شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرح منظومه روستایی ، زمینه ساز شکوفایی ظرفیت های پنهان گچساران

گچساران- کرونا نیوز- چند سال از اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی که منجر به ایجاد اشتغال و تولید محصولات جدید کشاورزی در گچساران شده می گذرد و این طرح با پیگیری جدی تر می تواند منجر به شکوفایی ظرفیت های پنهان اقتصادی در این شهرستان شود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65637
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

کرونا :

طرح منظومه روستایی ، زمینه ساز شکوفایی ظرفیت های پنهان گچساران

به گزارش کرونا نیوز ، برای نخستین بار پرورش کرم های ابریشم و میلورم و کشت زعفران در قالب طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در گچساران آغاز شده که افزون بر تنوع بخشی به تولید باعث یافتن بازارهای فروش مناسب و کسب درآمد برای اهالی مناطق روستایی شده است.

در شرایطی که فروش برخی از محصولات کشاورزی نظیر لیموترش، پرتقال، نارنگی، گوجه فرنگی،هندوانه به قیمت واقعی برای بهره برداران گچسارانی همواره با مشکل مواجه بوده است امید می رود مسوولان متولی طرح توسعه پایدار منظومه روستایی این شهرستان با ادامه جدی این طرح برای بهره گیری از ظرفیت ها و شناسایی تولید محصولات متناسب با اقلیم منطقه تلاش بیشتری داشته باشند.

تاکنون ۴۱ طرح اشتغالزا در زمینه های پرورش کرم ابریشم، کشت زعفران ، طرح های بومگردی ،پرورش  گیاهان دارویی، پرورش کرم میلورم،فراوری محصولات باغی در قالب طرح توسعه پایدار منظومه روستایی گچساران اجرا شده که سبب ایجاد تعدادی فرصت جدید شغلی و افزایش انگیزه اهالی برای ماندگاری در مناطق روستایی این شهرستان شده است. 

طرح توسعه پایدار منظومه روستایی از آغاز تاکنون

طرح توسعه پایدار منظومه روستایی براساس بند ح ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه به پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در چارچوب طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه ای یا سایر طرح های فرادست تهیه و تدوین شده است.

طرح توسعه پایدار منظومه روستایی که از سال ۱۳۹۹ در روستاهای گچساران با مشارکت  بنیاد مسکن، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه های اجرایی عملیاتی شد. این طرح به دلیل وجود زیرساخت های اولیه مطلوب روستایی از جمله طرح هادی در سال ۱۳۹۹ به صورت پایلوت در گچساران کلید خورد و موفقیت نسبی آن مسئولان را مصمم به گسترش در نقاط دیگر کشور کرده است.

مزایای طرح توسعه  پایدار منظومه روستایی

بیشتر روستاهای گچساران دارای زیرساخت های مختلفی چون جدول گذاری،آسفالت معابر، ایجاد فضای سبز، پارک های تفریحی و تاسیسات زیربنایی چون آب،برق و گاز هستند و اکنون با اجرایی شدن طرح توسعه پایدار منظومه روستایی ،مسیری مطمئن برای بهبود معیشت و افزایش درآمد اهالی این روستاها گشوده شده است.

رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  در این طرح براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت و ظرفیت های شغلی، اجتماعی و اقتصادی روستاها به تفکیک، منظومه هایی طراحی می شود.

امیر بهمن فاطمی افزود:هدایت صحیح بهره برداران به مسیرهایی با بازده بهتر هدف اصلی این طرح است که بر اساس طرح مطالعات برنامه‌ریزی و آموزش به بهره برداران با همکاری دستگاه های اجرایی انجام می شود.

۱۷۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان نوسازی شد
دنبال کنید

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات کنونی تولید ناشی از عدم امکان سنجی و به نوعی بی‌برنامگی بوده است تاکید کرد: طرح توسعه پایدار منظومه روستایی گره گشای مشکل کمبود درامد و وضعیت معیشتی این مناطق است.

دستاورد های طرح

رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:تاکنون ۴۱ پروژه در قالب این طرح در روستاهای گچساران اجرا  شده است.

امیر بهمن فاطمی افزود: هم اکنون ۴۷۱طرح در قالب توسعه پایدار منظومه روستایی براساس ظرفیت های مناطق در خوشه های خدمات، کشاورزی ، گردشگری و صنایع دستی در دست اجراست که در صورت بهره برداری هر کدام می تواند منجر به خلق  سه فرصت جدید شغلی شود.

از آنجا که تاکنون بخش عمده ای از سرمایه گذاری های انجام شده طرح توسعه پایدار منظومه روستایی گچساران آورده بهره برداران بوده انعقاد تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید به منظور راه اندازی صندوق های خرد محلی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت می تواند گامی برای  توانمندسازی روستائیان برای مشارکت بیشتر باشد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید گچساران نیز گفت: ۲۵ صندوق خرد محلی ویژه اهالی روستایی این شهرستان در قالب طرح توسعه پایدار منظومه روستایی با هدف حمایت از کسب و کارهای کوچک ایجاد شده است.

ارسلان عرب پور با اشاره به اینکه هر یک از صندوق های خرد محلی ایجاد شده ۱۵ تا ۵۰ نفر عضو دارند تاکید کرد: این صندوق ها براساس ظرفیت های هر منطقه در بخش های صنایع دستی،گردشگری،کشاورزی و سایر فعالیت های اقتصادی تشکیل شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید گچساران ابراز داشت: مراحل تشکیل پرونده ۱۴ صندوق خرد محلی در دیگر مناطق روستایی این شهرستان در دست اقدام است. 

رویکرد علمی محور اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی 

از آنجا که رویکرد علمی و نگاه کارشناسانه گام نخست برای کسب درآمدهای بیشتر در طرح های تولیدی و اشتغالزا محسوب می شود قرار داشتن محور برنامه های طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بر دیدگاه های کارشناسی روزنه ای امیدبخش برای بهره گیری اصولی از ظرفیت ها  و بهبود معیشت جامعه هدف است.

رئیس بنیاد مسکن: پیگیر افزایش تسهیلات مسکن در سی سخت هستیم
دنبال کنید

فاطمی اظهار داشت: مطالعات طرح توسعه منظومه روستایی با هدف توسعه پایدار و با رویکرد اقتصادی، اجتماعی و اشتغال زایی در گچساران از سوی مشاوران انجام شده و متولیان از زمان شروع تا کسب نخستین درآمد درکنار مردم هستند.

به گفته وی در زمان حاضر کارشناسانی به عنوان تسهیل گر برای شناسایی ظرفیت های توسعه و اشتغال ، انجام اقدام های آموزشی و جلب مشارکت اهالی متقاضی در روستاهای گچساران فعالیت می کنند.

مزایای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی

بهره وری از ظرفیت های مختلف برای رونق اشتغال یکی از مزایای این طرح است به عنوان مثال یک مدرسه که در سال های دور در روستای مارین ساخته و معطل مانده بود حالا با استفاده از ظرفیت های طرح مذکور محل انجام فعالیت هایی چون نوغانداری و اقامتگاه گردشگران شده است.

رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید  کرد: اجرای طرح توسعه منظومه روستایی موجب تعامل و هم‌افزایی هرچه بهتر دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه پایدار و هدفمند روستاها می شود.

به گفته وی، منظومه‌های روستایی به‌عنوان طرحی که ماهیت یکپارچه و فرابخشی دارد در گچساران به صورت پایلوت در حال انجام است و تجربه ای خوب برای اجرا در دیگر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

فاطمی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از مهاجرت روستاییان باید به معیشت و اقتصاد ساکنان روستاها توجه شود، اضافه کرد: بر این اساس  طرح‌ های عمرانی  را باید با توجه به نیاز مردم و مشارکت شوراها و دهیاری اجرا کرد.

از آنجا که گچساران ۳۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و کارشناسان تاکید می کنند که تنوع بخشی به تولید مهمترین راهکار برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای این شهرستان است قطعا  ادامه طرح منظومه توسعه پایدار روستایی با فراهم کردن زنجیره تولید تا فروش مطالبه روستاییان از مسئولان دولت سیزدهم است.

وجود آب و هوای متنوع، بناهای تاریخی، زیبایی های طبیعی ، صنایع دستی از دیگر پتانسیل های رونق اشتغال و تولید در روستاهای گچساران است که طرح توسعه پایدار منظومه روستایی می تواند به شکوفایی این بسترها کمک کند.

بخش مرکزی شهرستان گچساران ۱۲۰ روستا، ۲۶ هزار و ۶۳۸ نفر جمعیت روستایی و ۱۰ هزار نفر جمعیت عشایری دارد که شغل بسیاری از آنان کشاورزی و دامپروری است.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi