جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها

نشست خبری دادستان عمومی و انقلاب مرکز و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان درخصوص آسیب شناسی جرائم خشن و استفاده از سلاح در استان با حضور اصحاب رسانه ها در دادگستری کل استان برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و خبرنگار خبرگزاری میزان در استان،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 66817
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵

کرونا :

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها

نشست خبری دادستان عمومی و انقلاب مرکز و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان درخصوص آسیب شناسی جرائم خشن و استفاده از سلاح در استان با حضور اصحاب رسانه ها در دادگستری کل استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و خبرنگار خبرگزاری میزان در استان، در این نشست خبرنگاران سؤالات خود را در خصوص وقایع چند روز اخیر از سید علی ملک حسینی و سید عیسی حسنی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد پرسیدند.

سید عیسی حسنی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تمسک به مکتب شهید سلیمانی را موجب پیروزی و ظفرمندی انقلاب اسلامی دانست و در ادامه گفت: یکی از مظلوم ترین دستگاهها و نهادهای حقوقی دستگاه قضایی است، از حیث اینکه در بسیاری از موارد حتی از خودش هم نمی تواند دفاع کند.

ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: برخورد با مخلین نظم و امنیت چندین برابر شده است.دستگاه قضایی جور همه رامی کشد و با نزدیکان مقامات اول کشور برخورد شد و خدمات و نعمات نظام قابل بیان و گفتن نیست، برکت و اقتدار نظام این است که هرجا فسادی هست، برخورد شود.

نشست خبری دادستان عمومی و انقلاب مرکز و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان درخصوص آسیب شناسی جرائم خشن و استفاده از سلاح در استان با حضور اصحاب رسانه ها در دادگستری کل استان برگزار گردید.نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 13

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و خبرنگار خبرگزاری میزان در استان، در این نشست خبرنگاران سؤالات خود را در خصوص وقایع چند روز اخیر از سید علی ملک حسینی و سید عیسی حسنی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد پرسیدند.

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 14

سید عیسی حسنی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تمسک به مکتب شهید سلیمانی را موجب پیروزی و ظفرمندی انقلاب اسلامی دانست و در ادامه گفت: یکی از مظلوم ترین دستگاهها و نهادهای حقوقی دستگاه قضایی است، از حیث اینکه در بسیاری از موارد حتی از خودش هم نمی تواند دفاع کند.

حسنی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر بالا رفتن میزان هر جرم که دستگاه قضایی و انتظامی تلاش خود را دارند و کوتاهی ندارند اما می توانند بهتر باشند راه های درگیری در استان تغییر کرده جرائم خشن با قمه و اسلحه و شمشیر انجام می شود. اظهار داشت: این استان کمتر از ۵۰ سال شهر شده است،۴۰ سال قبل دادگاه در استان نبود و ریش سفیدان و طلبه ها بودند و یا به شیراز می رفتند ،یکی از دلایل اصلی بالا رفتن آمار پرونده ها خدمات نظام است.

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 15

حسنی افزود: متاسفانه استان ما مثل شهرستان دلیجان است روی سه راهی قرار گرفته است،جرائم در این مسیر رخ می دهد مسیر ترانزیت سلاح و مواد و مخدر است و بسیاری از اتفاقات و آسیب های اجتماعی از دست و قوت ما خارج است.

وی گفت: نقدهایی از دستگاه ها و ادارات قوه مجریه دارم که به موقع خواهم گفت.

وی در خصوص مسیرهای شوتی گفت: راهداری ما نیوجرسی برای تامین مسیر دوبانده نداشت، برای تامین آن می‌گویند بودجه ندارند این بخشی از کار است، تبلیغات سرزمین چهارفصل کردیم در بوق و کرنا کردیم مسافر وارد شهرستان ما می شود اما از او سرقت می شود، امنیت وجود دارد اما احساس نا امنی را ایجاد می کنیم .

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد افزود:زیربنای شهرسازی ما نداریم ،شهرک جهاد خیابان ها چند متری است؟ امکان پارک دارند؟ دستگاه قضا میراث دار اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده است.

حسنی گفت: شبانه مجتمع سردار شهید سلیمانی را ببینید که تا ساعت های پس از نیمه شب و سحرگاه همکاران ما مشغول کارند، بنابراین قاضی که شبانه روز کار می کند چه فرصتی برای شنیدن اظهارات طرفین را دارد

وی در خصوص کمبود فضاهای تفریحی در یاسوج گفت: جوانان ما در شهر جایی برای نفس کشیدن ندارند .در یاسوج پیست موتور رانی پیست خودور رانی نداریم جوان ما آخر شب در خیابان های شهر مانور می دهند.

حتی در خصوص توزیع ناعادلانه خدمات در شهر یاسوج گفت: بزرگترین منتقد این وضعیت، دادستان و معاون پیشگیری هست چه کسانی پشت قضیه عدم تمدید و بازبینی طرح تفضیلی شهر بودند و همان را اجرا نکردند. چرا در نقطه برخوردار شهر انبوه سازی کرده در طبقه ی ۷ و ۸ یک واحدی را ۲ میلیارد تومان میفروشند ولی در نقطه پایین شهر فردی را  برای پروانه ساخت مردم را خون جگر می کنند.

حسنی با اشاره به برگزاری ۳۰کارگاه آموزشی توسط دستگاه قضا و ضرورت هم افزایی ادارات استان گفت:  طرح جامع و تفصیلی باید به شدت پیگیری شود،در جنوب شهر قرار بود اقداماتی  انجام شود و در بلوار آیت الله ملک حسینی کوچه ها شش متری شود که جلوی این موضوع را گرفتیم .

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 16

حسنی افزود: کمیسیون ماده ۵ شهرداری در یک زمان منبع و منشأ فساد شده بود و دستگاه قضایی جلوی این کار را گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در خصوص طرح تفضیلی شهر بیان کرد: دادگستری مکاتبه ای برای اختصاص ۲ میلیارد برای طرح تفضیلی شهر هزینه کنید تا سیما و منظر شهر تغییر کند اما اقدامی صورت نگرفت.

حسنی افزود: برای طرح جامع تفضیلی، ۴۰۰ میلیون تصویب کرده اند و اما در شورای شهرسازی ایران هنوز تصویب نشده است و چنانچه تصویب شود، اگر بخواهیم هم اجرا کنیم از طرح عقبیم و باید برنامه های بعدی را طراحی کنند و در مناطقی که باید اجرا شود ساختمان ها ساخته شده اند.

دستگاه قضایی مانع از تعطیلی ۵۰ واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد شد
دنبال کنید

وی در خصوص برنامه های فرهنگی در دادگستری استان گفت: دستگاه قضایی بودجه فرهنگی ندارد از باب نظارتی در بخش های فرهنگی و اجتماعی باید حضور داشته باشیم که مقدار کمی بودجه داریم هم باید استانداری پرداخت کند.

وی گفت: اگر هیچ کاری نکرده باشیم ارتباط شبانه روزی با تمام رسانه ها داریم.

 

معاون قضایی دادگستری استان در ادامه به وظیفه قوه قضائیه در خصوص پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد: یکی از وظایف دستگاه قضایی پیشگیری از وقوع جرم است و هرجایی که لازم شد اقدام کرده ایم و برنامه مشاور شما در سیما آموزشی نکات ریز  حقوقی که از همه نقاط کشور با این برنامه تماس می گیرند.

وی افزود: در روز های گذشته قرار بود درگیری مسلحانه در یکی از نقاط استان اتفاق بیفتد اما سریع پیشگیری کردیم، خیلی از اتفاقات به این شکل بودند که مردم قبل از وقوع به ما اطلاع رسانی کردند و پیشگیری کردیم، پیشگیری از وقوع جرم در درگیری ها وجود دارد ۳ روز پیش یک  درگیری در گردنه ی کولی کش در حال اتفاق افتادن بود که ورود  و پیشگیری کردیم.

حسنی با اظهار اینکه برای پیشگیری از وقوع جرم اگر نشست با معتمدین را دستگاه قضایی برگزار کند از  همه ی نیروهای علمی، فرهنگی و صاحب نفوذ بین مردم استفاده می شود، افزود: در لیستی از نخبگانی که ظرفیت و شخصیت اجتماعی دارند از هر طایفه یک نفر را که نفوذ کلام و آبرو دارد، مأمور حل و فصل دعاوی قرار میدهیم.

در ادامه این نشست سید علی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در سخنانی اظهار داشت: برخی از اقدامات دادگستری رسانه ای نمی شود. کاهش موجودی در دادسرا داشتیم.

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 17

در دستگاه قضایی استان دنبال کار رسانه ای و حرف زدن نباشیم هر آنچه که انجام داده ایم بگوییم. نمیتوانیم آبروی افراد را ببریم.

ملک حسینی گفت: برخورد با مخلین نظم و امنیت چندین برابر شده است.دستگاه قضایی جور همه رامی کشد و با نزدیکان مقامات اول کشور برخورد شد و خدمات و نعمات نظام قابل بیان و گفتن نیست، برکت و اقتدار نظام این است که هرجا فسادی هست، برخورد شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ادامه اظهار کرد: مجموعه دستگاه قضایی برخی جاها پیشنهاداتی داشته که در دیوان عالی کشور به عنوان رأی وحدت رویه صادر شده است و منبع و منشاء آن دادگستری استان بوده است.

ملک حسینی افزود: رئیس کل دادگستری استان به شدت پیگیر برنامه های آموزشی هستند و جلسات نقد رأی داریم که وکلا و اساتید دانشگاه حضور پیدا می کنند.

وی با اشاره به اینکه متوسط ورودی دادسرای مرکز استان ماهی ۲ هزار پرونده به شعب ارجاع می شود، گفت:  به هر قاضی ماهیانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ ارجاع می شود.در استان ما یک فرهنگ مراجعه به دادسرا و دادگاهها هست که از روز اول تا رفتن پرونده به اجرای احکام ارسال شود. برخی افراد هر روز در دادگاهها هستند. و این یک ضعف فرهنگی است.

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 18

ملک حسینی گفت: در حوزه جرائم خشن افزایش صدور قرار بازداشت موقت داشتیم و ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش بازداشت موقت داشته ایم که یک امتیاز منفی است جرایم علیه اشخاصی که فراوانی آن نسبت به کشور کم است.

در حالی که استان ۳۱ کشور هستیم که نسبت به فراوانی جرم بازداشتی بیشتری نسبت به کشور داشته ایم که برخورد ما قاطع بوده است.

 

این مقام قضایی در خصوص درصد فراوان افرادی معرفی شده به زندان اظهار داشت: ۷/۸۶ درصد در سال جاری زندانیان بدون سابقه ۳/۱۳ سابقه قبلی دارند که می شود می توان نتیجه گرفت زندان محل ورود مجرمان حرفه ای و  مجرمان بالفعل است اما برای شرایط خاص استان مجبور شدیم افرادی که با سلاح مرتکب جرم می شوند و فاقد سابقه کیفری بوده اند به زندان معرفی کنیم اما آیا زندان وی را اصلاح می کند که تا حدودی این کار زندانی را اصلاح می‌کند.  اما همه ی آن نیست.

 

مدعی العموم مرکز استان تصریح کرد: ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش بازداشت موقت داشتیم ، در حوزه جرایم خشن که جرم اول است فراوانی مان نسبت به کشور کم است اما تعداد زندانی هایمان در این بخش بیشتر بوده است، برخورد ما در جرایم خشن قاطع بوده است مدام نگوییم برخورد نمی شود چرا که برخورد می شود و تصور عموم در این است از هر کسی شکایت شد باید فوری روانه زندان شود اگر قرار باشد اینگونه باشد باید ده ها زندان در یاسوج ساخته شود.

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 19

ملک حسینی گفت: در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار فقر یک درصدی زندانی است که استان ما ۵۰ نفر از نُرم کشوری بالاتر است جایگاه ششم کیفری را نسبت به زندانیان کشور داریم هرچند برخورد شده اما نتیجه مطلوب بدست نیامده است.

ملک حسینی گفت: تصور عموم در این است از هر کسی شکایت شد باید فوری روانه زندان شود شاکی ها انتظار دارند وقتی از فردی شکایت میکند باید فوری بازداشت شود،اینگونه که نمی شود،اول  قاضی باید به نتیحه برسد.، گر قرار باشد اینگونه باشد باید ده ها زندان در یاسوج ساخته شود.

وی گفت:برخی می گویند نیروی انتظامی افرادی را دستگیر کرده اما قاضی آزاد می کند، آیا هر کسی را نیروی انتظامی دستگیر کرد، جایگاهش زندان است.

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 20نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 21

ملک حسینی گفت:اگر در جرایم خاص فردی آزاد باشد بیم تجری وجود دارد و قدرت نمایی با سلاح تاحد ضرورت بازداشت موقت فرستاده می شود.

دادستان به مرکز استان در خصوص طولانی شدن زمان رسیدگی به برخی پرونده ها، بیان کرد: رسیدگی به برخی پرونده ها طولانی می شود اگر نیاز  به معرفی به پزشکی قانونی داشته باشد که نیازمند معاینه مجدد باشد و اگر شکستگی عضوی باشد حتی نوع شکستن در میزان تعیین جرم مؤثر است.

امام جمعه دیشموک : آقایان مسؤول؛ آب دیشموک قابل خوردن نیست
دنبال کنید

وی در خصوص نزاع چند سال قبل که در میدان امام حسین (ع) (فلکه استانداری) رخ داد، با تاکید بر اینکه احکام تبعید زیادی در استان داریم ،اما برای اجرای آنها اول باد حبس شان تمام شود، گفت: هیچکس در پرونده استانداری آزاد نشده  و بالغ بر ۸تا ۹ ماه بازداشت موقت و در احکام آنها ۳۰ ماه حبس ،شلاق و تبعید صادر شده است و در حال گذراندن حبس هستند و در این پرونده هیچ کس آزاد نشده است.

دادستان مرکز استان افزود: فردی که با قمه مردم را زخمی کرده است  این عمل قطعا حکم حبس  دارد و در همه ی آیتم ها دستگاه قضا قاطع و سریع بوده و صلاح نیست تعداد بازداشتی ها و قصاص ها علنی شود،گاهی از این افراد که  قصاص شده اند توسط برخی ها اسطوره سازی شده است.

ملک حسینی با اظهار اینکه زندان یک مصیبت و خانواده های زندانیان یک مصیبت دیگر است. در خصوص سرکشی به خانواده ی زندانیان اظهار داشت: رئیس کل  دادگستری استان سرکشی منظم را از خانواده زندانیان دارند و در حوزه حقوق عامه دادستان به عنوان مدعی العموم مدافع حقوق جامعه هست.

وی در خصوص تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی گفت: هرجا تصرف اراضی می شده یاحتی لوله ی آبی شکسته شود ما ورود می کنیم. ادارات منابع طبیعی، محیط زیست راه و شهرسازی وظایف شبه قانونی دارند که خودشان ورود کنند و جلوی تخلف را بگیرند.

وی گفت: در پرونده سقاوه از حوزه حقوق عامه ورود کردیم.

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 22

ملک حسینی در خصوص ایجاد پاسگاه انتظامی در حاشیه شهر یاسوج گفت: ایجاد پاسگاه انتظامی وظیفه نیروی انتظامی است که در شورای تأمین استان مطرح کردیم.

سید علی ملک حسینی با اشاره به اینکه آیا دستگاه قضایی یک دستگاه فرهنگی است و فعالیت فرهنگی اول کار دستگاه قضای است، اظهار داشت: در خصوص پیشگیری از وقوع جرم در حوزه ادارات، از روزی که آمدم برنامه محور وارد شدم، برخی ادارات به وظایف خود عمل نمی کنند، که منجر به تشکیل پرونده در دستگاه قضایی می شود.

دادستان مرکز استان در خصوص فعالیت شورای فرهنگ عمومی گفت : شما رسانه ها کنید از اعضای  این شورا مطالبه گری نمایید و بخواهید چه کارهایی انجام داده اند این شورا چه خروجی داشته است، ما دیگر نمی توانیم به همه ی موضوعات ورود پیدا کنیم، و راستای انجام وظیفه از همان ساعت ۷ صبح تا ۲ ظهر بیایم و چند پرونده را ببینیم و حل و فصل کنیم، نان مان حلال  شرعاً حلال است.

وی در خصوص ساختمان های سروک اظهار کرد: ریشه ی سروک در طرح تفضیلی است.

چون شهری که مهاجر پذیر و اراضی آن محدود است کسی نرفته در اراضی ملی خانه بسازد این قدر طرح تفضیلی را نگه داشته اند که منجر به خانه سازی در اراضی کشاورزی سروک شده است و اقدامات عجولانه نکنیم.

دادستان مرکز استان ضمن تشکر از رسانه های استان گفت: خیلی از اقداماتی که انجام داده ایم ناشی از اطلاع رسانی اصحاب رسانه بوده است.

ملک حسینی در خصوص تلاش و کار شبانه روزی بر روی پرونده های قضایی تصریح کرد: در خصوص مفاسدی که هست کدام پرونده به دادگستری ارجاع شد و یا پیگیری و وقت شبانه روزی و قاطعانه روی آن کار نشده و وقت گذاشته نشده است.

وی گفت: ریشه ی بسیاری از فسادها در قوانین ماست.

دادستان مرکز استان درباره ی ترک فعل برخی مدیران استانی گفت: برخی از ترک فعل ها مصداق محرمانه ای ندارند و وظیفه مقامات بالای سازمان مربوطه هست که مدیر را تغییر دهد

ملک حسینی به برخورد با جرائم اشاره نمود و افزود: در برخورد با مفاسد هر جرمی که مستندسازی و اسناد آن به دادستانی برسد از آن مغفول نبوده تشنه ی آن هستیم که پرونده ای در خصوص مفاسد تشکیل شود تا برخورد لازم صورت بگیرد.

ملک حسینی دادستان مرکز استان نیز در این نشست با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در استان های قومی و عشیره ای وجود دارد این است که قاضی بومی همیشه در سیبل اتهام قرار دارد گفت: خدا را شاهد میگیرم  قضات استان از پادکست دست ترین افراد امروز از جان و مال و ناموس مردم محافظت میکنند و افتخار می کنیم که همکاران ما خودشان را ملزم به ارایه خدمات می دانند.

ملک حسینی به کادر قضایی استانی که اکثرا بومی هستند اشاره و اظهار داشت:  کار برای قضات بومی خیلی سخت است به هیچ وجه قضات غیر بومی نمی توانند مانند قضات غیر بومی کار بکنند استان کاهش کهگیلویه و بویراحمد که ۱۰۰ درصد قضات آن بومی هستند افتخار است.

و در پرونده هایی که جرم خشن هست برخورد قاطعانه صورت می گیرد. کسانی که مانده اند و دغدغه کار رادارند دلسوز استان هستند و به فکر استان هستند.

مردم به دستگاه قضایی امیدوارند که در همه ی جهات کار می کنند.

مردم استان ما تبهکار و مجرم نیستند و اکثر معضلات ما اجتماعی و فرهنگی است.

وی گفت: لازم است فضایی در جامعه ایجاد شود که عملی قبیح شمرده شود و سپس با هنجار شکنان برخورد شود چرا همه ما به داشتن اسلحه افتخار می کنیم.

نشست خبری دادستان عمومی استان با حضور اصحاب رسانه ها 23

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در پایان با اظهار تأسف از نخبه کُشی های که در استان انجام می شود اشاره و افزود: وقتی در استان به نیروهای نخبه استانی افتخار می کنیم ولی هیچ انگیزه ای برای خدمت در استان ندارند و دائم به هم برچسب پارتی بازی می زنند و در استان قضات سابقه کمتری دارند اما جوان هستند و به همت رییس کل دادگستری استان در اتقان آراء یکی از استان های شاخص کشور هستیم.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi