرایی عبارتند از:

– صرف ۳۰ دقیقه برای نوشتن یا بازنویسی یک ایمیل دو جمله‌ای.

– اعتقاد به اینکه از دست دادن دو سوال در یک آزمون، نشانه شکست است.

– مساله‌ی شاد بودن برای دیگرانی که موفق هستند.

– مقایسه خود با دستاوردهای دیگران و یا مقایسه نامطلوب و غیرواقعی خود با دیگران.

– اجتناب از انجام کارهای طاقت‌فرسا. زیرا تصور می‌کنند تلاش بیهوده است، مگر اینکه بتوان به کمال رسید.

– تمرکز بر نتیجه‌ی نهایی به جای فرایند یادگیری.

– اجتناب از انجام یک بازی یا انجام یک فعالیت جدید با دوستان به دلیل ترس از اینکه کمتر از حد عالی نشان داده شوند.

انواع کمال گرایی- تصویر ۳

انواع کمال‌گرایی

تصور می‌شود که چند نوع متمایز از کمال گرایی وجود داشته باشد. در حالی که این نوع‌ها، رفتارهای مشابهی دارند اما انگیزه‌ها و نتایج آنها اغلب متفاوت است.

۱- کمال گرایی معیارهای شخصی:

کسی که این نوع کمال گرایی را دارد، ممکن است به مجموعه‌ای از استانداردها پایبند باشد که به او انگیزه می‌دهد. ممکن است دیگران همچنان این استانداردها را بالا بدانند، اما برای شخصی که آنها را تعیین می‌کند انگیزه‌بخش است. تصور می‌شود که این نوع کمال گرایی، سالم است زیرا منجر به استرس بیش از حد یا فرسودگی نمی‌شود. افراد دارای «کمال گرایی معیارهای شخصی» ممکن است کمتر از عادت‌های مضر برای مقابله با استرس ناشی از کمال گرایی استفاده کنند. این نوع کمال گرایی فرد، تنها در صورتی است که اهدافش باعث شود او احساس انرژی کند و تحت‌تاثیر قرار نگیرد یا فلج نشود.

۲- کمال گرایی خودانتقادگری:

این نوع از کمالگراها بیشتر مستعد ترسیدن از اهدافی هستند که برای خود تعیین می‌کنند تا اینکه احساس انگیزه کنند. آنها ممکن است اغلب احساس ناامیدی کنند که اهداف آنها هرگز به واقعیت تبدیل نخواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد که کمال گرایی خودانتقادگری بیشتر به احساسات منفی مانند پریشانی، اجتناب، اضطراب و محکومیت خود منجر می‌شود.

۳- کمال گرایی متاثر از اجتماع:

این نوع کمال گرایی که در مطالعه‌ای در دانشگاه یورک در سال ۲۰۱۴ بیان شد، برتری‌ای را توصیف می‌کند که اغلب برای افرادی با مشاغلی که به دقت بسیار بالایی نیاز دارند، مانند وکلا، متخصصان پزشکی و معماران، اعمال می‌شود. افراد در این حرفه‌ها و با این نوع کمال گرایی، افکار ناامید کننده، استرس و خطر بیشتری برای خودآزاری و خودکشی را تجربه کردند.

کمال گرایی متاثر از اجتماع، همچنین برای افرادی که از استانداردهای فرهنگی یا اجتماعی بالایی برخوردار هستند و برای رسیدن به اهداف غیرواقعی تلاش می‌کنند، نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال، دانش‌آموزان ممکن است توسط والدین خود با استانداردهای تحصیلی بالا نگه داشته شوند. نوجوانان و بزرگسالانی که برای به دست آوردن سایز بدنی که از نظر جامعه «ایده‌آل» است احساس فشار می‌کنند، ممکن است ویژگی‌هایی از این نوع کمال گرایی را داشته باشند.

ورود به مجلس شورای اسلامی ایران / تصویر
دنبال کنید

دکتر کامیار سنایی روانشناس

حوزه‌های کمال گرایی

کمال گرایی می‌تواند بر بسیاری از بخش‌های زندگی افراد تاثیر بگذارد. گاهی اوقات، کمال گرایی تنها بر یک حوزه تاثیر می‌گذارد، در حالی که در موارد دیگر، چندین حوزه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در زیر، برخی از زمینه‌های زندگی که کمال‌گرایی می‌تواند بر آن تاثیر بگذارد، آورده شده است.

در محل کار یا مدرسه:

افرادی که در مدرسه یا محل کار، کمال گرا هستند ممکن است برای انجام یک کار، بیشتر از دیگران وقت صرف کنند. آنها همچنین ممکن است از شروع کاری که در آن احساس اطمینان ندارند، اجتناب کنند. این حالت اغلب به دلیل تمایل به انجام کامل کار است.

روابط صمیمانه یا دوستی:

کمال گرایی می‌تواند باعث شود افراد معیارهای واقعی خود را روی عزیزانشان بگذارند و استرس و فشار بیشتری را به رابطه وارد کنند.

فعالیت بدنی:

ورزش اغلب کمال گرایی را تشویق یا تشدید می‌کند. در ورزش‌های انفرادی مانند ژیمناستیک یا دو میدانی، کمال گرایی ممکن است بسیار شایع باشد زیرا ورزشکار اغلب با خود رقابت می‌کند.

خانه یا محیط اطراف:

این حالت ممکن است شامل نیاز به تمیز بودن خانه یا حیاط فرد در هر زمان باشد. این حالت می‌تواند باعث شود که فرد مقدار زیادی از زمان و انرژی خود را صرف آراستن محیط اطراف خود کند و یا مطابق با استانداردهای زیبایی‌شناسی خود پیش رود.

بهداشت و سلامت:

از قضا، این نوع کمال گرایی ممکن است باعث مشکلات سلامتی شود. به عنوان مثال، شخصی ممکن است مسواک زدن دندان‌های خود را متوقف کند زیرا یک بار موفق به انجام این کار نشده است. این نوع کمال گرایی همچنین ممکن است منجر به اختلالات خوردن مانند کم‌خوری عصبی شود که در آن، افراد احساس می‌کنند مجبور به رعایت یک رژیم غذایی کاملا سالم هستند.

نحوه صحبت یا نوشتن:

وقتی فردی در مورد نحوه صحبت یا نوشتن خود کمال‌گرا باشد، ممکن است کیفیت گفتار یا نوشتن او کاهش یابد. ممکن است باعث شود که آنها خیلی کم صحبت کنند یا از ترس اشتباه کردن، از نوشتن اجتناب کنند.

ظاهر بدنی:

این نوع کمال گرایی می‌تواند باعث نگرانی بیش از حد در مورد آرایش یا استایل شخصی خود شود. آنها ممکن است ساعت‌ها طول بکشد تا انتخاب کنند چه چیزی بپوشند یا چگونه موهای خود را حالت دهند. کمال گرایی پیرامون ظاهر فیزیکی نیز می‌تواند منجر به اختلالات خوردن یا اعتیاد به ورزش شود.

منبع:

https://www.goodtherapy.org/learn-about-therapy/issues/perfectionism

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi