چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پارلمان های محلی کارآمد دروازه توسعه شهرها

گچساران-کرونا نیوز- شتاب بخشی به روند توسعه شهرها، بهبود خدمات شهری،رفاه اجتماعی و احیای زیرساخت های گردشگری برای رونق کسب و کار در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد راهی جز انتخاب پارلمان ها یا شوراهای قوی و کارآمد ندارد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 60953
تاریخ انتشار : شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

پارلمان های محلی کارآمد دروازه توسعه شهرها

به گزارش کرونا نیوز،نظام پارلمانی شهرهای ایران در بیش از ۲ دهه از فعالیت خود هر چند با آسیب‌هایی همراه بوده‌ اما بستر مناسبی را برای مشارکت شهروندان در مدیریت شهری فراهم کرده است.

در حقیقت می‌توان شوراهای اسلامی را بستر مناسبی برای مطالبه‌گری مردم دانست و مشارکت نکردن هر شهروند در نظام پارلمانی محلی راه را برای حضور افراد ناکارآمد در این عرصه فراهم می کند.

با توجه به نقش شوراها در ریل‌گذاری توسعه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و عمرانی شهرها و همچنین به سبب انتخاب شهرداران به عنوان بازوان اجرایی مدیریت شهری، انتخاب افراد نالایق در شوراها باعث ایجاد خلل در مسیر پیشرفت این استان خواهد داشت.

در فصل هفتم از اصل یکصدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای‏ پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ مشارکت مردم‏ با توجه‏ به‏ مقتضیات‏ محلی برای اداره‏ امور شهرها شورایی از سوی شهروندان انتخاب می شود.

براساس آمار اعلام شده ازسوی ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد ۹۹درصد از داوطلبان شورای شهرهای این استان تایید صلاحیت شده اند که این امر بستر مشارکت گسترده شهروندان با سلیقه های مختلف در همه پرسی روز بیست وهشتم خرداد ماه امسال را فراهم کرده است.

در مجموع ۶۸۷ داوطلب شرکت در رقابت های انتخابات شورای شهر  در هیات های نظارت استانی تایید صلاحیت شده اند که این امر دست انتخاب کنندگان را برای گزینش نمایندگان با هر سلیقه ای را فراهم کرده است.

اهمیت شوراها در شهرهای کوچک

یک شهروند باشتی می گوید: پارلمان های محلی قوی، کارآمد، و به دور از حاشیه های سیاسی بستگی به انتخاب آگاهانه شهروندان در انتخابات پیش رو دارد.

علی رحیمی اضافه کرد: با توجه به راه طولانی شهرهای کوچک کهگیلویه و بویراحمد تا توسعه واقعی انتخاب اصلح در شوراهای محلی باید با حساسیت بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد درآمد پایدار از طریق ظرفیت هایی مانند تولید برق از طریق انرژی خورشیدی یا راه اندازی کارخانه پسماند زباله از نیازهای توسعه شهرهای جنوبی کهگیلویه وبویراحمد برای ایجاد درآمد برای شهرداری هاست ابراز داشت: شهروندان می توانند با گذشتن از معیارهایی مانند قومیت گرایی و انتخاب افراد لایق به توسعه شهر خود کمک کنند.

فضای مجازی بستر گرم شدن تنور انتخابات شوراها
دنبال کنید

شوراها و نیاز توجه بیشتر به حاشیه شهرها

یکی از ساکنان مناطق حاشیه شهر یاسوج با اشاره به این که توسعه زیرساخت های مناطق مختلف شهر از نیازهای ضروری این شهر است تاکید می کند که شهروندان با توجه به سوابق افراد گزینش براساس عملگرایی را سرلوحه انتخاب کاندید اصلح در شورای شهر قرار دهند.

رویا شفیعی با یادآوری این نکته که تحقق عدالت و رفاه از شعارهای بیشتر داوطلبان شورای شهرهاست اضافه کرد: تقویت امکانات رفاهی حاشیه شهرها یکی از مصادیق نگاه عدالت محور وکیلان شورای شهر است که با توجه به نقش آنان در انتخاب شهردار امکان پذیر است.

برنامه های فرهنگی

یک بانوی ساکن شهر دوگنبدان تلاش برای توسعه فرهنگی را از وظایف مغفول شوراهای اسلامی در این شهر دانست.

آفرین حسن زاده معتقد است که در صورت تحقق برنامه های فرهنگی به عنوان یکی از وظایف شهرداری و شورای اسلامی شهرها افزون بر تقویت مشارکت مردم برای داشتن شهری بهتر زمینه نشاط شهروندان   فراهم می شود.

وی با بیان اینکه نگهداری از فضای سبز محله های مسکونی از سوی شهروندان و تخریب برخی از زیرساخت های شهری مانند صندلی های بوستان ها نمونه هایی از مشارکت شهروندان است بر ضرورت افزایش برنامه های توسعه شهری از طریق شوراها و شهرداری ها تاکید کرد.

اهمیت شوراها از منظر متخصصان

یک فعال سیاسی مستقل می گوید:شفافیت در عملکرد و برنامه ریزی اصولی بودجه ریزی برای توسعه شهری در ابعاد عمرانی، حمل و نقل، فضای سبز، حوزه فرهنگی شهر و نظارت درست بر انضباط مالی شهرداری از ویژگی های نمایندگان پارلمان های محلی است.

عبدالله حسینی معتقد است که صرفا داشتن تخصص نمی تواند گرهگشای شوراهای شهری کارآمد باشد بلکه سلامت نفس، سیاست گذاری های هوشمندانه می تواند به این امر کمک کند.

۷۱۳ داوطلب برای انتخابات شوراهای شهر کهگیلویه وبویراحمد نامنویسی کردند
دنبال کنید

وی تاکید کرد:از آنجا که انتخابی آگاهانه در همه پرسی اعضای شورای شهرهای  کهگیلویه و بویراحمد بستر سپردن کلید مدیریت شهری به دست شهردارانی توانمند و موفق را ایجاد می کند حساسیت برای راهیابی افراد کاردان به پارلمان های محلی ضرورتی است که این روزها مورد توجه کاربران فضای مجازی در این استان قرار گرفته است. 

حسینی ابراز داشت:شوراهای اسلامی به لحاظ حقوقی و شرح وظایف آنان ارکان مهم تصمیم گیری هستند و باید برای پیشبرد امور شهری در ابعاد مختلف که در قانون اساسی ذکر شده برنامه ریزی کنند به همین دلیل افرادی باید راهی شوراهای شهری شوند که درک درستی از واقعیات بودجه و راهکارهای توسعه شهری داشته باشند.

تایید صلاحیت ۹۹درصدی داوطلبان شورای شهر

دبیر ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت:در مجموع ۹۹درصد از داوطلبان شوراهای شهر کهگیلویه و بویراحمد معادل ۶۸۷ نفر در هیات های نظارت استانی تایید صلاحیت شده اند.

فتاح محمدی تاکید کرد:هفت نفر از داوطلبان شوراهای اسلامی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد رد صلاحیت شده اند.

وی ابراز داشت: ۲۴ نفر از داوطلبان شوراهای شهر کهگیلویه و بویراحمد نیز انصراف داده اند.

دبیرستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت شوراهای اسلامی در توسعه شهری گفت: انتخابی آگاهانه و به دور از قومیت گرایی به گزینش شوراهایی کارآمد کمک می کند.

در روز بیست و هشتم خرداد امسال همزمان در استان انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه گچساران و باشت برگزار می شود.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان و بیش از ۱۷ شهر است.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi