جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیمه ضرورت مغفول مانده در مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد

گچساران – کرونا نیوز – ۱۶ سالی می شود که دولت برای فراهم کردن زمینه معیشت پایدار اهالی روستایی و عشایری کشور صندوق بیمه را راه اندازی کرده است اما این بیمه بنا به دلایلی آنچنانکه باید و شاید نتوانسته جای خود را بین مردم این مناطق در کهگیلویه و بویراحمد باز کند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 66346
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

افزون بر ۴۰۰ هزارنفر از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری این استان در مناطق روستایی،عشایری یا شهرهای ۲۰هزار نفر سکونت دارند اما تنها ۲۷ هزار خانوار با جمعیت ۱۰۸هزار نفر کهگیلویه و بویراحمدی زیرپوشش صندوق بیمه روستایی و عشایر قرار گرفته اند.

به عبارت بهتر تنها حدود ۲۵ درصدجمعیت هدف استان از بیمه اجتماعی که پشتوانه ای برای رفاه حال آینده آنان محسوب می شود استقبال کرده اند که نیاز است تا با تلاش های گسترده تر زمینه جذب تعداد بیشتری از شهروندان این استان برای قرار گرفتن زیرپوشش بیمه اجتماعی فراهم شود.

یک سوم از حق بیمه صندوق بیمه روستایی و عشایر از سوی بیمه شده و ۲ سوم آن توسط دولت پرداخت می‌شود که این خود فرصتی برای ساکنان این مناطق است  اما خشکسالی های پیاپی و پایین بودن درآمد اهالی مناطق روستایی و عشایر کهگیلویه و بویراحمد از سویی و ناکافی بودن آگاهی های آنان درباره مزایای این بیمه باعث شده مردم نتوانند هزینه های مورد نیاز قرارگیری زیرپوشش بیمه را تامین کنند.

از  آنجا که یکی از عوامل مهم توسعه روستاها و مناطق عشایری برخورداری از نظام بیمه حمایت‌های اجتماعی محسوب می شود نیاز است تا با برنامه ریزی بهتر و تلاش بیشتر رسانه های ارتباط جمعی زمینه افزایش ضریب بهره مندی این مناطق از بیمه اجتماعی فراهم شود.

بر اساس تبصره (۷) ماده (۲) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، کارکنان مراکز موضوع این قانون (کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها، مراکز تلقیح مصنوعی، شرکت‌های مهندسی و خدمات مشاوره فنی،اجرایی،مدیریتی،مالی و بیمه اقتصادی،بازرگانی و کشاورزی) در صورت استقرار در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، مشمول قانون صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر می‌شوند.

این صندوق، بر پایه نظام تأمین اجتماعی و با هدف رفاه، آرامش و آسایش اقشار روستایی و عشایری در سال ۱۳۸۴ تشکیل شده است و مطابق با تعاریف بین المللی، خدمات ارزشمندی ارائه می دهد که برخی عشایر از وجود آن بی خبرند و برخی نیز قید مزایای آن را زده اند.

رها کردن کودکان کار آسیب های اجتماعی زیادی به همراه دارد
دنبال کنید

اما با توجه به اینکه دولت یارانه قابل توجهی را به این صندوق اختصاص داده است بهره‌مندی از آن می‌تواند بهترین و به صرفه‌ترین گزینه برای بهبود معیشت روستاییان و عشایر باشد.

مزایای بیمه روستایی و عشایر

به گفته کارشناسان پیشگیری از مهاجرت روستاییان و عشایر به مناطق شهری، کاهش اختلاف طبقاتی، تامین امنیت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد از مهمترین مزایای صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر می باشد که نیاز است تا همه اهالی از آن بهره‌مند شوند.

بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، مستمری بازماندگان و نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای  از ویژگی های صندوق بیمه روستاییان و عشایر است که قرار گرفتن اهالی زیرپوشش آن آینده آنان را تضمین می کند .

بیمه روستایی و عشایر فرصت طلایی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود اطلاع رسانی های انجام شده به دلیل پایین بودن درآمد برخی اهالی میزان استقبال از این بیمه کمتر از حد انتظار بوده است.

عیسی کریمی  افزود: بیمه روستایی و عشایری فرصت طلایی برای یک زندگی راحت و بی دغدغه در دوران پیری و بازنشستگی است.

وی با تاکید بر اینکه هزینه بالای برخی از بیمه‌ها عامل بازدارنده مهمی در نداشتن تمایل افراد به بیمه است، افزود: صندوق بیمه اجتماعی با درنظرگرفتن سطوح مختلف درآمدی این مشکل را حل کرده است.

کریمی بیان کرد: برای آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی بیمه و ایجاد بستر بهره‌مندی متقاضیان از مزایای بیمه اجتماعی، ضمن برگزاری نشست‌های ترویجی و آموزشی از ظرفیت توانمند شبکه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی که مورد اعتماد بهره‌برداران در سطح استان هستند نیز استفاده می شود.

۲۶ کارگزاری آماده ثبت نام از متقاضیان

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۶کارگزاری این بیمه در فرمانداری ها، بخشداری ها و اداره های امور عشایر آماده انجام کار ثبت نام و تمدید قرارداد متقاضیان در استان هستند.

کریمی اظهار داشت:افرادی که سن آنان ۱۸ تا ۵۰ سال است می توانند برای قرار گرفتن زیر پوشش خدمات صندوق بیمه روستایی و عشایری به کارگزاری های مستقر در شهرستان محل سکونت خود مراجعه و از مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مستمری ماهیانه بهره مند شوند.

حاشیه و متن جلسه شورای شهر یاسوج/ با این 3 ضلع بیشتر آشنا شویم
دنبال کنید

وی پرداخت دو برابر سهم بیمه شده از سوی دولت، امکان نقل و انتقال سوابق بیمه شده به صندوق های بیمه گر و دریافت مستمری پیری پس از ۱۵سال پرداخت حق بیمه و داشتن ۶۵سال سن از ویژگی‌های صندوق اجتماعی بیمه کشاورزان، عشایر و روستائیان اعلام کرد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: هریک متقاضیان استان می توانند با پرداخت سالیانه ۳۹۰ هزار تا یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان زیر پوشش خدمات این بیمه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: کشاورزان غیرساکن در روستا، روستاییان و عشایر، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر۲۰هزار نفر، مربیان مهدکودک ها، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری در روستاها و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر و کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی می‌توانند بیمه اجتماعی شوند.

بهره مندی ۸۹۰ خانوار از مزایای مستمری

وی تاکید کرد: در زمان حاضر۸۹۰ خانوار با جمعیت ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از خدمات مستمری صندوق بیمه روستایی و عشایر در کهگیلویه و بویراحمدبهره مند هستند.

کریمی ابراز داشت: هر یک از خانوارهای زیر پوشش صندوق بیمه روستاییان وعشایر براساس نوع بیمه ای که انتخاب کرده اند ماهیانه بین ۶۵۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

کریمی افزود: این صندوق تاکنون ۲۷ هزار خانواده کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت بیش از ۱۰۸ هزار نفر را زیرپوشش خدمات بیمه روستایی عشایر قرار داده است.

به گفته کریمی ارائه خدمات بیمه اجتماعی به کاهش فقر، بهبود زیرساخت‌های اقتصادی و در نتیجه توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی بخش کشاورزی، روستایی و عشایری منجر می شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی و ۷۰ هزار نفر عشایرنشین دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi