یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیش از ۵۰ درصد گاز کشور در ۷۰۰ شرکت صنعتی و تجاری به صورت غیربهینه مصرف می‌شود

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: بر اساس آمار شرکت ملی گاز، بیش از ۵۰ درصد گاز کشور در ۷۰۰ شرکت صنعتی و تجاری عمده به صورت غیربهینه مصرف می‌شود. طبق شاخص «سرانه مصرف گاز»، صنعت پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنایع سیمان، صنایع فولاد و پالایشگاه‌ها جزو پنج گروهی هستند که بیشترین مصرف را به ازای هر واحد دارند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 109773
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

کرونا :

بیش از ۵۰ درصد گاز کشور در ۷۰۰ شرکت صنعتی و تجاری به صورت غیربهینه مصرف می‌شود

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کمبود گاز از سال گذشته از مرحله ناترازی فصلی خارج شده و حال ایران در کل روزهای سال با ناترازی روزانه حدود ۱۲۳ میلیون متر مکعبی مواجه است.

وی با بیان این که ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی بالاخص گاز طبیعی در کشور امری مهم و حیاتی است، افرود: این امر مستلزم همکاری تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های نفت ، نیرو ، راه و شهرسازی و … است.

رفیعی ادامه داد: اگرچه در سال‌های اخیر، قوانینی درخصوص بهنیه‌سازی مصرف انرژی تدوین شده اما آنچنان که باید به این قوانین توجه نشده است؛ به‌ویژه اینکه طبق اعلام کارشناسان مصرف انرژی در ایران چهار برابر میانگین جهانی است و بیش از ۶ برابر بیشتر از میانگین جهانی گاز طبیعی مصرف می‌کنیم.

وی گفت: در دولت سیزدهم که شاهد ناترازی گاز در زمستان گذشته بود، رویکرد مثبتی را در بهینه‌سازی مصرف گاز شاهد بودیم و همسو با تأکیدهایی که سال‌هاست در این حوزه وجود دارد قوانین و مقرراتی درباره لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی تدوین شد و نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور مامور به اجرای آن‌ها شدند.

این نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمارها در فصل سرد سال بیش از ۷۰ درصد تولید گاز طبیعی به بخش خانگی و تجاری اختصاص یافته است در نتیجه حوزه انرژی «بهینه‌سازی مصرف انرژی» را می‌توان مهم‌ترین بحثی دانست که در برنامه هفتم بر روی آن تمرکز و احکام آن در مجلس تصویب شده است. با توجه به مشکل ناترازی گاز در زمستان گذشته، مصوب شد که در پایان برنامه هفتم، میزان تولید گاز از محل ذخیره‌سازی گاز طبیعی، ۱۲۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

استقرار مجدد بالگرد امدادی دائم در استان ایلام
دنبال کنید

رفیعی مهمترین مشکل در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور را «اقتصادی نبودن» دانست و گفت: این امر موجب می‌شود که نه تنها بخش خصوصی بلکه بخش‌های دولتی، برای ورود به طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی انگیزه اقتصادی نداشته باشند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: برای حل این مشکل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، رقابت‌پذیری را مدنظر قرار داده به شکلی که اگر کسی میزانی از انرژی را صرفه‌جویی کند، معادل آن انرژی صرفه‌جویی شده، به وی داده می‌شود.

رفیعی ادامه داد: با مصوبه مجلس در ماده ۴۶ برنامه هفتم، بازگشت سرمایه‌گذاری انجام‌شده از محل سوخت صرفه‌جویی شده یا سوخت مصرف نشده، مطابق منطق ماده ۱۲ صورت می‌گیرد و با ایجاد حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی، منابع مبتنی بر ماده ۱۲، معادل سوخت صرفه‌جویی شده‌اش با تأسیس این حساب برای اولین‌بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ تثبیت و بلندمدت شود.

به گفته رفیعی در یکی دیگر از احکام مصوب برنامه، سازوکار گواهی صرفه‌جویی انرژی دیده شده و این گواهی می‌تواند در بازار بهینه‌سازی به متقاضیان انرژی معامله شود.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار شرکت ملی گاز، بیش از ۵۰ درصد گاز کشور در ۷۰۰ شرکت صنعتی و تجاری عمده به صورت غیربهینه مصرف می‌شود. طبق شاخص «سرانه مصرف گاز»، صنعت پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنایع سیمان، صنایع فولاد و پالایشگاه‌ها جزو پنج گروهی هستند که بیشترین مصرف را به ازای هر واحد دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر چند توسعه میدان پارس جنوبی موجب شد که ایران از سال ۱۳۹۷ در تولید گاز از قطر پیشی بگیرد و با تولید روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سال گذشته رکوردشکنی کند، اما افت تولید از این میدان از سال ۱۴۰۴ به میزان سالانه معادل یک فاز (۲۸ میلیون متر مکعب در روز) آغاز خواهد شدو

اخذ اعتبار برای شهرداری های زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون؛ تامین قیر مورد نیاز پروژه های حوزه انتخابیه
دنبال کنید

رفیعی عنوان کرد: طبق برآوردها حتی با فرض سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری ایران در پروژه فشارافزایی پارس جنوبی، تولید گاز ایران از این میدان در سال ۱۴۲۰ به نصف امروز خواهد رسید و این موضوع در کنار افزایش غیربهینه مصرف، بحران گاز را تشدید می‌کند.

به گفته وی طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، کمبود گاز از سال گذشته از مرحله ناترازی فصلی خارج شده و حال ایران در کل روزهای سال با ناترازی روزانه حدود ۱۲۳ میلیون متر مکعبی مواجه است. همچنین حدود ۵۴ درصد از مصرف گاز کشور در این ۵ بخش با مجموع ۷۰۰ شرکت انجام می‌شود که اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در آن‌ها نسبت به ۲۵.۲ میلیون مشترک بخش خانگی، سهولت و آورده بیشتری برای دولت دارد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi