یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

منابع آبی گچساران تحت تنش آبی است

گچساران – کرونا نیوز – سرپرست اداره امور آب گچساران گفت:همه منابع آب های سطحی و زیرزمینی این شهرستان تحت تاثیر خشکسالی و تنش آبی قرار گرفته است اما با این وجود آب کافی در اختیار بهره برداران قرار دارد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 60895
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

منابع آبی گچساران تحت تنش آبی است

سید معصوم افضلی روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار کرونا نیوز اضافه کرد: با وجود افزایش بارندگی به میزان  ۹۰ میلی متر نسبت به  مدت مشابه سال گذشته  به دلیل پراکندگی نامناسب بارش ها در فصول پاییز، زمستان و بهار سال آبی جاری شاهد کاهش محسوس منابع آب سطحی و زیر زمینی گچساران هستیم به طوری که این تنش آبی موجب کاهش دبی پایه آب رودخانه های خیرآباد ، زهره ،شمس عرب ، کمبل،بابا کلان و سایر منابع آبی این شهرستان به میزان یک سوم شده است.

وی بیان کرد: چاه های کشاورزی این شهرستان نیز به علت تنش آبی دچار افت شده اند.

اگرچه براساس آمار رسمی میزان بارندگی های امسال در ایستگاه های بارندگی شرکت آب منطقه ای در شهر دوگنبدان و مرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر را بیشتر از مدت مشابه پارسال اعلام کرده اند اما در دی، اسفند ،فرودین و اردیبهشت بارندگی خیلی کم بوده که این پراکنش نامناسب بارندگی موجی از خشکسالی و تنش آبی را در شهرستان  گچساران پدیده آورده که  عبور از این آن جز با مشارکت بهره برداران شامل کشاورزان،صنعتگران و مصرف کنندگان آب آشامیدنی مقدور نخواهد بود.

شرکت آب منطقه ای با احداث طرح های از جمله طرح های تغذیه مصنوعی ناصر آباد ،گرگدا و شیخ خواجه و بهره برداری اصولی در ماه های پر بارش مانند آذر و بهمن توانسته است بیش از چهار میلیون متر مکعب از روان آب سطحی در حوضه های بالادست طرح های مزبور را مهار و به سوی حوضچه تغذیه مصنوعی هدایت و به آبخوان دشت امامزاده جعفر تزریق کند که این امر باعث رضایت اهالی منطقه شده است.

نماینده مجلس: روند اجرایی تامین آب بهمئی از سد کوثر شتاب می‌گیرد
دنبال کنید

او تاکید می کند که شهروندان به ویژه بهره برداران حوزه کشاورزی باید در مصرف آب صرفه جویی کنند. البته این اداره برنامه های نیز برای عبور از خشکسالی و تنش آبی دارد که میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.

آن طور که رییس اداره امور آب گچساران می گوید: یکی از مشکلات  بهره برداران مجاز چاه های کشاورزی خرید کنتور حجمی و هوشمند آب است از دستگاه و بانک های  مرتبط از جمله مدیر جهاد  کشاورزی و بانک کشاورزی تقاضای همکاری برای  در اختیار گذاشتن منابع اعتباری و اخذ تسهیلات خرید و نصب کنتورهوشمند آب را  دارد که این امر تاثیر بسزایی در کنترل میزان آب تخصیص یافته به بهره برداران و مصرف بهینه و جلوگیری از آب فروشی به دیگر متقاضیان آب  را خواهد داشت. 

او می گوید: فروش آب از سوی بهره برداران دارای پروانه آب  ممنوع بوده و با متخلفان براساس قانون‌ توزیع عادلانه آب از طریق مراجع قضایی برخورد و نسبت به قطع برق آنان از طریق شرکت مدیریت توزیع برق اقدام خواهد شد.

افضلی عنوان کرد:پر و مسلوب المنفعه کردن چاه های غیر مجاز کشاورزی که در سال گذشته قریب به ۱۴ حلقه چاه غیر مجاز با همکاری مسوولان متولی از دیگر اقدامات برای حفاظت از منایع آب در گچساران بوده است.
وی اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری و الزام به نصب کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه های آب آشامیدنی و صنعتی،جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز،پیشگیری از کشت های پر مصرف آب در دشت های امامزاده جعفر و لیشتر تحت پوشش چاه های دارای پروانه آب از مهمترین برنامه های اداره امور آب گچساران برای سازگاری با کم آبی دانست.
رییس اداره امور آب گچساران تصریح کرد: احداث و بهره برداری از طرح  تامین و انتقال آب به دشت های خیرآباد، لیشتر ،امامزاده جعفر ،رودبال و نازمکان  در سال های اخیر باعث شده که مردم کمتر تنش آبی و خشکسالی  را احساس کنند.

منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد تحت تاثیر خشکسالی است
دنبال کنید

وی تاکید کرد:درمجموع طرح های تامین آب شهرستان در حدود ۲۳هزار هکتار از زمین دارای پتانسیل  کشاورزی تخصیص آب دریافت کرده اند که از این میزان ۹ هزار و۵۰۰هکتار زمین بدون احتساب اراضی تحت پوشش چاه های دارای پروانه بهره برداری در دست بهره برداری هستند که موجب رونق کشاورزی ،اشتغال ،تولید محصولات استراتژیک و تولید ثروت برای شهرستان شده است.

به گزارش کرونا نیوز،ایجاد زیرساخت هایی مانند پمپاژها، کانال های آب و طرح های تغذیه مصنوعی در سال های اخیر باعث شده که شهرستان گرمسیری گچساران با وجود پراکنش نامناسب باران شده مردم این خطه آن چنان جدی تنش آبی و خشکسالی را احساس نکنند.

در حالی که در زمانی نه چندان دور سفره های زیر زمینی دشت امامزاده جعفر با ۲۰ متر افت آب معمولا دارای تنش آب در استان کهگیلویه و بویراحمد بود دولت تدبیر و امید با تکمیل و بهره برداری از طرح های آبرسانی  خدمتی ماندگار برای مدیریت آب و نجات بخشی سفره زیر زمینی نموده است

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi