پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهاجرت معکوس ارمغان توانمندسازی روستاهای گچساران

گچساران – کرونا نیوز- شکل غالب مهاجرت در شهرستان گچساران چنددهه گذشته‌ حرکت بدون بازگشت روستاییان به شهر نفت خیز دوگنبدان بود اما در سال های اخیر الگوی مهاجرت معکوس به نواحی روستایی این شهرستان شکل گرفته که واکنشی معنادار مردم به توانمندسازی روستاها است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 61460
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

مهاجرت معکوس ارمغان توانمندسازی روستاهای گچساران

به گزارش کرونا نیوز، در سال هایی که تازیانه‌های خشکسالی و کاهش شدید درآمد اهالی این شهرستان که به طور کامل وابسته به زمین های دیم بود طاقت اهالی را طاق کرد و کم‌کم روستانشینان بار سفر را به  امید یافتن شغل به سوی شهر بستند،عده‌ای معتقد بودند تا زمانی که بیکاری به عنوان معضل اصلی در روستاها حل نشود هیچ تضمینی برای ماندگاری جمعیت در آن مناطق وجود ندارد و مسوولان تصمیم گرفتند برای ایجاد درآمد روستاییان فکری اساسی کنند. 

 نسخه‌ها برای مرهم گذاشتن بر درد مزمن روستاهای گچساران یکی پس از دیگری پیچیده شد و کم‌کم مسئولان با وفاق جمعی و فارغ از هیاهوهای سیاسی به یک نقطه مشترک نزدیک شدند؛ اینکه چاره درد مهاجرت تامین آب پایدار برای روستاها،تغییر سیمای ظاهری وتوسعه زیرساخت های این مناطق است. 

این وفاق باعث شد که نبض توسعه روستاهای شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی در هشت سال گذشته تند شود و در حالی که تا همین چند سال پیش تشنه بودن بخش عمده ای از زمین های کشاورزی این شهرستان،پایین بودن قیمت اراضی کشاورزی، نازیبایی سیمای پیرامونی روستاهای بسیاری از اهالی را به مهاجرت در حاشیه شهرها ناچار کرده بود حالا با تلاش های انجام شده تحولی چشمگیر در روستاهای گچساران ایجاد کرده است. 

خاطرات تلخ دهه ۸۰

یک کشاورز ساکن روستای امامزاده جعفر در گچساران که تجربه تلخ چند ساله کشت و سپس نابودی محصولات کشاورزی در دهه۸۰ او را راهی شهر کرد می گوید: در آن سال ها زندگی روستایی به بن بست واقعی رسیده بود.

مرتضی احمدی اضافه کرد: در آن زمان همه اقوام روستانشین بودند و برای خریدن چند راس دام یا راه اندازی کاری غیر از کشاورزی آشنای کارمندی هم نداشتیم که ضامن برای گرفتن تسهیلات بانکی شود.

وی با یادآوری چند برابر شدن ارزش زمین های کشاورزی عنوان کرد: حالا افراد با استفاده از سندهای املاک خود در روستاها به راحتی می توانند از بانک وام بگیرند و درآمد خود را افزایش دهند یا ماشین های کشاورزی بخرند.

وقتی شهرها در روستاها کسب درآمد می کنند

یکی از اهالی روستای سرابننیز در گچساران که پیش از این در شهر دوگنبدان دست فروشی می کرد می گوید: با تبدیل زمین های دیم به آبی به روستا برگشته و زمین های کشاورزی خود را آباد کردم و حالا با احداث باغ افزون بر کسب درآمد خانواده خودم تعداد زیادی از کارگران ساکن شهر نیز در فصل برداشت محصول راهی این روستا می شوند.

ح -کاویانی تاکید می کند: در سال های اخیر توسعه زیرساخت های کشاورزی،شتاب گرفتن طرح های هادی و  زیرساخت هایی مانند اینترنت پرسرعت منجر به ایجاد انگیزه جوانان برای ماندن در روستاها شده است.

شکل گیری مهاجرت معکوس

بخشدار مرکزی گچساران می گوید:پیوستن گچساران به نخستین شهرستان سبز گازرسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد،تامین آب آشامیدنی و کشاورزی پایدار برای روستاهای دور دست؛  بسیاری از اهالی مهاجر به مناطق شهری را به روستاهای این شهرستان بازگردانده است.

فرج الله استلاحی اضافه کرد: بازگشت اهالی به مناطق روستایی افزون بر رفاه آنان باعث کاهش پیامدهای اجتماعی مانند حاشیه نشینی نیز شده است.

وی بیان کرد:دسترسی به آب سالم و پایدار یکی از ابتدایی ترین زیرساخت های مورد نیاز انسان هاست که تا پیش از شروع دولت تدبیرو امید بسیاری از اهالی مناطق روستایی  ناچار بودند فرسخ ها راه را طی کنند تا مشک های خود را از آب پرکنند.

وی اصلاح شبکه آبرسانی امامزاده جعفر و ناصرآباد، تعمیر و نگهداری تاسیسات آب آشامیدنی، آبرسانی به روستاهای سربیشه، بی بی جان آباد، سرآب ننیز، تلخاب شیرین، مظفرآباد لیشتر، هفت چشمه، آب توت به انجیر سیاه، آب انجیر علیا و سفلی و آبرسانی سیار به روستاهای فاقد آب آشامیدنی را از مهمترن خدمات انجام شده سال های اخیر در این شهرستان عنوان کرد.

تأمین اعتبار 400 میلیارد تومانی پروژه‌های آبرسانی کهگیلویه
دنبال کنید

وی اجرای مجتمع آبرسانی به باباکلان برای تامین آب آشامیدنی به ۱۱ روستا،آبرسانی به ۲۴ روستا از سد کوثر و هفت روستای بویراحمد گرمسیری را از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه آب روستایی گچساران ذکر کرد.

سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد ریالی

 سرپرست اداره امور آب گچساران گفت: پنج هزار میلیارد ریال در هشت سال گذشته برای اجرا و مطالعه طرح های آبی این شهرستان هزینه شده است.

سید معصوم افضلی اظهار داشت: آبرسانی به بیش از ۲۱ هزار هکتار از زمین های کشاورزی گچساران در هشت سال گذشته آغاز شده و تاکنون ۴۳ درصد آن معادل ۹ هزار هکتار از این زمین ها آبی شده است.

وی بیان کرد: آبیاری به این طرح ها در قالب ۱۰ طرح آبی در گچساران شامل ۶ هزار۵۰۰  هکتار از اراضی امام زاده جعفر در فاز اول و ۲، تامین آب ۲ هزارو ۲۵۰هکتار اراضی دشت لیشتر، یک هزارو ۲۰۰ هکتار زمین های کشاورزی دشت مور، بهسازی و توسعه بند انحرافی کانال آبیاری رودبال، تامین آب ۹ هزار هکتار اراضی مستعد از سد مخزنی چم شیر، تامین و انتقال آب ۴۰۰ هکتار آبرسانی دژسلیمان، طرح ساماندهی رودخانه دیل و آبیاری به یکهزار و ۱۳۰هکتار از اراضی تنگ انگشترک و آبرزی در هشت سال گذشته اجرا شد و یا در دست اجراست.

افضلی ابراز داشت: اجرا  و تکمیل این طرح ها  زمینه اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم  کرد و  پیشرفت فیزیکی  برخی این طرح های آبی هم اکنون  ۳۵ تا ۹۵ درصد است.

سرپرست اداره امور آب گچساران گفت: فاز یک و ۲ تأمین آب اراضی دشت امام زاده جعفرو خان احمد  از مهمترین این طرح هاست که هم اکنون آبرسانی به سه هزارو ۴۰۰ هکتار از زمین های دشت  امام زاده جعفر به بهره برداری رسیده و فاز دوم انتقال تامین آب امامزاده جعفر و خان احمد در قالب سه هزارو ۱۰۰ هکتار با پیشرفت۸۵ درصد در دست اجراست.

وی افزود: پروژه آبرسانی به زمین های کشاورزی امامزاده جعفر دارای ۴۶ کیلومتر خط انتقال اصلی و حدود هفت کیلومتر خط لوله فرعی است که با بهره برداری از این پروژه سالانه ۳۶ میلیون مترمکعب آب از رودخانه زهره به زمین های کشاورزی دشت امامزاده جعفر گچساران انتقال یافت.

وی عنوان کرد: تکمیل طرح آبرسانی به  ۲ هزارو ۲۵۰ هکتار از زمین های دشت لیشتر  در قالب طرح شبکه اصلی دشت لیشتر و تکمیل ایستگاه های ۳ و۴  با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در دست اجراست.

افضلی تصریح کرد: آبرسانی  به یکهزارو۲۰۰ هکتار از اراضی دشت مور با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد، بهسازی و توسعه بند انحرافی کانال نازمکان و رودبال با هدف تامین آب و تحت پوشش قرار دادن ۵۵۰ هکتار از زمین های رودبال و روستای گبرستان ،تامین آب اراضی تنگ انگشترک وآبرزی  در زمینی به مساحت یکهزار و ۱۳۰  هکتار از مهمترین طرح های در دست اجراست.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز اول تامین آب اراضی مستعد از سدچمشیر از طرح های تحول آفرین در حال اجراست گفت: با اجرای این طرح بزرگ اقتصادی آب ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مناطقی مانند دشت های گل، بلوط ،گازال ، گز،قره دشت ، پشه کان، بی بی جان آباد، کمبل ،آب شیرین تامین خواهد شد.

سرمایه گذاری یکهزار و۵۱۳ میلیارد ریالی توسعه زیرساخت های رفاهی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: یکهزارو ۵۱۳ میلیارد و ۶۵۳ میلیون ریال برای عمران و آبادی روستاهای این شهرستان از سال ۹۲ تاکنون در قالب طرح های هادی جذب و هزینه شد.

حمدالله عباسپور افزود: این میزان سرمایه گذاری در قالب اجرای طرح‌های هادی، ساخت پل، سنگفرش، جدول گذاری، ساماندهی فضای سبز، بیس ریزی و آسفالت در روستاهای گچساران هزینه شده است.

هلاکت یک قاچاقچی مسلح و دستگیری ۲ نفر طی عملیات مقتدرانه پلیس در یاسوج
دنبال کنید

وی تصریح کرد: بازگشایی ۲۰ هزارو ۲۵۰ متر از معابر روستاها، ۱۲۱ هزارو ۸۹۱ متر مربع ساماندهی فضا، ۱۸ هزارو ۳۲۰ متر جدول گذاری، ۶۹ هزارو ۲۱۵ متر مربع سنگفرش، یکهزارو ۸۲۰ متر دیوار و ۲۱ دهنه پل از اقدامات انجام شده در روستاهای گچساران است.

عباسپور ابراز کرد: ۲۶۰ هزارو ۴۵۰ متر بیس، ۳۶۵ هزارو ۵۰۰ متر مربع زیر سازی، ۳۹۱ هزار و ۱۵۰ متر مربع بیس و آسفالت  و ۴۵۳ هزار متر مربع از  معابر روستایی این شهرستان با هدف زیبا سازی، در دولت تدبیر و امید با قیر رایگان زیر سازی و آسفالت شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران با اشاره به اینکه قبل از دولت تدبیر و امید هیچ گونه بیس و آسفالت از محل قیر رایگان در روستاهای این شهرستان انجام نشده بود اضافه کرد: این در حالی است که قبل از دولت تدبیر و امید تنها ۲۴۹ هزارو ۷۵۰ متر مربع زیر سازی، ۳۱۰ هزارو ۳۰۰ متر مربع بیس و آسفالت، ۲۷ هزارو ۵۹۵ متر مربع ساماندهی فضا، ۳۱هزارو ۷۰۰ متر جدولگذاری، ۳۲ هزارو ۹۰۰ متر مربع سنگ فرش، سه دهنه پل در روستاهای این شهرستان اجرا شده بود.

عباسپور ادامه داد: طرح هادی ۵۶ روستاهای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان با برنامه ریزی‌های انجام شده تاکنون اجرا شده است که این طرح ها در زمینه بهسازی معابر روستایی، احداث پارک، پیاده روسازی، ساخت کانال هدایت سیلاب، زیرسازی و آسفالت است که میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها بیش از ۷۰ درصد است.

وی بیان کرد: این طرح ها در قالب طرح هادی در راستای بهبود محیط روستایی، بالابردن سطح استانداردهای زندگی، توسعه خدمات رسانی به روستائیان و افزایش رضایتمندی ساکنان روستاهای اجرا می شود.

توسعه زیرساخت های ارتباطی

رئیس شرکت مخابرات شهرستان های گچساران و باشت گفت: تاکنون ۹۸ درصد روستاهای این شهرستان ها از خدمات اینترنت برخوردار شده اند که نیمی از این خدمات در دولت تدبیر و امید بوده است.

آرش احمدی افزود: در سال های اخیر روستاهای مناطق مختلف شهرستان گچساران  به خدمات اینترنت پرسرعت شامل «ای. دی. اس. ال»، «توجی»، «تری جی» و «فورجی » دسترسی دارند. 

وی بیان کرد:  خیرآباد جلیل، پادوک، دیل، آرو، مارین، سعادت آباد، آبچیرک، دژسلیمان، پشه کان، امامزاده جعفر، ماهور باشت، تلخاب شیرین، نازمکان،، چم بلبل، بیدک، بهره عنا، سرابیز  و آبدهگاه و آبشیرین، بی بی جان آباد، لیشتر، سراب ننیز، امامزاده جعفر، خیرآباد ناصر، سربیشه، بیدزرد و سعادت آباد لیشتر از جمله روستاهایی هستند که به شبکه اینترنت متصل هستند.

احمدی ادامه داد: از این تعداد روستاهایی مانند پادوک، خیرآباد ناصر،، لیشتر،دیل، امامزاده جعفر، سربیشه، سرآب ننیز از خدمات اینترنت «فورجی » بهره مند شده اند.

احمدی تصریح کرد: ۱۴ طرح در زمینه زیر ساخت‌های مخابراتی  با اعتباری بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال در مناطق مختلف گچساران شامل اینترنت پرسرعت نسل چهارم، توسعه پهنای باند و افزایش اینترنت خانگی روستایی و طرح ارتقای سه ایستگاه تلفن همراه از نسل دوم به نسل های ۳و۴ ارتباطی-شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در حال اجراست.

رئیس شرکت مخابرات شهرستان های گچساران و باشت  از پوشش صد در صدی تلفن همراه در مناطق گردشگری این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از ۹۸ درصد از محورها و مناطق شهری و روستایی شهرستان گچساران زیر پوشش آنتن دهی تلفن همراه است.

وی اظهار داشت: شرکت مخابرات این شهرستان هم اکنون آماده واگذاری تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت به ساکنان مسکن مهر ، شهر و روستاهای دارای امکانات تلفنی هستند.

شهرستان گچساران با ۱۲۲ روستا افزون بر۳۰ هزار نفر جمعیت روستایی، ۳۸ دهیاری و ۴۴ روستای دارای شورای اسلامی دارد.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi