جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

احیای ۵۵هزار هکتار جنگل و مرتع در کهگیلویه و بویراحمد سرآغاز طبیعت سبز

یاسوج – کرونا نیوز- احیای ۵۵ هزار هکتار جنگل و مرتع استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۲ تا کنون می تواند سرآغازی برای طبیعت سبز و حفظ و حراست از میراث طبیعی استان باشد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 60005
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

احیای ۵۵هزار هکتار جنگل و مرتع در کهگیلویه و بویراحمد سرآغاز طبیعت سبز

به گزارش کرونا نیوز، جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد که به دلایلی چون آتش سوزی ها،خشکیدگی درختان جنگلی،چرای بی رویه دام و قاچاق چوب زخمی بی رحمی های انسان است با اقدام هایی همچون ایجاد جنگل های دست کاشت، کشت گیاهان دارویی، قرقبانی و برنامه های حفاظتی در مسیر احیا قرار گرفته است.

تلاش برای احیای جنگل ها و مراتع استان افزون بر حفظ عرصه های طبیعی منجر به ایجاد اشتغال برای جوامع محلی نیز شده است همین امر باعث شده که طبیعت دوستان بیشتر نسبت به حفظ جنگل ها و مراتع حساس باشند.

امروزه جنگل ها و مراتع از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار یاد می‌شود به همین علت اهتمام برای احیای این گنجینه های خدادادی خدمتی ماندگار محسوب می شود.

در شرایطی که براساس آمار رسمی ۱۷۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه وبویراحمد بر اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پی در پی ،نفوذ ریزگردها،شیوع آفت دچار خشکیدگی شده و سالیانه ۲ هزار هکتار از عرصه های طبیعی این استان به دلیل آتش سوزی دچار خسارت می شود تلاش برای حفظ عرصه های طبیعی در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته است.

نگاهی به ارزش عرصه های طبیعی 

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است و بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است.

بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

بلوط ۸۰ درصد از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد را تشکیل می دهد که کارشناسان تعداد درختان بلوط استان را ۷۳میلیون اصله برآورد کرده اند.

همین ظرفیت ها و گنجینه های ارزشمندمسئولان استان را بر آن داشته تا با ایجاد زیرساخت های توسعه ای و اجرای سند توسعه و نقشه راه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد را در مسیر رشد و شکوفایی قرار دهند.

احیای جنگل و مراتع به روایت آمار

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ۵۵ هزار هکتار از جنگل ها و مراتع استان با استفاده از جنگل کاری با بذر،جنگل کاری با نهال،مرتع کاری و ذخیره نزولات آسمانی همراه با بذرکاری احیا شده است.

گودرز باقری فرد اظهار داشت: در هشت ساله گذشته ۱۳ هزار و ۷۳۸ هکتار از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از بذرپاشی  با گونه های بادام تلخ،بلوط،بنه و گلابی وحشی احیا شده است.

وی بیان کرد: در این مدت همچنین اجرای طرح جنگل های دست کاشت استان در سطح  یکهزار و ۸۰۲هکتار با استفاده از نهال های بلوط،بنه،کنار و کهور صورت گرفته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:همچنین توسعه گیاهان دارویی با روش بذرپاشی و کپه کاری در سطح بیش از ۲۹ هزار هکتار از جنگل ها و مراتع استان انجام شده است.

کشف کالاهای قاچاق بیش از ۲ میلیارد ریال در گچساران / پلمپ ۲۰ واحد صنفی متخلف در این شهرستان
دنبال کنید

باقری فرد تصریح کرد: عملیات اجرایی ذخیره نزولات آسمانی در سطح یکهزار و ۲۸۷ هکتار از دیگر برنامه های انجام شده برای احیای منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی اظهار داشت: اجرای عملیات شیاربندی و غنی سازی با بادام از مراحل اجرای این طرح است.

باقری فرد ذخیره نزولات آسمانی کنترل هرز آب، کنترل سیلاب‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش خطرات سیلاب، افزایش رطوبت خاک و تغذیه آب‌های زیرزمینی را از مهمترین اهداف این طرح اعلام کرد.

باقری فرد تاکید می کند می کند: در هشت ساله گذشته تاکنون عملیات مرتعکاری در ۱۰ هزار و ۶۴۳ هکتار با مشارکت جوامع محلی صورت گرفته است.

باقری فرد عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید همچنین ۹۴۳ هزار اصله نهال در نهالستان های کهگیلویه و بویراحمد تولید و در جنگل ها غرس شده است.

وی نگهداری جنگل های احیا شده،عملیات اصلاحی جنگل ها،تهیه طرحهای مرتعداری ،قرقبانی،مدیریت چرا در بیش از ۵۸۰ هزار هکتار از جنگل ها ومراتع استان برای صیانت از این بخش از جنگل های زاگرس بوده است که از سال ۱۳۹۲ تاکنون انجام شده است.

حکمتیان اصل ادامه داد: همچنین ۲۲۳ هزار هکتار مدیریت چرا، ۱۶۳ هزار هکتار قرقبانی،عملیات اصلاحی جنگل ها در سطح یکهزار و ۴۰۰ هکتار در دولت تدبیرو امید انجام شده است.

دیگر اقدام های صیانتی

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پد اطفای حریق برای نشستن وآبگیری بالگرد در زمان بروز آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان احداث شده است.

بالگردنشین، سکوی فرود بالگرد یا هلی‌پد محوطه‌ای مجهز به نشانه‌های رنگی مشخص برای نشست و برخاست بالگردها است.

غلام حسین حکمتیان اصل اظهار داشت: این زیرساخت مهم در منطقه فیروزآباد شهرستان بویراحمد ایجاد و برای همه مناطق کهگیلویه و بویراحمد قابل استفاده است.

وی عنوان کرد: این طرح شامل پدبالگرد، ساختمان پایگاه اطفای حریق و منبع ذخیره آب با ۱۲ میلیارد ریال اعتبار ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از خسارت های آتش سوزی در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل سخت گذر بودن مناطق محل وقوع حریق و طولانی شدن زمان مهار آتش صورت می گیرد ابراز امیدواری کرد: با استفاده از پد اطفای حریق وسعت آتش سوزی ها به طور چشمگیری در استان کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از تعمیر و آماده سازی ۱۹۲ دستگاه دمنده برای کمک به مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان خبر داد.

وی با بیان اینکه مهار آتش سوزی با سرشاخه های درختان نیز باعث طولانی شدن زمان مهار آتش و سختی کار امدادگران می شود استفاده از این تجهیزات را راهکاری گرهگشا برای حفاظت از جنگل ها و مراتع استان دانست.

افتتاح و کلنگ زنی ۴۹ پروژه به مناسبت هفته دولت در گچساران
دنبال کنید

حکمتیان اصل تشکیل گروه های واکنش سریع مهار آتش سوزی،تامین خودرو برای انتقال نیروها به محل آتش سوزی،تامین تجهیزات انفرادی امدادگران،شناسایی افراد با استعداد برای کمک به منابع طبیعی به عنوان دیده بان، شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی، برپایی مانور برای محک میزان آمادگی نیروها و برپایی دوره های آموزشی از اقدام های انجام شده برای به حداقل رساندن خسارت های آتش سوزی ها در جنگل و مراتع استان است.

حکمتیان‌اصل اضافه کرد: همچنین تاکنون یکهزار و ۴۲۶ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق روستایی و عشایری کمتر برخوردار بدون گاز استان نصب شد.

وی گفت: با نصب این تعداد دستگاه علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستائیان و عشایر به شهرها، میزان تخریب جنگل‌ها در این مناطق ۶۰ درصد کاهش یافته است.

بهره گیری از فن آوری نوین 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:.براساس تفاهم نامه با پارک علم و فن آوری استان فن آوری های نوین به کمک صیانت از جنگل ها و مراتع می آید.

غلام حسین حکمتیان اصل با اشاره به اینکه بخشی از جنگل  های کهگیلویه وبویراحمد بر اثر بیماری های طبیعی دچار  آسیب شده است اظهار داشت: براساس این تفاهم نامه قرار است ۳۰هزار هکتار از این عرصه ها با استفاده از پهپادهای پارک علم وفن آوری محلول پاشی شود.

وی بیان کرد: اعتبار و سم مورد نیاز این طرح از سوی منابع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تامین می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: طرح نصب حسگرهای هوشمند برای اطلاع رسانی به موقع  درباره وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع از دیگر برنامه های در دست اجرای این اداره کل است که با مشارکت پارک  علم و فن آوری استان انجام می شود.

حکمتیان اصل با یادآوری اینکه آگاهی به موقع از بروز آتش سوزی نیازی برای کاهش خسارت های آن است عنوان کرد:اجرای این طرح در انتظار تامین اعتبار است.

وی عنوان کرد: امسال یکهزار و ۸۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع استان بر اثر آتش سوزی خسارت دیده است

حکمتیان با اشاره به اینکه سطح آتش سوزی ها بیشتر از این میزان بوده ابراز داشت:این میزان عرصه  طبیعی در کهگیلویه وبویراحمد خسارت جدی دیده اند و نیازمند احیا هستند.

وی بیان کرد: از این میزان یکهزار و۴۰۰ هکتار آن با استفاده از طرح های بذرپاشی و غنی سازی جنگل ها احیا شده است.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار جنگل مساحت دارد و  بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

این استان همچنین دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع است.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi