جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تکاپوی دولت برای تحقق مطالبه دیرینه فرهنگیان

یاسوج- کرونا نیوز – پس از گذشت سال ها از مطالبه معلمان که همان اجرای طرح رتبه بندی است دولت سیزدهم در راستای گام های تحولی خود در حوزه های مختلف مصمم به انجام آن شده تا به این حق دیرینه جامعه آموزشی جامه عمل پوشانده شود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 64572
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲

کرونا :

تکاپوی دولت برای تحقق مطالبه دیرینه فرهنگیان

به گزارش کرونا نیوز ، سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ با حضور ۱۷۱ هزار دانش آموز در سه هزار مدرسه و ۹ هزار کلاس درس همزمان با سراسر کشور در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و امسال با توجه به شرایط کرونایی کلاس های درس در این استان به  صورت حضوری، غیرحضوری و ترکیبی برگزار می شود.

با هجوم ویروس کرونا نظام های آموزش و پرورش در سراسر دنیا با چالش هایی روبه شدکه این موضوع  موجب گردید تا سال قبل به دلیل شرایط کرونایی کلاس های درس به صورت آنلاین در همه استانها از جمله کهگیلویه و بویراحمد برگزار شود.

پژوهش ها و مطالعات نشان داده هیچ روشی جای آموزش حضوری و حضور در کلاس را نمی گیرد و رابطه مستقیم دانش آموز و معلم برای یادگیری ضرورتی انکار ناپذیر است.

ویروس منحوس کرونا با همه بدی هایی که با خود به همراه داشت اما زیبایی های شغل معلمی را به خوبی به تصویر کشید و نشان داد معلمان مجاهدان جبهه دانایی هستند و اهمیت حضور و جایگاه معلم برای همه بیش از پیش هویدا گشت.

بنا به سخنان شهید مطهری « معلم همچون شمعی می سوزد تا به دانش آموزان روشنایی و جان تازه ای ببخشد» و در همه شرایط معلم پای کار است و از هیچ تلاش و ایثاری کوتاهی نمی کند.

تعداد کل معلمان  استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۲هزار نفر که مطالبه جدی آنها همراه با دیگر معلمان کشور تحقق و اجرای طرح رتبه بندی است که سالها مسکوت مانده است .

رتبه‌بندی معلمان برنامه‌ای است که با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر مبنای صلاحیت، شایستگی و تجربه آنان از سوی هیات وزیران تصویب شده است.

بر اساس این قانون معلم با توجه به مهارت‌ها، توانمندی‌ها و دانشی که دارد، ارزیابی و رتبه بندی می‌شود.

به گفته کارشناسان طرح رتبه بندی معلمان کیفیت آموزش در کشور را متحول خواهد کرد و از سوی دیگر دغدغه معلمان به لحاظ معیشت و مباحث مالی رفع می شود.

بهبود جایگاه معلم، معیشت و مباحث مالی معلمان یکی از اولویت های دولت سیزدهم مطرح شده ، به گونه ای که رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در هفته گذشته گفته بود که مسائل مالی و معیشتی معلمان یک بار برای همیشه باید حل شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان، تاکید کرده که در رابطه با رتبه بندی معلمان اصل بر افزایش کیفی و مهارتی این عزیزان است و موضوع مالی و معیشتی تنها یکی از مسائل مورد توجه است.

فواید اجرای طرح رتبه بندی از دیدگاه معلمان

یکی از معلمان گغت: اجرای این طرح تاثیرات فراوانی خواهد داشت که از جمله آن ها رفع دغدغه های معیشتی  و مالی ماست که به شادابی و اعتماد به نفس معلم منجر خواهد شد و این حس شادابی به دانش آموز منتقل می شود.

دیوار کوتاه محیط بانان
دنبال کنید

زهرا امیری  به خبرنگار کرونا نیوز گفت : با این حال بیش از چند سال است که وعده‌هایی از اجرای رتبه‌بندی به ما داده می شود اما هنوز این طرح رنگ اجرا را به خود ندیده است.

وی ادامه داد: رسیدگی و توجه دولت ها به معلمان بسیار مهم بوده در واقع بودجه‌ای که در آموزش و پرورش صرف می‌شود، نوعی سرمایه‌گذاری است.

محمد دانش معلم پایه راهنمایی نیز می گوید: معلمی که تمام فکر و ذکرش اقساط و بدهی های بانکی، دغدغه اش اجاره خانه، در به در در جستجوی وام، توان خرید خانه و یا زمین ندارد، دریافتی اش کفاف زندگی اش را نمی دهد و حتی توان خرید جهیزیه برای فرزندانش را ندارد چگونه می تواند با فراغ بال به دانش آموزان آموزش دهد.

وی افزود: وقتی معلمان در رفع مشکلات روزمره زندگی خود ناتوان باشند نمی توانند به پیچیده ترین مسائل تربیتی و آموزشی دانش آموزان ورود کنند.

یکی دیگر از معلمان گفت: آسیب چند شغله بودن برای همه ما معلمان وجود دارد و بیشترمان برای تأمین هزینه‌ها به شغل دوم روی آورده‌ایم.

مهرداد اکبری عنوان کرد: در بخش رفاهیات در آموزش‌ و پرورش اصلا وضعیت خوب نیست برای نمونه در بحث هزینه‌های درمان ارائه خدمات در سطح پایین بوده و معلم باید هزینه بسیاری پرداخت کند و همیشه دغدغه درمان خود و خانواده را داریم.

وی ابراز داشت: ما معلمان در تامین هزینه سفر ساده با خانواده به خوبی برنمی آییم در صورتی که کارمندان دیگر دستگاه های اجرایی وضعیت خیلی بهتری از ما دارند و هیچ یک از این دغدغه ها را ندارند.

مریم معینی معلم دوره دبیرستان نیز می گوید: اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می شود زیرا در آن صلاحیت، شایستگی و تجربه لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: این طرح سال هاست که این همه هیاهو ایجاد کرده اما کوچک ترین اتفاقی نیفتاده و چشم انتظار همت دولت سیزدهم برای اجرای آن هستیم.

رتبه بندی فرهنگیان جزو اولویت های اصلی وزارت آموزش و پرورش است 

قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور و نماینده وزارت آموزش و پرورش در پروژه مهر کهگیلویه و بویراحمد، گفت: موضوع مهم رتبه بندی فرهنگیان جزو اولویت های اصلی مسئولان این وزارتخانه بوده و با جدیت نیز در حال پیگیری است. 

اسماعیل بحری زاده اظهار داشت: شبکه ملی شاد بروز رسانی شده و نسبت به سال های قبل دارای قابلیت های متنوع و متفاوتی برای استفاده دانش  آموزان و معلمان کشور و این استان است. 

پرداخت 65 میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی
دنبال کنید

وی افزود: ارائه آموزش به دانش آموزان کشور و کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی جدید از طریق شبکه ملی شاد با ۱۷ برنامه و فرآیند انجام می شود. 

محدودیت ها و مشکلات طرح رتبه بندی معلمان در مجلس بررسی می شود

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه بازگشایی مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: محدودیت ها و مشکلات طرح رتبه بندی معلمان در مجلس بررسی و تصویب می شود.

مهدی روشنفکر اظهار داشت: بحث رتبه بندی معلمان پس از ۴۲ سال خوشبختانه اولین بار در کمیسیون تلفیق مطرح، تصویب و کارهای مقدماتی ان انجام شده است.

وی افزود: نیاز است روی این طرح کار کارشناسی بیشتری انجام شود و مشکلات و محدودیتهای تخصصی و اعتباری ان مورد بررسی دقیق صورت بگیرد.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مراحل نهایی طرح رتبه بندی پس از تعطیلات رسمی مجلس در کمیسیون فرهنگی بررسی می شود.

روشنفکر ابراز داشت: به دنبال آ هستیم که محدودیت ها و مشکلات این طرح به کمک هیات رئیسه و رئیس مجلس مرتفع شود.

فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۹۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید به موضوع ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم پرداخته است، از آن سال به بعد موضوع رتبه‌بندی معلمان به میان آمده است

انتظارات فرهنگیان از دولت سیزدهم برای رفع مشکلات و چالشهای پیش رو 

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: دولت سیزدهم در رویکرد جدید باید رفع مشکلات و چالشهایی همچون اجرای طرح رتبه بندی برای ایجاد انگیزه بیشتر در همکاران فرهنگی را در نظام آموزشی در اولویت قرار دهد.

هادی زارع پور  ادامه داد: مطالبات معوق فرهنگیان از جمله پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۳۹۹ نیز هم باید پرداخت شود.

زارع پور ابراز داشت: همسان سازی حقوق بازنشستگان، اجرای واکسیناسیون تمام معلمین، دانش آموزان و خانواده های آنها و واریز سرانه بهداشتی کافی به حساب مدارس جهت خرید وسایل و ملزومات بهداشتی و واریز سرانه آموزشی، ورزشی و پرورشی از دیگر موارد است که بهتر است در دولت سیزدهم به آن ها توجه ویژه ای شود.

یقینا کلید توسعه جامعه در آموزش و پرورش و شاه کلید آن در دست معلمان است و تقویت و حمایت هرچه بیشتر معلمان قطعا منجر به ایجاد نسلی نخبه و کارآمدتر در اجتماع خواهد شد.

هم اینک نور امیدی در دل این قشر زحمتکش برای اجرای طرح رتبه بندی ایجاد شده است و هر لحظه منتظر شنیدن خبرخوش اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان هستند و بیش از بیش به آینده خوش بین هستند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi