چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چطور بفهمیم که آپاندیس داریم؟

با تغییر شرایط محیط زندگی و تکامل انسان، قسمت‌هایی از بدن کارایی خود را از دست داده و دیگر با تغییر شرایط زندگی، غیر کاربردی محسوب می‌شوند. این قسمت‌ها، که در اصطلاح اندام وستیجیال نامیده می‌شوند برای ادامه بقا انسان، حیاتی نیستند. یکی از این اندام‌های وستیجیال، آپاندیس است که کاربرد دقیق آن چندان مشخص

اختصاصی کرونا

کد خبر : 59946
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵

کرونا :

چطور بفهمیم که آپاندیس داریم؟

با تغییر شرایط محیط زندگی و تکامل انسان، قسمت‌هایی از بدن کارایی خود را از دست داده و دیگر با تغییر شرایط زندگی، غیر کاربردی محسوب می‌شوند. این قسمت‌ها، که در اصطلاح اندام وستیجیال نامیده می‌شوند برای ادامه بقا انسان، حیاتی نیستند. یکی از این اندام‌های وستیجیال، آپاندیس است که کاربرد دقیق آن چندان مشخص نیست، اما می‌تواند دچار اختلال و عفونت شود. در ادامه به معرفی آپاندیس، علائم و نحوه درمان آن می‌پردازیم.

 

چطور بفهمیم که آپاندیس داریم؟ 5

آپاندیس در کدام قسمت از بدن قرار داشته و چه کاربردی دارد؟

آپاندیس، یک زائده کوچک و کرمی شکل است که دیگر کاربرد اصلی خود، که کمک به از بین بردن آلودگی‌های بدن است را ندارد. مهم‌ترین مسئله‌ای که، اغلب بیماران را با این عضو درگیر می‌کند، وجود التهاب و عفونت در آن و آپاندیسیت است.

آپاندیسیت (به انگلیسی:Appendicitis) یک تورم دردناک آپاندیس است. آپاندیس یک کیسه کوچک و نازک به طول ۵ تا ۱۰ سانتی متر (۲ تا ۴ اینچ) است در انتهای روده بزرگ است، جایی که مدفوع ایجاد می شود. کارایی آپاندیس خیلی مشخص نیست اما بدین معنی هم نیست که کاری انجام نمیدهد. البته برخی از محققان دریافته‌اند که، این عضو می‌تواند به سیستم دفاعی بدن کمک کند.

با هجوم باکتری‌ها به آپاندیس و التهاب آن، بیمار درد شدیدی را در بخش‌های پایینی شکم خود احساس خواهد کرد. این درد در نواحی اطراف ناف حس شده و آرام آرام، به سمت راست شکم می‌رسد. هر حرکتی مانند سرفه، عطسه و یا حتی نفس عمیق می‌تواند میزان درد را افزایش دهد. بیماران آپاندیسیت، این درد را به خوردن چاقو به شکم تشبیه کرده‌اند. رنج سنی اکثر بیماران آپاندیسیت، در حدود ۱۰ الی ۲۵ سال است.

علائم و نشانه‌های آپاندیسیت چیست؟

علائم و نشانه‌های آپاندیسیت، فقط به حس کردن درد شدید در ناحیه شکم خلاصه نمی‌شود. گاهی اوقات این درد می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • بی حالی و خستگی
  • تب شدید
  • تکرر ادرار
  • اسهال
  • یبوست
  • بی‌اشتهایی
روحانی: سراسر ایران در دوران تحریم اقتصادی به یک کارگاه بزرگ تبدیل شد/ عُمر جنگ اقتصادی به پایان آمده است
دنبال کنید

چطور بفهمیم که آپاندیس داریم؟ 6

آیا درد آپاندیس با درد نواحی دیگر اشتباه گرفته میشود؟

احساس درد شدید در ناحیه سمت راست شکم، اغلب مهم‌ترین نشانه برای آپاندیسیت است. اما باید به این نکته توجه کنید که، اگر با مشکلاتی مانند یبوست، عفونت دستگاه ادراری و سنگ کلیه و…دست و پنجه نرم می‌کنید، باید برای تشخیص درست آپاندیس به دنبال نشانه‌های دیگر بوده و از یک متخصص کمک بگیرید.

احساس درد در ناحیه داخلی لگن و ماهیچه‌های نزدیک به آپاندیس هم، تنها نشانه‌های آپاندیسیت نیستند و می‌توانند به مشکلات روده‌ای مربوط باشند. بنابراین پزشک معالج برای تشخیص آپاندیسیت از بیماری‌های گفته شده، شکم شما را معاینه کرده و با انجام آزمایش‌های خون، بارداری برای بانوان، ادرار و سی تی اسکن به طور قطع آپاندیس را تشخیص خواهد داد.

درمان آپاندیس چگونه صورت می‌گیرد؟

درمان این بیماری بسته به اینکه، آپاندیس فرد در چه مرحله‌ای باشد متفاوت خواهد بود و پزشک از روش‌های درمانی گوناگونی استفاده خواهد کرد، که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • درمان با مسکن
  • گرفتن رژیم مایعات
  • درمان با سروم‌های مایع
  • درمان با آنتی بیوتیک‌ها
  • جراحی لاپاراسکوپی
  • جراحی باز

برای درمان آپاندیسیت به صورت استاندارد، پزشک به شما برداشتن آپاندیس و جراحی آن را پیشنهاد می‌کند. تنها در مواردی نادر، این احتمال وجود دارد که بتوان بدون برداشتن آپاندیسیت برای درمان آن اقدام کرد. در جراحی آپاندیسیت که آپاندکتومی نیز نامیده می‌شود، پزشک آپاندیس را از بدن خارج می‌کند.

آپاندیسیت باید به سرعت درمان شود، زیرا ممکن است این عضو در بدن ترکیده و باعث درد بسیار شدید بیمار و تشدید سایر علائم دیگر این بیماری شود. همانطور که اشاره شد، عمل آپاندکتومی به دو روش باز و لاپاراسکوپی صورت می‌گیرد.

چند خطای سوادرسانه ای در ماجرای سند ۲۵ ساله
دنبال کنید

در روش لاپاراسکوپی، متخصص جراحی عمومی با کمک چند برش کوچک و ابزار مخصوص جراحی آپاندیسیت را درمان کرده و در روش جراحی باز، یک برش عمیق روی شکم ایجاد می‌شود.

چطور بفهمیم که آپاندیس داریم؟ 7

دوره ریکاوری و نقاهت عمل آپاندیس چقدر زمان می‌برد؟

دوره ریکاوری و بازیابی بعد از عمل آپاندیس، به نوع جراحی و فرد بیمار بستگی دارد. اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود که، بعد از ۱۰ الی ۱۴ روز استراحت آرام آرام به زندگی و فعالیت عادی خود برگردید.

فعالیت‌های ورزشی خود را، با پیاده‌روی‌های کوتاه و منظم شروع کنید. سعی کنید حداقل برای دو هفته، از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. هر زمان که احساس خستگی و یا کمبود انرژی داشتید، استراحت کنید تا روند بهبودی دچار مشکل نشود. نباید تا دو هفته اول پس از جراحی به حمام بروید، باید زخم را خشک نگه دارید.

به طور کلی بعد از عمل لاپاراسکوپی، بیمار چند ساعت و یا یک روز بعد از جراحی از بیمارستان مرخص خواهد شد. با این روش بیمار یک تا سه هفته پس از بیماری، می‌تواند به محل کار برگردد و فعالیت را از سر بگیرد. در روش جراحی باز، بیمار باید زمان بیشتری در بیمارستان بماند و عموما بعد از پنج هفته می‌تواند، فعالیت‌های کاری خود را از سر بگیرد.

 بعد از عمل آپاندیسیت چه رژیمی غذایی مناسب است؟

پس از جراحی آپاندیسیت، باید تا مدتی از مصرف انواع قند‌ها خودداری کنید. خوردن گندم، ذرت و ماکارونی و… مواد دارای نشاسته را نیز برای مدتی کنار بگذارید. از مصرف الکل و دخانیات نیز، تا زمان بهبودی کامل بپرهیزید. خوردن غذا‌های کم چرب مانند ماست و مرغ پخته را در برنامه خود قرار دهید. از مصرف غذا‌های پرچرب، نوشابه‌های گازدار، کافئین و غذا‌های تند و…خودداری کنید.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi