دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ورق استیل | لوله مانیسمان | انباردار مرکزی در ایران | بهتاک

ورق استیل چیست ؟ ورق استیل بر پایه آهن تولید می شود با این تفاوت که بسیار عناصر متغیر در ساخت آن استفاده می شود و همین عناصر موجب می شود تا میزان مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری، استحکام و … افزایش یابد. قیمت ورق استیل در انواع گریدها در ادامه این نوشته آورده

اختصاصی کرونا

کد خبر : 60650
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹

کرونا :

ورق استیل | لوله مانیسمان | انباردار مرکزی در ایران | بهتاک

ورق استیل چیست ؟

ورق استیل بر پایه آهن تولید می شود با این تفاوت که بسیار عناصر متغیر در ساخت آن استفاده می شود و همین عناصر موجب می شود تا میزان مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری، استحکام و … افزایش یابد. قیمت ورق استیل در انواع گریدها در ادامه این نوشته آورده شده است.

ماده به کار رفته در ورق استیل

ماده اولیه به کار رفته در ساخت این نوع ورق با توجه به درصد کربن، نیکل و کروم موجود در آن انواع مختلفی دارد، اما ورق‌های موجود در بازار معمولا از یکی از استیل‌های ۳۰۴، ۳۱۶، ۴۲۰، ۳۱۰، ۳۲۱، ۳۰۹ و ۴۳۰ ساخته می‌شوند بهتاک صنعت ارائه دهنده انواع ورق استیل ، لوله استیل ، ورق استیل ۳۰۴ ، ورق استیل ۳۱۰ ، میلگرد استیل و کلیه محصولات مرتبط با استیل میباشد.

فولادهای ساده کربنیو آلیاژی چیست

فولادها به دو دسته ساده کربنی و آلیاژی دسته بندی می شوند.در فولادهای ساده کربنی به جز کربن و بعضی عناصر معمول(مثل سیلیسیم و منگنز و گوگرد و فسفر)عنصر دیگری وجود ندارد.دسته بندی فولادهای ساده کربنی به شکل جدول روبرو است: با افزودن برخی عناصر به آهن آلیاژهایی تولید می شود که خواص بسیار عالی دارند.به عنوان مثال با افزودن کروم به آهن استیل ضد زنگ یا استینلس استیل به دست می آید که در برابر خوردگی های مختلف مقاومت بالایی دارد.

چه چیز باعث می شود استینلس استیل ضد زنگ باشد

استیل وقتی ضد زنگ است که حداقل۱۰٫۵% کروم داشته باشد.کروم پس از ترکیب با اکسیژن هوا اکسید کروم تشکیل می دهد که لایه ایروی استینلس استیل تشکیل می دهد.این لایه دیده نمی شود ولی باعث می شود ارتباط بین هوا و فلز از بین رفته و استیل سالم بماند.مقدار بیشتر کروم و نیز برخی دیگر از عناصر موجود در آلیاژ شبیه نیکل و مولیبدن این لایه را تقویت کرده و خاصیت ضد زنگ بودن استینلس استیل را افزایش می دهد.

مشخصات فنی لوله استیل

آلیاژی که پایه آن از آهن است و کمتر از ۲% کربن دارد استیل یا فولاد نامیده میشود. بسته به نوع و مقدار دیگر عناصر موجود در آن خواص مکانیکی نظیر سختی و شکل پذیری مشخص می شود. افزایش مقدار کربن سبب افزایش سختی و مقاومت می شود که در لوله استیل مشهود میباشد اما از مقدار شکل پذیری آن کاسته می شود.

لوله استیل ۳۰۴ ، لوله استیل ۳۰۴ بدون درز موجود در انبار بنگاه بهتاک صنعت لوله استیل ضد زنگ ۳۰۴ , ۳۰۴L یک فولاد ضد زنگ کروم – نیکل با کربن بسیار کم ۱۸-۸ است که در برابر خوردگی و خوردگی بین دانه ای پس از جوشکاری دارای مقاومت خوبی است. کربن کم موجود در لوله استیل، ایجاد کاربید های مضر را تا حد زیادی محدود می کند.

مشخصات ورق استیل ۳۰۴ , و ورق استنلس استیل ۳۱۶ و ۳۱۶L :
انواع ورق استیل ( از نظر مشخصات ورق استیل )برای مصارف بسیار گسترده ای تولید میگردند که به چند مورد آن اشاره میگردد :
۱- تولید مخازن تحت فشار صنعتی
۲- تولید دیگ ها و مخازن برای نگهداری مواد غذایی و شیر
۳- تولید لوله های درز دار
۴- تولید اتصالات درز دار

۵- ساخت لوازم و پوسته های قطعات صنعتی و آشپزخانه و …

۶- مصارف دکوراتیو

معرفی استنلس استیل ۳۰۴

آلیاژ استنلس استیل ۳۰۴ بر پایه اصلاحات انجام شده روی آلیاژ معروف ۳۰۲ (استنلس استیل ۸-۱۸) تولید می گردد. این اصلاحات شامل افزودن کروم و کاهش کربن می باشد. مقدار کربن پایین، ته نشینی کاربید کروم را کاهش داده که تأثیر مستقیمی روی جوش پذیری و مقاومت در برابر خوردگی مرزدانه ای خواهد داشت.

آلیاژ استنلس استیل L304 نیز اصلاح شده نوع ۳۰۴ اما با مقدار کربن کمتر (حداکثر ۰٫۰۳۰%) بوده که ته نشینی کاربیدها را به حداقل رسانده و جوش پذیری را بهبود می بخشد. در نتیجه از لحاظ جوشکاری حتی در محیط های خورنده بسیار مناسب می باشد. از لحاظ خواص مکانیکی نیز کمی ضعیف تر از استنلس استیل ۳۰۴ می باشد.

ایران تحریم های جدید آمریکا را ناشی از استیصال خواند و محکوم کرد
دنبال کنید

این آلیاژ ها به استنلس استیل نگیر مشهور هستند. در واقع، نگیر بودن، نشان دهنده خواص غیرمغناطیسی این آلیاژ ها به علت دارا بودن زمینه و ساختار آستنیتی آنهاست. آستنیت یکی از فاز های آهن با شبکه FCC است که در آهن بدون عناصر آلیاژی در محدوده دمای ۹۱۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد پایدار است. با افزودن عناصر آستنیت زا (مانند Ni) می توان آن را در دمای محیط نیز پایدار نمود. وجود ۸ تا ۱۰% نیکل به ازای ۱۸% کروم، ساختار فولاد را به صورت آستنیتی پایدار می نماید. این تغییر فاز باعث تغییر عمده خواص مکانیکی از جمله افزایش شکل پذیری آلیاژ می گردد. این آلیاژها در حالت بازپخت به دلیل وجود فاز آستنیت غیرمغناطیسی بوده اما به دلیل تغییر فاز در حالت کار سرد ممکن است کمی خاصیت مغناطیسی در آنها به وجود آید.

گروه آلیاژی یا سری ۳۰۰ یا استیل نگیر ( ساختار زمینه میکروسکوپی آستنیتی ) : آلیاژ آهن ، کروم ، نیکل با کربن کمتر از ۱/۰ درصد .ورق استیل بگیر یا آلیاژهای سری ۴۰۰ ( مغناطیسی ) : آلیاژ آهن ، کروم با کربن کمتر از ۱/۰ درصد . ورق استیل ۲۰۱ : بیشتر مصرف گروه ۲۰۰ برای صنایع دکوراتیو .در گروه ۳۰۰که رایجترین گرید استنلس استیل است ( ورق استیل ۳۰۴ ، ورق استیل ۳۱۶ و ورق های استیل نسوز مانند ۳۱۰ و ۳۲۱ و ۳۰۹ ) استیل ۳۰۴ که همان ۸/۱۸ کلاسیک می باشد .و در آخر گروه ۴۰۰ :مقاوم در برابر سایش است اما در برابر خوردگی مقاومت کمی دارد .ورق استیل ۴۲۰ گرید مخصوص کارد و چنگال ، قابلیت پولیش خوبی دارد و قابلیت لعاب بسیار خوبی را دارا میباشد .ورق استیل ۴۳۰ گرید مخصوص دکوراسیون یا همان دکوراتیو است به عنوان مثال در تزئینات داخلی و سپر اتومبیل کاربرد دارد و همچنین در ساخت لوازم آشپزخانه مانند بدنه فر گاز و یخچال فریزر استفاده بالایی دارد از مشخصات ورق استیل ۴۳۰ قابلیت شکل پذیری خوب در درجه حرارت کم و مقاومت در برابر خوردگی خوب نسبت به فولاد ها میباشد.

مشخصات ورق استیل ۳۱۶ :

ورق استیل ۳۱۶ به عنوان ورق ضد اسید در صنعت شناخته شده میباشد که این عنوان به دلیل حضور بالای عناصر آلیاژی مانند کروم و نیکل میباشد و باعث تشکیل لایه ای از اکسید کروم بر روی سطح ورق استیل ۳۱۶ شده و مانع از نفوذ عوامل خورنده مانند اسید های رقیق به لایه های زیرین ورق استیل ۳۱۶ میگردد . ورق استیل ۳۱۶ در استاندارد دین DIN با ۱٫۴۴۰۱ و ورق استیل ۳۱۶L در استاندارد دین آلمان DIN با ۱٫۴۴۰۴ مشخص میگردد که تفاوت این دو ورق استیل ناشی از درصد کمتر ۳۱۶L نسبت به استیل ۳۱۶ میباشد و همین دلیل قیمت ورق استیل ۳۱۶L را نسبت به ۳۱۶ بالاتر برده است و فروش ورق استیل ۳۱۶ L را بیشتر از ۳۱۶ نموده است .

فروشنده، تامین کننده و انباردار لوله مانیسمان کربن استیل:

 

گروه مهندسی بهتاک صنعت انباردار و وارد کننده لوله مانیسمان کربن استیل اروپایی و چینی به عنوان تامین کننده ای معتبر عضو فهرست منابع معتبر وزارت نفت و دارای تاییدیه صلاحیت از بسیاری از ارگان ها و پیمانکاران بزرگ کشور است.

 

انواع لوله مانیسمان کربن استیل بر اساس مواد تشکیل دهنده و استانداردهای API و ASME:

 

۱. لوله مانیسمان کربن استیل A۱۰۶

 

لوله A۱۰۶ یکی از انواع لوله کربن استیل است که به دو صورت بدون درز یا همان لوله مانیسمان و درزدار یا جوشی ERP ساخته می شود و برای استفاده در دماهای بالا خیلی مناسب است. به این نوع لوله و مشابه های آن اصطلاحاً لوله آتشخوار اطلاق می شود. لوله A۱۰۶ Grade B برای انتقال سیالات با فشار و دمای بالا بسیار مناسب هستند و از همین رو در صنایع مختلف مرتبط با نفت و گاز و همچنین انتقال سیالاتی مانند بخار و بویلرهای صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند از این لوله ها به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار می توان برای انتقال آب و فاضلاب هم استفاده کرد، ولی محل اصلی استفاده از این لوله ها در پالایشگاه ها، انواع نیروگاه های بخار یا سیکل ترکیبی و خطوط انتقال کارخانه های شیمیایی می باشد.

بروجردی: چشم انداز روابط دو کشور روشن است/ واچانگ ویت: باید برای توسعه روابط تلاش کرد
دنبال کنید

 

لوله A۱۰۶ برای خم کردن، ساختن فلنج و دیگر عملیات های تغییر شکل مناسب هستند.

 

لوله A۱۰۶ معمولاً در سه گرید A , B ,C ساخته می شد که گرید B از بقیه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

لوله مانیسمان A۱۰۶ Grade B از نظر ترکیبات شیمیایی معادل لوله استاندارد ASTM A۵۳ Grade B و API ۵L B می باشد.

 

۲. لوله مانیسمان کربن استیل API ۵L :

 

پرکاربردترین نوع لوله مانیسمان کربن استیل در واقع لوله API ۵L است که در بسیاری از صنایع از جمله نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می شود. لوله مانیسمان کربن استیل API ۵L بر اساس استاندارد NACE ساخته می شود که یکی از استانداردهای اروپایی مورد پذیرش در تمام دنیا است.

 

لوله مانیسمان کربن استیل API ۵L که آن را با نام L۲۴۵ هم می شناسیم دارای دو نوع خاص است که عبارتند از PSL۱ و PSL۲. اولی در صنایع مختلف کاربردهای خیلی گسترده ای دارد، در حالی که PSL۲ بیشتر در صنایع پرفشار یا صنایعی که با سیال های خورنده یا ترش سر و کار دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. لوله PSL۲ از نظر طراحی دقیق تر و از نظر مقاومت در برابر فشار و تغییرات محیطی مقاوم تر است.

 

۱. لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳

 

لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳ یکی از انواع لوله مانیسمان کربن استیل می باشد که عموماً ضخامت بیرونی متوسطی دارد. لوله مانیسمان رده ۴۰ کربن استیل A۳۳۳ مناسب برای فضاهای با دمای خیلی پایین است. دلیل مناسب بودن این نوع لوله مانیسمان کربن استیل برای دماهای پایین ضخامت بیرونی آن است. چنان که می دانیم هرچقدر ضخامت بیرونی یک لوله قطورتر باشد برای دماهای پایین نامناسب تر است.

 

تولید لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳ تنوع زیادی دارد و ممکن است مانیسمان یا جوشی باشد و می تواند کربن استیل یا آلیاژی نیز ساخته شود. ولی نوع مانیسمان آن بسیار پرطرفدار است.

 

در مورد گریدهای مختلف لوله A۳۳۳ باید اضافه کنیم که این نوع از لوله در ۹ گرید متفاوت تولید می شود. این ۹ گرید عباتند از گریدهای :۱,۳,۴,۶,۷,۸,۹,۱۰,۱۱

 

از لحاظ ابعاد هم این لوله ها تنوع نسبتاً زیادی دارند و از ۱/۴” تا ۲۴” ساخته می شوند. محدوده ضخامت در تولید لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳ می تواند از ۱۰ تا ۱۶۰ باشد.

 

با توجه به اهمیت این لوله و شرایط کاری سخت آن، تست های متنوعی معمولاً روی آنها انجام می شود. این تست ها غالباً تست بررسی رفتار مواد، تست همیدگی، تست کششی، تست سختی، تست کشش عرضی و طولی را شامل می شوند. همچنین مقاومت لوله در دماهای مختلف نیز باید تایید شود و به این منظور از تست ضربه ای هیدرومکانیکی استفاده می شود.

 

کاربرد لوله مانیسمان کربن استیل A۳۳۳

 

لوله مانیسمان A۳۳۳ در صنایع مختلفی استفاده می شود که می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

 

* پتروشیمی ها

 

* صنایع شیمیایی

 

* پالایشگاه های نفت و گاز

 

* صنایع خودروسازی

 

* خطوط آب و گاز طبیعی

 

* خطوط بخار

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi