یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رویش علمی کهگیلویه و بویراحمد در سال کرونایی

یاسوج- کرونا نیوز- شیوع ویروس کرونا و دردسرهای آن برای ساکنان کره خاکی فرصتی برای محک ظرفیت و توان دانش و فناوری شد که به باور رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد شرکتهای فناور و دانش بنیان این استان به دلیل چابکی و انعطاف پذیری، توانستند به خوبی راه برون رفت از بحران کرونا را پیدا کنند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 58592
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

کرونا :

رویش علمی کهگیلویه و بویراحمد در سال کرونایی

به گزارش کرونا نیوز؛سید شمس الدین هاشمی می گوید: شرکت های فناور و دانش بنیان استان در دو سالی که از راه اندازی رسمی پارک گذشته عملکرد قابل قبولی داشته اند و هر کجا از ظرفیت آنها استفاده شده به خوبی توانسته اند مسائل را حل کنند.

وی می افزاید: تفاوت پارک های علم و فناوری با دانشگاه ها محصول محور بودن آنهاست. بر خلاف اکثر فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها که در گوشه کتاب خانه ها خاک می خورد فناوری کاملا در زندگی مردم قابل لمس است.

وی ادامه می دهد: شرکت های فناور و دانش بنیان چابک و انعطاف پذیر هستند و در شرایط خاص و بحران ها به سرعت خود را هماهنگ می کنند و راه برون رفت از مشکلات را پیدا می کنند.

هاشمی با اشاره به عملکرد این شرکت ها پس از شیوع ویروس کرونا می گوید:استفاده از روش های مدرن برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا علاوه بر دقت و کیفیت، باعث ایجاد احساس اطمینان به مسئولان و آرامش روانی در مردم می شود.

گندزدایی محیط های آلوده

وی می افزاید: شرکت صنعت آوران رایان از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان در راستای انجام وظایف و مسئولیت های اجتماعی خود با روشی مدرن  به کمک مبارزان با کرونا در استان شتافت.

وی ادامه می دهد: این شرکت با استفاده از پهپادهای محلول پاش، بخشهای خارج از دسترس مانند نقاط مرتفع بخش بستری بیماران کرونایی و نقاط پرتردد مانند ورودی بیمارستان و اورژانس بیمارستان شهید جلیل را  ضد عفونی و گندزدایی کرد.

به گفته وی استفاده از پهپادها در مقایسه با روشهای سنتی سرعت بیشتری دارد و مصرف مواد ضد عفونی کننده را بهینه می کند و با دقت بالا همان نقاط مد نظر را  ضد عفونی می کند.

طراحی کابین ضد عفونی کننده

هاشمی می گوید یکی دیگر از شرکت فناور کهگیلویه و بویراحمد کابینی طراحی و تولید کرده است که با استفاده از آن می توان در ایام شیوع کرونا، کار ضد عفونی را در زمانی کوتاه تر و با اثر بخشی بیشتر ، بدون عوارض جانبی روی انسان و محیط زیست انجام داد.

شهردار یاسوج استعفا کرد
دنبال کنید

وی ادامه می دهد:موتور ژنراتور دستگاه تولید داخل است و  به صورت کامل توسط تیم شرکت طراحی شده  است و نسبت به نمونه خارجی هم در قیمت و هم در کیفیت مزیت بالاتری دارد.

وی یادآوری می کند: این کابین بر اساس استانداردهای جهانی طراحی شده و تاییدیه های لازم را نیز کسب کرده است.

ساخت دستگاه تولید ماسک

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد طراحی و ساخت دستگاه تولید ماسک N۹۵ در مرکز رشد گچساران را را از دیگر دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و واحد های فناور وابسته به پارک علم و فناوری استان عنوان می کند

وی می گوید: نمونه نخست دستگاه تولید شده در مرکز رشد گچساران پارک علم و فناوری استان، توسط یک شرکت در خوزستان خریداری شده است واین دستگاه قابلیت صادرات را نیز دارد.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد می افزاید: این دستگاه به نحوی طراحی شده است که در صورت فعالیت دو شیفت ،در هر شبانه روز حدود ۳۰ هزار عدد ماسک تولید می کند .

وی اضافه می کند:انواع  ماسک ها جز اقلام ضروری برای جامعه بهداشت و درمان است و در زندگی پسا کرونا همواره تقاضا برای این کالا وجود دارد در نتیجه ایجاد کسب و کارهای کوچک و بزرگ برای تولید ماسک چشم انداز مناسبی دارد.

وی یادآوری می کند: این دستگاه برای  تولید ماسک های ۵ لایه بدون سوپاپ به روش اولتراسونیک‌ و بدون نخ و سوزن طراحی شده است.

تولید این دستگاه در داخل کشور علاوه بر پیشگیری از خروج ارز از کشور ، صد در صد مقرون به صرفه است.

به گفته هاشمی ساخت و راه اندازی هر دستگاه می تواند به طور میانگین ۵ شغل ایجاد کند که این تعداد اشتغال در حجم سرمایه گذاری صورت گرفته بالاست. 

تهیه ژل ضد عفونی کننده تا ایجاد فروشگاه اینترنتی

وی می گوید شرکت دانش بنیان الکترو طب آسیا نیز اقدام به تهیه ژل ضد عفونی کننده برای کادر درمان و مردم عادی کرد و چهار واحد فناور مستقر در پارک نیز با ایجاد فروشگاه های اینترنتی ، امکان خرید خرید غیر حضوری و سریع را برای شهروندان فراهم کردند.

آتش نشانی یاسوج نیازمند نردبان هیدرولیکی وتجهیزات به روز است
دنبال کنید

به گفته دکتر هاشمی شرکت های با ما آی تی و فرساد پژوهان رایمند نیز بسترهای لازم برای ارایه خدمات آموزشی را فراهم کردند. همچنین در حوزه تب سنج های دیجیتال و سیستم های غربالگری بیماران کرونایی، شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد صاحب ایده های ویژه هستند.

آنچه مسلم است ویروس کرونا با همه تاثیرات روانی و اقتصادی اش بالاخره تمام خواهد شد اما در این میان این ویروس می تواند بهترین زمان برای شکوفا  کردن ظرفیت های علمی نهفته کشور باشد.

برای نخستین بار این فرصت ایجاد شده که فناوری و فناوران عملکرد و توان خود را به نقد و آزمایش بگذارند و  نباید این فرصت را از آنها دریغ کرد.زیرا استفاده از این ظرفیت های کوچک می تواند زمینه  خودباوری، رشد و شکوفایی آنها را فراهم کند و همین خود نخستین گام برای حرکت به سمت استقلال اقتصادی کشور است.

در دو سالی که از راه اندازی پارک علم و فناوری می گذرد بیش از  ۳۰۰ نفر به صورت تمام وقت و پاره وقت در واحدهای فناور آن مشغول فعالیت هستند.

در سال اول تأسیس، شرکت‌های  پارکی۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشتند، سال ۹۸ نیز  ۹ میلیارد تومان فروش داشته‌اند و این عدد به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده  است و امسال به ۱۲ میلیارد تومان رسید.

در حال حاضر ۵۲ واحد فناور در مراکز رشد بویراحمد، گچساران و کهگیلویه  فعالیت دارند. ۱۶ شرکت در پارک استان ،۱۸ واحد فناور در مرکز رشد جامع  شهر یاسوج و ۱۶ واحد فناور در مرکز رشد گچساران مستقر هستند. و تاکنون با استقرار ۲ واحد  فناور در مرکز رشد کهگیلویه  موافقت شده است.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi