جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درخواست مردم سی سخت از دادستان دنا برای ممانعت از واگذاری اراضی ملی

یاسوج- کرونا نیوز- جمع زیادی از مردم شهر سی سخت در نامه ای به دادستان شهرستان دنا خواستار پیگیری و ورود دستگاه قضا به واگذاری ۱۱ هکتار از اراضی ملی در منطقه موسوم به “کوخ گی” شدند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 59199
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

درخواست مردم سی سخت از دادستان دنا برای ممانعت از واگذاری اراضی ملی

 این نامه که روز یکشنبه در اختیار  کرونا نیوز قرار گرفت به امضای ۳۹۴ نفر از ساکنان شهر سی سخت و دوستداران محیط زیست رسیده است.

به گفته امضا کنندگان این شکوائیه ؛واگذاری ۱۱ هکتار از اراضی منطقه کوخ گی یا دکل سی سخت به شخص حقیقی اگرچه با هدف کاشت  درخت و گیاه است اما هیچ گونه منفعت عام ندارد و باعث از بین رفتن محیط زیست و زیست بوم منطقه خواهد شد.
در این نامه آمده است:چند سالی است که در نتیجه قصور و اهمال دستگاه های متولی انفال و اراضی ملی در سی سخت، اراضی بسیاری در نقاط بکر این دیار ، به ظاهر تحت عناوین طرح های تعاونی،گردشگری یا تولیدی و غیره و در باطن به هدف تملک و سلطه و استیلا بر زیبایی های بکر و خدادادی سی سخت، واگذار شده و به جز نابودی انفال و اراضی ملی نتیجه ای در پی نداشته است.
در ادامه نامه آمده است: ناگفته پیداست، سی سخت به لحاظ جغرافیای خاص و طبیعت بکر و موهبت های الهی مختص خود در موقعیتی است که هرگونه تصرف و دستکاری در طبیعت، لطمات جبران ناپذیر به آینده زیست بوم منطقه خواهد زد. 
امضا کنندگان این نامه عنوان کرده اند: با توجه به نگاه جدید دستگاه قضا در مبارزه قاطع با زمین خواری ها و تعدی های غیر مشروع و غیر قانونی به اراضی ملی و اهتمام جدی مدعی العموم به صیانت از انفال و حقوق عامه، جمعی از اهالی و حامیان و دوست داران طبیعت، اراده قاطع دارند که مصادیق تخلفات و تعدیات مذکور را به آن مرجع محترم جهت پیگرد قانونی اعلام دارند.
در ادامه نامه آمده است: یکی از این مصادیق واگذاری نزدیک به ۱۱ هکتار از اراضی ملی در منطقه بکر موسوم به کوخ گی یا دکل سی سخت به شخص حقیقی جهت کاشت درخت و گیاه است.
“تجربه ثابت کرده است که این نوع واگذاری ها نه تنها منفعت عام نخواهد داشت ، بلکه سبب از بین رفتن محیط زیست و زیست بوم منطقه خواهد شد.”
در پایان نامه اهالی شهر سی سخت با ابراز نگرانی از ادامه این روند خواستار ، پیگرد قانونی موضوع تا رفع تصرف از این اراضی شده اند.
شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا و حدود ۷ هزار نفر جمعیت دارد.
مردم این شهر همواره نسبت به مسایل زیست محیطی حساسیت بالایی دارند.

انتقاد از بدگویی و بد اخلاقی انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

“در سالهای گذشته طرحهایی مشابه این طرح در برخی مناطق شهر سی سخت انجام شد که نه تنها کمکی به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نکرد که باعث تخریب و ایجاد زمینه برای سو استفاده برخی اشخاص در منطقه شد.”

یکی از بزرگترین این طرح ها نیز در حوزه گردشگری و در منطقه زیبای کوه گل بود که با ممانعت مردم جلوی آن گرفته شد.

سی سخت به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در دامنه دنا و مناطق حفاطت شده و ذخیره گاه زیست کره دنا امکان توسعه صنعتی ندارد و  جز گردشگری نمی توان آینده ای برای آن متصور بود.

 از سویی گردشگری در این شهر باید مبتنی بر داشته های طبیعی و خدادادی باشد با این حال اعطای برخی مجوزها در این شهر همواره حساسیت برانگیز بوده است.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi