شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

معیشت معلمان از عناصر لازم برای دستیابی به یک آموزش و پرورش کارآمد و با انگیزه است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معیشت معلمان یک مسئله جدی در سیاستگذاری‌های کشور است، گفت: نباید به شغل معلمی به عنوان اشتغالزایی و رفع بیکاری نگریست چرا که در این صورت تعداد افراد کم انگیزه و نامناسب برای شغل معلمی افزایش پیدا خواهد کرد و آسیب آن را نسل‌های آینده تجربه خواهند نمود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 109931
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

کرونا :

معیشت معلمان از عناصر لازم برای دستیابی به یک آموزش و پرورش کارآمد و با انگیزه است
ویس کرمی

مهرداد ویس‌کرمی در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت با گرامیداشت یاد و خاطره معلم عاشق و زمان شناس و پرتلاش استاد مرتضی مطهری، روز معلم را به تمام معلمان عزیز و عاشق که دل در گرو تعلیم و تربیت دانش آموزان و دانشجویان دارند تبریک گفت و تاکید کرد: فرآیند تعلیم و تربیت امری فراتر از یک آموزش صرف است، به عنوان مثال کسی که می‌خواهد زبان آلمانی را برای یک مسافرت یاد بگیرد نیازمند یک آموزش است اما فرآیند تعلیم و تربیت مسیری همه جانبه، چند بعدی و نیازمند مقدمات متعددی است که بدون آنها امر تعلیم و تربیت ابتر می‌ماند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معلم و مربی یکی از عناصر اصلی و موثر در امر تعلیم و تربیت است، افزود: آموزش دهنده هم به عنوان الگو می‌تواند نقش محوری را در تعلیم و تربیت ایفا نماید. کسی که می‌خواهد دیگران را تربیت کند و نقش الگو را برای او داشته باشند باید چند نکته اساسی از دریافت آموزش و مهارت کافی برای ایفای نقش آوزشی و تربیت دانش آموزان مد نظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه روحیه ایثار و از خود گذشتگی از ویژگی‌های بارز حرفه معلمی است، اظهار داشت: داشتن تمرکز عشق و علاقه به انجام آموزش و تربیت، استقامت و حوصله کافی برای حل مشکلات احتمالی که در مسیر آموزش و تربیت، خودساختگی و داشتن هدف متعالی در زندگی و روحیه ایثار و از خود گذشتگی برای انتقال اندوخته‌های خود به دانش آموز و دانشجو، استفاده از تجربیات دیگران و به روز بودن در حیطه دانش روز و مهارت‌های به روز شده برای انتقال دانش و تربیت نسلی که به طور طبیعی با او دارای فاصله نسلی و متاثر از زمان خویش است از خصوصیات بارز شغل حرفه معلمی است که این شغل را نسبت به سایر مشاغل متفاوت کرده است.

بسیج جهانی فرزندان اسلام در منطقه تشکیل شده است
دنبال کنید

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی فراهم نمودن لوازم تعلیم و تربیت را ضرورت کلی در امر آموزش دانست و یادآور شد: نمی‌توان با به کارگیری عناصر ضعیف و بدون انگیزه‌های متعالی و عمیق به اهداف فوق دست پیدا کرد. روشن است که فرایند جذب معلم و ارتقای مهارت آموزشی و پرورشی یک فرآیند جاری، ساری و دائمی است که گاهی حفظ یک معلم در سطح قابل قبول بسیار مهم‌تر از جذب افراد مستعد و حتی نخبه است.

وی با بیان اینکه آرامش روانی و معیشتی معلمان یکی از عناصر لازم برای دستیابی به یک آموزش و پرورش کارآمد و با انگیزه است؛ تاکید کرد: رقابتی بودن و دیده شدن تلاش‌های معلمان می‌تواند به انگیزه‌های آنان برای کار بیشتر و ماندگاری در حرفه معلمی کمک نماید. از نظر عملی هم باید یک نقشه راه مشخص و بلند مدت برای تعلیم و تربیت کشور فراهم شود که مانع از تغییرات موسمی و متاثر از جریان‌های سیاسی شود.

ویس کرمی با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی معلمان می‌تواند «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» معنا پیدا کند، یادآور شد: باید نقشه‌ و مسیر راه، مدنظر قرار گیرد و قوانین مورد نیاز برای تحقق آن، به تصویب کمیسیون آموزش و مجلس شورای اسلامی برسد، قوانینی مانند رتبه‌بندی معلمان می‌تواند در این راستا معنای خود را پیدا کند که گرچه برای رسیدن به برخی از اهداف خود مانند افزایش کیفیت آموزش تا حدودی فاصله گرفت اما در صورت اجرای درست، می‌تواند یک تحرک نسبی در معلمان ایجاد کرده و انگیزه‌های آنان را برای تلاش بیشتر افزایش دهد. البته با این قانون بهبود نسبی هم در معیشت معلمان انجام شد اما به دلیل مشکلات متراکم گذشته امکان تحقق کامل این اهداف فراهم نگردید که لازم است در آینده با وضع قوانین جدید و بازنگری آیین نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی، اشکالات آن به صورت نسبی برطرف گردد.

انرژی‌ تجدیدپذیر از محورهای مهم سرمایه گذاری در خراسان جنوبی است
دنبال کنید

این نماینده مردم با بیان اینکه معیشت معلمان یک مسئله جدی در سیاستگذاری‌های کشور است، اظهار داشت: نباید به شغل معلمی به عنوان اشتغال زایی و رفع بیکاری نگریست چرا که در این صورت تعداد افراد کم انگیزه و نامناسب برای شغل معلمی افزایش پیدا خواهد کرد و  آسیب آن را نسل‌های آینده تجربه خواهند نمود.

ویس کرمی با انتقاد از رویه غلط جذب معلم در سیستم آموزشی کشور، اظهار داشت: اصلاح رویه غلط جذب معلم در سال‌های گذشته، آموزش و پرورش را با مشکلات جدی درگیر نموده و نیازمند تدبیر است که با مصوبه آبان ماه سال ۹۹ شورای انقلاب فرهنگی تا حدودی از ازدیاد مشکل جلوگیری شد اما این به معنای پایان کار نیست بلکه تقویت دانشگاه فرهنگیان و آموزش و تربیت و توانمندسازی مستمر افراد شاغل در آموزش و پرورش کشور باید با جدیت دنبال شود و این امر مستلزم عزم جدی در قوای مجریه و مقننه برای رفع مشکلات متعدد بودجه‌ای و اقتصادی آموزش و پرورش کشور است.

وی توجه دولت و مجلس به ثبات مدیریت کارآمد در آموزش و پرورش را امری ضروری دانست و گفت: تاکنون به این مهم توجه نشده و متاسفانه مجالس گذشته بدون توجه به این مسئله عمل نموده‌اند. چگونه می‌توان انتظار داشت که یک وزیر در طول دو سال مشکلات کهنه و مزمن آموزش و پرورش کشور را با آن همه گستردگی و عمق برطرف نماید؟ به هر حال آنچه در شرایط کنونی بسیار کارساز است و تاکنون نیز عامل اصلی پیشرفت تعلیم و تربیت کشور بوده است «عشق به حرفه شریف معلمی» است که در کنار سایر عوامل -همانند بهره‌ هوشی و خودساز ساختگی و تقوا می تواند ضامن تربیت و تعلیم نسل آینده باشد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi